Sitruunalla vaalentaminen

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
yvi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 53
Liittynyt: 07 Helmi 2006, 17:07

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Viesti Kirjoittaja yvi »

Mietin tässä, millä saisi vaihtelua hiuksiin kun uutta kestoväriä en viitsi ottaa ettei mene huonoon kuntoon. Sitten näin tämän keskustelun ja mieleen tuli että jos kokeilisi vaalentaa sitruunamehulla muutamia raitoja tähän tummaan tukkaan? Miltäköhän lopputulos näyttäisi, kun hiukseni ovat värjätty neljä kuukautta sitten mustalla ja alla on useita hennauskertoja ja vaikka mitä. ;D Koko kasvustoa en uskaltaisi yrittää vaalentaa juuri tuon takia että se ei varmaan hyvää tekisi, ja nämä ovat kuitenkin aika pitkät, joten täytyy pitää huolta..
lynx
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3032
Liittynyt: 01 Syys 2006, 15:32

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Viesti Kirjoittaja lynx »

yvi kirjoitti: Miltäköhän lopputulos näyttäisi, kun hiukseni ovat värjätty neljä kuukautta sitten mustalla ja alla on useita hennauskertoja ja vaikka mitä.
Mä veikkaan että ne näyttäisi vaan mustille. Ei sitruuna väriä vaalenna, vaan siihen tarvitaan värinpoisto.
Jonsu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2334
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 20:21

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Viesti Kirjoittaja Jonsu »

koh-i-nor kirjoitti: Mua inhottaa ne hedelmälihapalaset hiuksissa, joten olen ostanut kaupasta sitä ihan valmista sitruunamehua pienessä keltaisessa, sitruunanmallisessa pullossa, jossa on vihreä korkki.
Mun kampaaja just eilen kertoi mulle että oli nuoruusvuosinaan lätäissyt tuota tiivistettä päähän ja mennyt päiväksi heinäpellolle hommiin. Illalla tukka oli sit ihan korppu ja kärähtäneet latvat jäivät hiusharjaan.
Mindela
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1225
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 00:55

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Viesti Kirjoittaja Mindela »

Sain taittohoitoaineella aikaan harmaansinertävän tukan. Pesin 3 kertaa syväpuhdistavalla, ei mitään. Muhittelin yön yli öljyä päässä ja pesin kahdesti syväputsarilla. Edelleen sininen, niin kamala että kotoa en olisi sillä tukalla poistunut. Puristin kaksi sitruunaa, levitin kauttaaltaan pyyhekuivaan tukkaan 15 minuutiksi (ei mitään aurinkoja tai föönejä), huuhtelin, pesin hellästi ja laitoin kunnon hoitoaineen. Sinisyys on poissa, tukka on itse asiassa tosi hyvän värinen nyt  :D Ei tunnu kärähtäneeltä tai takkuiselta lainkaan, ihan täysin samanlainen kuin ennenkin.

Eli tällaiseen voin suositella hyvillä mielin sitruunaa, koska tästä seuraava keino olisi sitten ollut se vaalennuspesu, jota ei voi kutsua mitenkään superhellävaraiseksi menetelmäksi. Mielestäni vartti sitruunat päässä pieksee vaalennuspesun 10-0 helppoudellaan ja sitruuna ei ainakaan vaalenna liikaa/epätasaisesti. Uskaltaisin myös väittää että on hellävaraisempi kuin kevytkään vaalennuspesu. Jee  :ts
SC
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 483
Liittynyt: 24 Kesä 2009, 11:06

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Viesti Kirjoittaja SC »

Jonsu kirjoitti:
koh-i-nor kirjoitti: Mua inhottaa ne hedelmälihapalaset hiuksissa, joten olen ostanut kaupasta sitä ihan valmista sitruunamehua pienessä keltaisessa, sitruunanmallisessa pullossa, jossa on vihreä korkki.
Mun kampaaja just eilen kertoi mulle että oli nuoruusvuosinaan lätäissyt tuota tiivistettä päähän ja mennyt päiväksi heinäpellolle hommiin. Illalla tukka oli sit ihan korppu ja kärähtäneet latvat jäivät hiusharjaan.
Itsekin tuli kokeiltua pari viikkoa sitten ja hirveää jälkeä siitä tuli, eikä vaalentunut kyllä lainkaan (henna tuntuu olevan poikkeus kaikessa). Siinä sitten pettyneenä muhittelin tukkaa jokusen tunnin, että tuli parempi olo tukallekin. Varmasti toimii kauppaväreillä ja värjäämättömillä hiuksilla paremmin kuin hennatulla tukalla.
1aFMii, kasvatus käynnissä
<3 TT, vauvashampoo, kookosöljy
Mindela
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1225
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 00:55

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Viesti Kirjoittaja Mindela »

Päätin tehdä pienen kokeen, nimittäin kokeilla sitruuna+aurinko vaalennusta tyvikasvuuni. Partsille paistaa mukavasti kevätaurinko, ja kotona oli sitruunoita, joten puristin kahden sitruunan mehut ja kastelin käsittelemättömän tyvikasvuni kokonaan sitruunalla ja nyt istun parvekkeella. Käsiteltyihin latvoihin en laittanut ollenkaan. Istun tässä niin kauan kuin jaksan, jos nyt vähintään 30min. Jos vaikka samalla saisi vähän rusketusta pintaan :) Otin ennen kuvan, niin pystyn sitten vertailemaan, että tapahtuiko mitään. Ei haittaa vaikka tukka kuivuisikin vähän, koska valittelinkin jo toisessa ketjussa nykyistä rasvoittumistahtia. To be continued...

Edit. Olin vaan 30min auringossa, kun aloin pelkäämään että tukka vaalenee/kuivuu liikaa. Hiukset on vielä märät, en tiedä tapahtuiko mitään.

Editin edit. Tekis mieli sanoa, että "hiukset vaalentui juuri asteen, täydellistä!" mutta en voi, joten tyydyn kertomaan että mitään ei tapahtunut. Ennen kuvassa tyvi näyttää ½astetta tummemmalta, mutta se saattaa johtua siitä että hiukset oli ihan vähän likaiset. Voi olla että kokeilen joskus uusiksi pidemmällä vaikutusajalla, jos jaksan. Samperi mä niiin haluaisin jonkun keinon saada tyven asteen vaalemmaksi värjäämättä sitä.
Viimeksi muokannut Mindela, 25 Huhti 2012, 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvivilja
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 429
Liittynyt: 08 Marras 2011, 19:37

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Viesti Kirjoittaja Suvivilja »

^ Oletko kokeillut hunajavaalennusta? :) (Anteeksi tyhmä ehdotus jos jo olet eikä toiminut, mutta itselläni ainakin juurikasvu vaalenee hunajalla juurikin asteen verran...)
* 1b F ii *
Mindela
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1225
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 00:55

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Viesti Kirjoittaja Mindela »

^ Joo kokeilin hunajaa viime syksynä, niinkin urheasti kuin 5 kertaa. Ei toiminu sitten yhtään&nbsp; :'(
deko
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2744
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 18:14

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Viesti Kirjoittaja deko »

Aina kannattaa muistaa että sitruuna on oikeasti tosi kova happo ja se ei ole hiuksille yhtään valkaisua ystävällisempi tapa. En ole ikinä ymmärtänyt tämän vaalennustavan suosiota ::) hunajavaalennus on ehkä asteen verran hellempi kuin oikea vaalennus, sitruuna on oikeastaan yhtä rankka ja se ei välttämättä edes tee mitään rasituksen lisäksi.

Hiusten kannalta sitruunan ainoa järkevä käyttö on teelusikallinen mukiin -suhteessa tehtävä hapanhuuhtelu pesun jälkeen. Niille jotka eivät siedä viinietikan tuoksua hiuksissaan ja haluavat sulkevan lisäkäsittelyn.&nbsp;
this too shall pass.
Mindela
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1225
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 00:55

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Viesti Kirjoittaja Mindela »

^ Ei mulla ainakaan sitruuna ole vaikuttanut hiusten kuntoon yhtään mitenkään, vaikka kevytkin vaalennus näkyy kunnossa heti. Tukka on ihan tismalleen samanlainen kuin ennenkin.

Edit. Ja JOS sitruuna toimisi tukassani, niin kuin olen siinä muilta kuullut, niin siinä houkuttaa juuri se vaalennuksen tulos, rasittavuudesta viis&nbsp; :D
Unnu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1303
Liittynyt: 03 Maalis 2010, 23:18

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Viesti Kirjoittaja Unnu »

No nyt on testattu tämä. Lähtökohta oli siis se, että vaalean hiuksistoni päälle kampaaja iski 5-tumman joka näyttää kaamealta. Päätin tänään kokeilla saisko sitruunalla pestyä sitä tummaa blondin päältä pois. Värjäyksestä on nyt kulunut viikko.

Sekoitin sitruunamehun ja veden n. suhteella 30% - 70%. Sumutin seosta kaikkialle hiuksiin ja föönasin kuivaksi. Sen jälkeen suihkutin hiukset uudestaan kosteiksi seoksella ja föönasin. Tässä kohtaa huomasin jo vaalenemista. En antanut seoksen juurikaan vaikuttaa vaan huuhtelin runsaalla vedellä. Tämän jälkeen laitoin hopeashampoon vaikuttamaan n. 5 minuutiksi ja toistin shampookäsittelyn vielä. Lopuksi nyrkillinen kosteuttavaa hoitista ja voila.

Lopputuloksena on se, että hiukset vaaleni asteen ja parhaimmillaan kaksi astetta. Eniten vaalenemista tapahtu luonnollisesti niissä kohdissa, jotka oli vaaleimmat ennen värjäystä. Olen ihan fiiliksissä jo tästä muutoksesta! Hiukset ovat nähdäkseni ihan samassa kunnossa kuin olivat ennen käsittelyä.

Viikonloppuna kokeilen öljymuhittelua jos sillä saisi vielä lisää muutosta aikaan.
Voi vaan rakastaa ja toivoa parasta.
arianna

Vs: Sitruunalla vaalentaminen

Viesti Kirjoittaja arianna »

Olen kokeillut sirtuunavaalennusta useampia kertoja, ja minulle se ainakin toimii.

Kesällä tein välillä "raitoja" niin, että lätkin sitruuna-vesi sekoitusta hiuksiin, sitten vietin aikaa auringossa, pesin illalla normaalisti eikä hiusten kunnossa näkynyt&nbsp; mitään eroa. Sitruunan vaalennusefekti on kuitenkin sen verran heikko, ettei välttämättä ensimmäisellä kerralla huomaa eroa. Jos metodin toistaa, alkaa eroja jo huomata. (Jossain on sivusto, jolla verrataan eri ihmisten sitruunavaalennuksella aikaansaamia muutoksia... täytyy etsiä, josko saisi linkinkin tänne.)

Kerran laitoin sitruunaa myös koko hiuksiin aika runsaasti ja menin aurinkoon n. tunniksi; silloin kyllä hiukset olivat tosi kuivat ja karheat... mutta co-pesun jälkeen ihan normaalit.

Sitruunaa puristaessa voi varoa, ettei tule hedelmälihaa (joka tosiaankin on inhottavaa!) Kun ei purista sitruunaa ihan kokonaan, vaan pelkästään mehut.

Olen kuullut, ettei sitruunan föönaaminen tms nopeuta vaalenemista, koska sitruuna vaikuttaa nimenomaan UV-säteiden johdosta, eikä lämmöstä.

Täytyy vielä lisätä, että sitruunaa voi kuulemma käyttää luonnollisena hiuslakkana: se karheuttaa hiusta. Oma rasvainen ja liukas tukkani näyttää mielestäni paremmalta, kun sitä vähän karheuttaa, siksi laitan joskus sitruunaa hiuksiin ihan "muuten vaan", en vaalentamistarkoitukseen, se antaa kampauksiin pitoa.
Vastaa Viestiin