Sivu 1/1

Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 13 Kesä 2006, 15:18
Kirjoittaja tigerbabe
Onko totta että sitruunalla voi vaalentaa hiuksia? Miten siis käytännössä, sellaisenaan mehua päähän vai pitääkö sekoittaa jokin tahna? Miten paljon hiukset vaalenee?

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 13 Kesä 2006, 15:26
Kirjoittaja Gigli
Sitruunalla voi vaalentaa päällimmäisiä hiuksia ainakin auringossa. Ihan vaan sitruunamehua päähän ja aurinkoa ottamaan. Sitruunamehu on kuitenkin happoa (pH ~2,5), joten tuloksena on todennäköisesti palaneet, kuivat, karheat ja katkeilevat jouhet. Suosittelen lämpimästi väripurkin ostoa tai kampaajalla käyntiä ;)

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 13 Kesä 2006, 21:33
Kirjoittaja Koala
Kokeilin sitruunalla vaalentamista joskus varhaisteininä  :). Ja tuloksena - ei yhtään mitään. Tosin hiukseni ovat tummanruskeat luonnostaan, niin ehkäpä sekin vaikutti ettei värini yhtään haalistunut/ vaalentunut. Ulos en mennyt aurinkoon sitruuna päässä vaan toivoin parasta kylppärissä  ;D, mutten usko kuitenkaan, että testaus kannattaa. Varmaankin käy auringossa istuskelun päätteeksi juuri noin kuin Gigli epäili.

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 14 Kesä 2006, 19:41
Kirjoittaja Huuhkaja
Olen myös kerran  kokeillut hiusteni (oma väri hyvin vaalea) vaalentamista sitruunamehulla siten, että istuin mehut päässä rannalla auringossa pari tuntia. Tuloksena oli päältä melkein valkoiseksi raidoittunut ja aivan järjettömän kuiva pehko sekä punaiseksi palanut iho! En enää ikinä aio uusia tuota kokeilua.

USA:ssa opiskellessani kuulin, että Kalifornian rantatypyillä on tapana blondata hiuksiaan makaamalla tuntikausia rannalla sitruunamehun ja vodkan (!) sekoitusta päässään... Ei kuulosta kovin hiusystävälliseltä...

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 18 Kesä 2006, 13:31
Kirjoittaja RockQueen
Menin joskus kampaajalta kysymään että paljonko maksais värinpoisto ja se sano että kuule heitä sitruunaa päähän, sillä se haalenee niin paljon jo että voit laittaa uuden värin päälle (halusin tätä porkkanaväriä sillon). Noh kokeilin sit, muussailin muutamat sitruunat ja päähän muhimaan x tunniksi. En kyllä huomannut mitään eroa, paitsi että niitä hedelmälihariekaleita ei kyllä millään saanut pestyä pois, niitä löytyi sitten pitkin seuraavaa päivää tukasta :-X Mutta joo, sellasia vinkkejä ne ammattilaiset antaa ;D

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 12 Huhti 2008, 18:57
Kirjoittaja vaalentaja
Onkohan tämä oikeasti mahdollista, kertoisiko joku miten tämä oikeasti toimii ?

Täällä juurikasvulla keskustelu ollut vähän lyhyttä, niin päätin kysyä, jos joku tietäisi.

Voiko tuota sitruunamehu-merisuola yhdistettä käyttää ilman auringonvaloa, kumminkin sillein, että tuloksia tulisi ?

Kuinka kauan sitä pitäisi hauduttaa päässä ?

Olen lukenut esim. Hairstoren sivuilta, että joillakin toimii ja ei toimi.

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 13 Huhti 2008, 21:11
Kirjoittaja vaalentaja
En minä hiuksiani meinannukkaa käräyttää, ajattelin vain kysyä, että jos toimisi ilman sitä aurinkoa.  ;)

Niin, että jos joku vielä tietäisi, että onko tämä mitenkään mahdollista ilman aurinkoa ?  ::)

Kiitos !  ;D

Peräkkäiset viestit yhdistetty!

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 14 Huhti 2008, 16:19
Kirjoittaja Ice
Ei toimi ilman aurinkoa kummemmin kuin mikä tahansa kuivattava aine vaalentamistarkoituksessa :) Jos on oikeasti haussa jokin tällainen kevyesti vaalentava menetelmä, suosittelen kevyesti vaalentavia suihkeita tmv. joita ainakin muutama vuosi takaperin sai ihan marketista, kampaajilla on taas omat tuotemerkkiensä mukaiset mahdollisuudet :)

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 14 Huhti 2008, 17:12
Kirjoittaja Mermaid
Siis mihin se sitruunan teho perustuu? Itse lähinnä epäilen, että taitaa tulla sama tulos istuipa siellä auringossa sitruuna päässä tai ilman.

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 14 Huhti 2008, 17:30
Kirjoittaja Ice
Väittävät että happamuus kun kuivattaa jo itsessään niin sen vaaleaksi polton saa näin maksimoitua.

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 14 Huhti 2008, 17:36
Kirjoittaja Mermaid
Ok. Eli sitten ajaisi varmaan sama asian ihan mikä tahansa hapan tuote, vaikka etikka tai coca cola.

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 14 Huhti 2008, 17:37
Kirjoittaja Ice
Oletettavimmin kyllä, miksei vaikka joku talouspesuainekin, kun muistaa sen että riittävän hapan vaurioittaa hiusta jopa enemmän kuin jumalattoman alkaalinen  ;)

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 14 Huhti 2008, 18:41
Kirjoittaja lynx
Tälläisen bongasin joskus:

http://ihanaturhamaisuus.blogspot.com/2 ... ofiin.html

Mä luulen, että toi vaaleni sen takia että oli tuore väri alla, ja hiussuomut sen jäljiltä sopivasti auki tai jotakin...

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 14 Huhti 2008, 18:47
Kirjoittaja Ice
^ Vaalennettu pohja, tuore punainen väri. Melkein joku normaali syväputsari olisi tehnyt saman, saati öljyhoito :)

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 20 Huhti 2008, 22:32
Kirjoittaja koh-i-nor
Mun on nyt pakko tunnustaa että mä ihan joka kesä vaalennan hiuksiani sitruunalla. Ja ei, mun hiukset ei ole puhkipalanut hamppukasa, väri on aavistuksen keltaisempi kuin haluaisin, mutta mieluummin tämä kuin harmaanseen vivahtava maantie. Mulle ei "oikeat" värit tai vaalennukset ole vaihtoehto, vielä en ole törmännyt sellaiseen joka ei aiheuttaisi kammottavaa allergiareaktiota yleensä jo hajullaan.

Mua inhottaa ne hedelmälihapalaset hiuksissa, joten olen ostanut kaupasta sitä ihan valmista sitruunamehua pienessä keltaisessa, sitruunanmallisessa pullossa, jossa on vihreä korkki. Sitä sitten oman maun mukaan tylsimmän värisiin kohtiin, hetkeksi pihalle, ei edes suoraan paahteeseen vaan vaikkapa lenkille koiran kanssa, sitten pesu ja hiusnaamio oikein pitkällä vaikutusajalla. Enkä edes valehtele jos sanon ettei kunnon perusteella voi sanoa mitkä kohdat olen sitruunalla rääkännyt, väri vaan on kivempi.

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 25 Huhti 2008, 20:40
Kirjoittaja yvi
Mietin tässä, millä saisi vaihtelua hiuksiin kun uutta kestoväriä en viitsi ottaa ettei mene huonoon kuntoon. Sitten näin tämän keskustelun ja mieleen tuli että jos kokeilisi vaalentaa sitruunamehulla muutamia raitoja tähän tummaan tukkaan? Miltäköhän lopputulos näyttäisi, kun hiukseni ovat värjätty neljä kuukautta sitten mustalla ja alla on useita hennauskertoja ja vaikka mitä. ;D Koko kasvustoa en uskaltaisi yrittää vaalentaa juuri tuon takia että se ei varmaan hyvää tekisi, ja nämä ovat kuitenkin aika pitkät, joten täytyy pitää huolta..

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 26 Huhti 2008, 08:42
Kirjoittaja lynx
yvi kirjoitti: Miltäköhän lopputulos näyttäisi, kun hiukseni ovat värjätty neljä kuukautta sitten mustalla ja alla on useita hennauskertoja ja vaikka mitä.
Mä veikkaan että ne näyttäisi vaan mustille. Ei sitruuna väriä vaalenna, vaan siihen tarvitaan värinpoisto.

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 09:33
Kirjoittaja Jonsu
koh-i-nor kirjoitti: Mua inhottaa ne hedelmälihapalaset hiuksissa, joten olen ostanut kaupasta sitä ihan valmista sitruunamehua pienessä keltaisessa, sitruunanmallisessa pullossa, jossa on vihreä korkki.
Mun kampaaja just eilen kertoi mulle että oli nuoruusvuosinaan lätäissyt tuota tiivistettä päähän ja mennyt päiväksi heinäpellolle hommiin. Illalla tukka oli sit ihan korppu ja kärähtäneet latvat jäivät hiusharjaan.

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 15 Kesä 2011, 19:24
Kirjoittaja Mindela
Sain taittohoitoaineella aikaan harmaansinertävän tukan. Pesin 3 kertaa syväpuhdistavalla, ei mitään. Muhittelin yön yli öljyä päässä ja pesin kahdesti syväputsarilla. Edelleen sininen, niin kamala että kotoa en olisi sillä tukalla poistunut. Puristin kaksi sitruunaa, levitin kauttaaltaan pyyhekuivaan tukkaan 15 minuutiksi (ei mitään aurinkoja tai föönejä), huuhtelin, pesin hellästi ja laitoin kunnon hoitoaineen. Sinisyys on poissa, tukka on itse asiassa tosi hyvän värinen nyt  :D Ei tunnu kärähtäneeltä tai takkuiselta lainkaan, ihan täysin samanlainen kuin ennenkin.

Eli tällaiseen voin suositella hyvillä mielin sitruunaa, koska tästä seuraava keino olisi sitten ollut se vaalennuspesu, jota ei voi kutsua mitenkään superhellävaraiseksi menetelmäksi. Mielestäni vartti sitruunat päässä pieksee vaalennuspesun 10-0 helppoudellaan ja sitruuna ei ainakaan vaalenna liikaa/epätasaisesti. Uskaltaisin myös väittää että on hellävaraisempi kuin kevytkään vaalennuspesu. Jee  :ts

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 24 Kesä 2011, 14:41
Kirjoittaja SC
Jonsu kirjoitti:
koh-i-nor kirjoitti: Mua inhottaa ne hedelmälihapalaset hiuksissa, joten olen ostanut kaupasta sitä ihan valmista sitruunamehua pienessä keltaisessa, sitruunanmallisessa pullossa, jossa on vihreä korkki.
Mun kampaaja just eilen kertoi mulle että oli nuoruusvuosinaan lätäissyt tuota tiivistettä päähän ja mennyt päiväksi heinäpellolle hommiin. Illalla tukka oli sit ihan korppu ja kärähtäneet latvat jäivät hiusharjaan.
Itsekin tuli kokeiltua pari viikkoa sitten ja hirveää jälkeä siitä tuli, eikä vaalentunut kyllä lainkaan (henna tuntuu olevan poikkeus kaikessa). Siinä sitten pettyneenä muhittelin tukkaa jokusen tunnin, että tuli parempi olo tukallekin. Varmasti toimii kauppaväreillä ja värjäämättömillä hiuksilla paremmin kuin hennatulla tukalla.

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 25 Huhti 2012, 11:55
Kirjoittaja Mindela
Päätin tehdä pienen kokeen, nimittäin kokeilla sitruuna+aurinko vaalennusta tyvikasvuuni. Partsille paistaa mukavasti kevätaurinko, ja kotona oli sitruunoita, joten puristin kahden sitruunan mehut ja kastelin käsittelemättömän tyvikasvuni kokonaan sitruunalla ja nyt istun parvekkeella. Käsiteltyihin latvoihin en laittanut ollenkaan. Istun tässä niin kauan kuin jaksan, jos nyt vähintään 30min. Jos vaikka samalla saisi vähän rusketusta pintaan :) Otin ennen kuvan, niin pystyn sitten vertailemaan, että tapahtuiko mitään. Ei haittaa vaikka tukka kuivuisikin vähän, koska valittelinkin jo toisessa ketjussa nykyistä rasvoittumistahtia. To be continued...

Edit. Olin vaan 30min auringossa, kun aloin pelkäämään että tukka vaalenee/kuivuu liikaa. Hiukset on vielä märät, en tiedä tapahtuiko mitään.

Editin edit. Tekis mieli sanoa, että "hiukset vaalentui juuri asteen, täydellistä!" mutta en voi, joten tyydyn kertomaan että mitään ei tapahtunut. Ennen kuvassa tyvi näyttää ½astetta tummemmalta, mutta se saattaa johtua siitä että hiukset oli ihan vähän likaiset. Voi olla että kokeilen joskus uusiksi pidemmällä vaikutusajalla, jos jaksan. Samperi mä niiin haluaisin jonkun keinon saada tyven asteen vaalemmaksi värjäämättä sitä.

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 25 Huhti 2012, 17:37
Kirjoittaja Suvivilja
^ Oletko kokeillut hunajavaalennusta? :) (Anteeksi tyhmä ehdotus jos jo olet eikä toiminut, mutta itselläni ainakin juurikasvu vaalenee hunajalla juurikin asteen verran...)

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 25 Huhti 2012, 18:15
Kirjoittaja Mindela
^ Joo kokeilin hunajaa viime syksynä, niinkin urheasti kuin 5 kertaa. Ei toiminu sitten yhtään  :'(

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 27 Huhti 2012, 22:12
Kirjoittaja deko
Aina kannattaa muistaa että sitruuna on oikeasti tosi kova happo ja se ei ole hiuksille yhtään valkaisua ystävällisempi tapa. En ole ikinä ymmärtänyt tämän vaalennustavan suosiota ::) hunajavaalennus on ehkä asteen verran hellempi kuin oikea vaalennus, sitruuna on oikeastaan yhtä rankka ja se ei välttämättä edes tee mitään rasituksen lisäksi.

Hiusten kannalta sitruunan ainoa järkevä käyttö on teelusikallinen mukiin -suhteessa tehtävä hapanhuuhtelu pesun jälkeen. Niille jotka eivät siedä viinietikan tuoksua hiuksissaan ja haluavat sulkevan lisäkäsittelyn. 

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 28 Huhti 2012, 23:14
Kirjoittaja Mindela
^ Ei mulla ainakaan sitruuna ole vaikuttanut hiusten kuntoon yhtään mitenkään, vaikka kevytkin vaalennus näkyy kunnossa heti. Tukka on ihan tismalleen samanlainen kuin ennenkin.

Edit. Ja JOS sitruuna toimisi tukassani, niin kuin olen siinä muilta kuullut, niin siinä houkuttaa juuri se vaalennuksen tulos, rasittavuudesta viis  :D

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 09 Tammi 2013, 20:49
Kirjoittaja Unnu
No nyt on testattu tämä. Lähtökohta oli siis se, että vaalean hiuksistoni päälle kampaaja iski 5-tumman joka näyttää kaamealta. Päätin tänään kokeilla saisko sitruunalla pestyä sitä tummaa blondin päältä pois. Värjäyksestä on nyt kulunut viikko.

Sekoitin sitruunamehun ja veden n. suhteella 30% - 70%. Sumutin seosta kaikkialle hiuksiin ja föönasin kuivaksi. Sen jälkeen suihkutin hiukset uudestaan kosteiksi seoksella ja föönasin. Tässä kohtaa huomasin jo vaalenemista. En antanut seoksen juurikaan vaikuttaa vaan huuhtelin runsaalla vedellä. Tämän jälkeen laitoin hopeashampoon vaikuttamaan n. 5 minuutiksi ja toistin shampookäsittelyn vielä. Lopuksi nyrkillinen kosteuttavaa hoitista ja voila.

Lopputuloksena on se, että hiukset vaaleni asteen ja parhaimmillaan kaksi astetta. Eniten vaalenemista tapahtu luonnollisesti niissä kohdissa, jotka oli vaaleimmat ennen värjäystä. Olen ihan fiiliksissä jo tästä muutoksesta! Hiukset ovat nähdäkseni ihan samassa kunnossa kuin olivat ennen käsittelyä.

Viikonloppuna kokeilen öljymuhittelua jos sillä saisi vielä lisää muutosta aikaan.

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Lähetetty: 09 Syys 2014, 16:46
Kirjoittaja arianna
Olen kokeillut sirtuunavaalennusta useampia kertoja, ja minulle se ainakin toimii.

Kesällä tein välillä "raitoja" niin, että lätkin sitruuna-vesi sekoitusta hiuksiin, sitten vietin aikaa auringossa, pesin illalla normaalisti eikä hiusten kunnossa näkynyt  mitään eroa. Sitruunan vaalennusefekti on kuitenkin sen verran heikko, ettei välttämättä ensimmäisellä kerralla huomaa eroa. Jos metodin toistaa, alkaa eroja jo huomata. (Jossain on sivusto, jolla verrataan eri ihmisten sitruunavaalennuksella aikaansaamia muutoksia... täytyy etsiä, josko saisi linkinkin tänne.)

Kerran laitoin sitruunaa myös koko hiuksiin aika runsaasti ja menin aurinkoon n. tunniksi; silloin kyllä hiukset olivat tosi kuivat ja karheat... mutta co-pesun jälkeen ihan normaalit.

Sitruunaa puristaessa voi varoa, ettei tule hedelmälihaa (joka tosiaankin on inhottavaa!) Kun ei purista sitruunaa ihan kokonaan, vaan pelkästään mehut.

Olen kuullut, ettei sitruunan föönaaminen tms nopeuta vaalenemista, koska sitruuna vaikuttaa nimenomaan UV-säteiden johdosta, eikä lämmöstä.

Täytyy vielä lisätä, että sitruunaa voi kuulemma käyttää luonnollisena hiuslakkana: se karheuttaa hiusta. Oma rasvainen ja liukas tukkani näyttää mielestäni paremmalta, kun sitä vähän karheuttaa, siksi laitan joskus sitruunaa hiuksiin ihan "muuten vaan", en vaalentamistarkoitukseen, se antaa kampauksiin pitoa.