Hilse

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Od3ssa
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2318
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 09:37

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Od3ssa »

Mun pitäis jaksaa lukea nämä hilsekeskustelut läpi ajatuksen kanssa, mutta nopeana hätähuutona viestiä tähän. Mulla alkaa hermo menemään, kun tuppaa taas päänahasta ihme pientä hilettä tulemaan ja saan aamuisin nyppiä peilin kanssa, ettei näyttäis tukka ihan törkeältä. Luoja kiitos sitä ei paljoa ole, hitunen siellä täällä, kun en ole raaputellut,  vaikka lievää kutinaa on ollut.

Joka talvihan mulla on sama ongelma ollut, nyt vain hilse on muuttunut tosiaan pieneksi hileeksi, kun aiemmin on saattanut laattamaisempana irrota. Piti jo katella päänahkaa, että ei kai nuo ole niitä kuuluisia täin munia, kun en ole koskaan livenä nähnyt ja lasten koulusta taas täivaroituksia tullut.

Olen myös yrittänyt juuriskan neuvomaa etikka-vesiseoksella huuhtelua, mutta ei oikein tepsi. Tänään iskin kookosrasva-avokadoöljy-seosta päähän, kun muistelen, että mulla on joskus auttanut hiusnaamio päänahkaan. Nizoralia olen joskus vuosia sitten käyttänyt, kun ongelma ollut pahempana ja jos tää ei tokene, niin pitänee sitä käydä ostamassa ja kokeilla auttaako. Olettaisin, että mulla johtuu päänahan kuivumisesta hilseily, voiko öljy auttaa tuohon?
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle. - Tommy Tabermann
enna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1030
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 20:16

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja enna »

^Mullakin taitaa olla vain kuiva päänahka, sillä hilseily on vähän samankaltaista millaista se on mulla osittain kasvoissakin. Mulla hilseilee siis about 3cm x 2cm kokoinen alue heti tuossa otsan yläpuolella, ja ainakin omassa tapauksessa kookosöljyn lyhytkin vaikutusaika aina ennen hiustenpesua on helpottanut tilannetta.

En siis tiedä mitä oma hilseilyni oikeastaan on ja mistä johtuu, mutta kookosöljyn käyttö on helpottanut sitäkin vaivaa. Ja tukkaa pesen noin joka toinen päivä. Voipi olla että se öljyn käyttö auttaa suakin :)
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja evergreen »

Kannattaa lukaista Iholiiton seborrea-opas:

http://iholiitto-fi-bin.directo.fi/@Bin ... maopas.pdf

Joillakin on tietty vain kuiva päänahka, mutta seborrea voi yhtä lailla ilmetä kuivana hilseenä. Laattamainen hilse ainakin mainitaan aina seborrean oireeksi. Tuossa oppaassa on oleellisimpia juttuja lyhyesti ja selkeästi.
1cFii, oma väri.
tupuna

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja tupuna »

Onko kukaan kuivasta hilseestä kärsivä kokeillut apteekista saatavaa Decubal dry scalp treatmentiä? Itselläni on siis päänahka hilsellyt jo monta vuotta, eikä mikään tunnu auttavan. Tätä olen ajatellut kokeilla seuraavaksi, mutta olisi kiva kuulla muiden kokemuksista
pinkpepper
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2736
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 18:23

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja pinkpepper »

Mikä olisi hyvä hiuspohjan kuorinta-aine? Olen kokeillut Sim System 4 Oil Cure Mask ja Cutrin Bio+ Active Mask. KC Professional Biosystem Cure öljyhoito ja Wella SP System Professional Clear Scalp Shampeeling kiinnostaa, onko joku kokeillut niitä? Mille nuo kaksi viimeistä tuoksuu?
Sinimusta
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1534
Liittynyt: 05 Marras 2009, 09:42

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Sinimusta »

Mikä shampoo sopisi kuivalle hilseilevälle päänahalle? Avolla on kuiva päänahka, joka pölisee. En osaa suositella sopivaa shampoota, kun itsellä on ihan vastakkainen ongelma - taliköhnä. Ostimme hänelle XZ:n öljyhoitoshampoon, mutta osaisiko joku oman kokemuksen pohjalta suositella jotakin? Mitään öljyhoitoja tai rasvoja hän ei suostu päänahkaan laittamaan.
korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

Mulla on koko ikäni ollut enemmän tai vähemmän kuivaa hilsettä. Se on tärkeää, ettei liian usein ja/tai voimakkailla aineilla pese sitä, sillä sittenhän päänahka kuivuu ja hilseilee entisestään. Sodium lauryl sulfatea ei mun shampoossa voi olla, pää ei kestä eikä kädet. Sodium laureth sulfate on sopinut hyvin, kunhan shampoossa on jotain kosteuttaviakin ainesosia. Sulfaatittomat shampoot on liian hellävaraisia hiusten pesuun, pää kyllä tykkäisi. Co-pesu toimii parhaimmillaan hyvin satunnaisesti käytettynä.

Itse pesin päänahkani pahan kuivumis- ja ärtyneisyys- ja hilsekauden aikaan XZ suklaa vanilja shampoolla kun sitä suositeltiin täällä jossain ketjussa vastaavaan tilanteeseen. Tuoksu tosin oli kaikkea muuta kuin herkullinen, jotenkin tympeä niin käytin pullon loppuun ja kokeilin toista. XZ Vanilla Cafe sopi hiuksilleni, tuoksui kuin Tigin Brunette Goddes eikä sekään ärsyttänyt päänahkaa. Mielestäni ainakin kaksi käyttämäni olivat aika samanlaisia keskenään omassa käytössäni tuoksua lukuunottamatta vaikka Suklaa vanilja on rauhoittava ja Vanilla cafe tuuheuttava. Eivät kumpikaan ärsyttäneet tai kuivattaneet entisestään.

Mulle sopiva oli Urtekramin vanha versio Aloe Vera -shampoosta, mielestäni parempi kuin XZ shampoot. Todennäköisesti aloen hoitovaikutuksen oikein tunsi, tuota kun hieroi päähän niin kutina lievittyi heti. Uusi versio ei jostain syystä päätynyt kokeiluun, olen unohtanut miksi. Voi olla että on huonontunut, mutta shampoista kyllä löytyy aloeta ja öljyjä yms. päänahkaa hoitavia/kosteuttavia ainesosia, ei ole pakko sekoitella itse muhiteltavia mömmöjä. :) Itse olen aika laiska muhittelija eikä päänahka mielestäni nauti pitkään muovipussin alla muhivasta kosteudesta, hiusten vuoksi niitä teen.

Tällä hetkellä hyvän shampoon etsintä on käynnissä. Tuntuu, että kun ei ole liian pesevä niin sitten ei ole tarpeeksi pesevä ja päinvastoin.
Sinimusta
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1534
Liittynyt: 05 Marras 2009, 09:42

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Sinimusta »

Mies ei vaan tykkää noista kaakaon ja vaniljan tuoksuisista  ;D Ei ole pakko tuoksua "miestentuotteelle", mutta mieto tuoksu. Ostin itselleni Lushin Fairly Traded Honeyn ja tuo saattaisi käydä miehellekkin. Hän ei mihinkään CO-pesuihin suostu ja hiukset pesee, jos on käyttänyt muotoilutuotteita. Eli arkena päivittäin.
korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

^ Muista ei ole omia kokemuksia, kerroin noista sitten. Käsittääkseni kaikissa (?) XZ shampoissa on pesevänä aineena tuo sodium laureth sulfate, joka ei ole mikään voimakkaimmin pesevä sulfaatti eli voi sopia kuivallekin päänahalle käyttöön. Samoin kosteuttavia ainesosia löytyy. Tarkoitin siis, että tuskin tuo XZ öljyhoitoshampoo huono valinta on, jos kuiva hilse vaivaa. :)

Sen huomaa selvästi jos hiukset rasvoittuu nopeammin kuin ennen, mutta jos rutiinilla tottuu joka päivä pesemään, ei tule välttämättä ajatelleeksikaan, että entäpä jos päänahka ei enää rasvoitu niin pian kuin ennen. Eihän pesuvälin pidennys aina toimi tai ole järkevää/tarpeen, mutta se voi olla osasyy varsinkin kuivuuteen ja jos on, välin pidentäminen voi auttaa huomattavasti. :)

Kun itse käytin lyhythiuksisena säännöllisesti muotoilutuotteita, hiukset oli tosiaan parempi pestä aina niiden käytön jälkeen eikä antaa aineiden muhia päässä. Pitää vaan löytää shampoo, joka pesee kunnolla muttei kuivata liikaa. Silloin ei ainakaan pääse kerrostumaan aineet kun ne joka käytön jäljiltä pesee pois. Nykyään kun en itse käytä kuin korkeintaan pari kertaa vuodessa, niin ei tullut mieleen muotoilutuotteiden käyttö. :D
Puf
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 481
Liittynyt: 05 Tammi 2011, 17:32

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Puf »

Lopetin e-pillerit tasan vuosi sitten, jonka jälkeen iho reagoi muutokseen aika voimakkaasti ja epäpuhtaudet olivat pahimmillaan noin puoli vuotta hormonien lopettamisesta. Samoihin aikoihin koin ensimmäistä kertaa myös hilseen, joka oli paksua, laattamaista ja vain osassa päänahkaa. Hilseen alla iho punoitti jos hilseen rapsutti pois. Päänahka myös kutisi jonkin verran. Hilseen osalta ongelma-alue oli lähinnä jakauksen lähellä, jossain päin takaraivoa sekä pahimpina aikoina myös korvan lähellä. Hilseily loppui jossain kohtaa kokonaan ja ihokin on sen jälkeen alkanut hitaasti palautua entiselleen, mutta hilsettä tulee näköjään yhä ajoittain. Normaalisti päänahkani ja muu iho on enemmänkin kuivahko, mutta tämän tyyppinen hilse viittaa ilmeisesti rasvaiseen hilseeseen tai seborreaan? Päänahan oireilu on tosiaan tullut aina välillä takaisin ja sitten taas rauhoittunut pidemmäksi aikaa. Kokeilin muutaman kerran Selukos-shampoota ja sillä hilseily loppui saman tien, voi olla että kaikkina kertoina hilseily on lakannut sen takia pidemmäksi aikaa ja sitten palannut takaisin. Selailin pidempään tätä ketjua ja jollakin kertakäsittely Selukosilla auttoi aina useamman kuukauden ajan. Toivon mukaan tämä olisi vain jokin hormonitasapainon heittelystä johtuva vaihe ja ihon/päänahan tilanne palautuisi lähiaikoina normaaliksi, mutta täytynee silti ostaa Selukosia.
Monty
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 581
Liittynyt: 19 Heinä 2012, 12:10

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Monty »

Mullakin pukkaa hieman hilsettä, ja jostain syystä TAAS päänahka uskee pientä märkänäppyä jota ei vaan voi olla sorkkimatta.   :-\

Hieman ihmettelen, sillä en ole muuttanut käyttämiäni hiusaineita ja vaiva olikin pitkään poissa. Nyt taas palannut.
Olen ottanut uudelleen käyttöön H&S sekä XZ hilseshampoon (pinkki merkki pullossa - en tiedä onko tästä oikeen ollut apua.)

Jätettävät laitan aina vaan pituuksiin ja usein huuhtelenkin hoitoaineen pää alaspäin, ettei mene hoitiksen päänahkaan. CO-pesukin on jäänyt nyt pois, koska hiukset tuntuvat taas olevan tosi ohuet ja niitä jää pestessä ja harjatessa enemmän käsiin, yyh. Ehkä liittyy tuohon näppylähommaan.

Olen myös ottanut SIM Climbazole Scalp Tonicin taas käyttöön, josko tämä auttaisi. Ehkä osasyy on sekin, että pillerit lopetettuani sain antibioottikuurin naaman finniongelmaan... söin kuurin loppuun (loppui jo muutama kk sitten) , naama on ollut OK kunnossa nyt, mutta mahdollisesti antibiootin vaikutuksen loppuminen vaikuttaa nyt myös päänahkaan?

En tiedä. Oliskohan Nizoralista jotain apua.  Taikka jostain muusta noista Simin shampoista  ???
Viimeksi muokannut Monty, 25 Tammi 2016, 09:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suosikit: XZ Niittyvilla hoitis, Body Shop Aloe vera putsari & voiteet, Paula's Choice BHA:t
Monty
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 581
Liittynyt: 19 Heinä 2012, 12:10

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Monty »

Päivitystä tilanteeseen. Näyttää siltä, että aikaisempien litkujen (Scalp tonicci, + toinen lääkärin määrämää apteekissa sekoitettu liuos, missä oli ainakin asetyylisalisyylihappoa mukanam niin ja tuli Selukostakin koitettua) sijaan piti ottaa kovat paukut käyttöön. Oon nyt testannut ihan neoamiseptin levittämisen päänahkaan (nokkakorkilla tuosta Scalp tonic pullosta) ja tilanne on ehkä parempaan päin märkänäppyjen osalta. Vieläkin tulee räplättyä päänahkaa tarpeettomasti mutta tuntuu siltä, että näpyt olisivat vähentyneet. Päänahkakin on sen verran ravoittuva, että liiallista kuivuutta ei ole nuppiin aiheutunut. Kokeilu jatkuu...

Jossain suoli24 keskustelussa luin, että follikuliitista kärsivälle oli neuvottu levittämään käsidesiä päänahkaan, siitäpä idea. (Käsin ei ainetta pysty levittämään, nokkakorkki pullossa on levitykseen aivan ehdoton.)
Suosikit: XZ Niittyvilla hoitis, Body Shop Aloe vera putsari & voiteet, Paula's Choice BHA:t
peachvodka
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 230
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 21:03

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja peachvodka »

Äähh! Tarvisin nyt apua! Huomasin n. kuukausi sitten, että mun päänahka kutisi ja yhtäkkiä huomasin, et mun päänahka oli aika kuiva tuosta otsan hiusrajasta päälaelle asti, tai niinkuin tuo keskijakauksen kohdalta ja vähän leveemmältäki  alueelta. Nyt oon kuukauden tän vaivan kanssa ollut. On selvästi kuivaa hilsettä, mutta äsken päänahkaa kokeillessani huomasin sellaisia möykkykohtia päänahassa muutaman. Ja kun niitä ravasi, niin hiusten juureen lähti isohkoja "paloja" rasvaista hilsettä jota en saa pois. Nyt niitä kohtia kirvelee ja ne on punaisia ja "märkiä." Mitä ihmettä tämä on? Help!
1bMii mbl musta / l'o/p ccg 100.
hair <3 : joico IH, avalon organics syväpuhdistava sh, rekku, sheavoi
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Mulla on pari kertaa vuodessa päänahassa näppyjä, ehkäpä finnejä? Ja ne on kyllä sellaisia, että jos menee raapimaan, niin ne vuotaa kudosnestettä ihan helkutisti, eivätkä parane kovinkaan nopeasti. Ärtyvät ja sitten niitä vahingossa hinkkaa vielä enemmän joko sormilla tai harjalla. Ja hilsettäkin on silloin hieman enemmän.

En tiedä mistä johtuu kun tulee kuitenkin niin harvoin. Ärsytys jostakin aineesta? Ruoka? Nyt ei ole ollut taas finnin finniä moneen kuukauteen, mutta alkukesästä oli otsassa ja ohimoilla hiusrajassa.
riinam
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 591
Liittynyt: 23 Maalis 2009, 16:40

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja riinam »

Nostellaanpa tätä vanhaa ketjua. Hormonaalisen ehkäisyn lopetettua hiukset reagoivat voimakkaasti. Ohimoilta harvenee ja rasvoittuminen on ihan erilaista kuin aiemmin, hiukset on pestävä joka toinen päivä, tai toisen päivän illalla on jo niin järkyttävän näköinen tukka, että ilman pipoa ei voi olla. Samoihin aikoihin päänahka alkoi hilseillä. En tiedä yhtään, mitä tekisin tälle, kun hilsettä mulla ei juurikaan oo aiemmin ollut. Vaikuttaa siltä että mitä useammin pesen hiukset, sen parempi hilseen kannalta. Saan tosi ristiriitaisia neuvoja. Toisten mielestä pitäisi pestä tarpeeksi usein, toisten mielestä tarpeeksi harvoin. Välillä hoitoainetta pitää laittaa päänahkaan asti ja välillä ei missään nimessä. Toisten mielestä päänahka kuivuu liikaa ja toisten mielestä rasvoittuu liikaa.

Osaisko juurekset auttaa, mitä lähden kokeilemaan? Hilse on mielestäni hienojakoista, eikä mitenkään kökköistä, ja sitä tosiaan on vähiten puhtaassa tukassa, lisääntyy mitä pidempi aika pesusta on.
Vastaa Viestiin