Hilse

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

Paha sanoa mitä siellä päässä on, mutta jos sulla on hilsettä niin ihan lääkeshampoo olisi hyväksi. Helpottaa kutinaa ja rauhoittaa.

Mulla ei ole ollut hilsettä pitkään aikaan, täytyy koputtaa puuta. Jossain vaiheessa mulla oli hilsettä ja sitä vastaan oli tuskallinen kamppailla.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
Ponpon

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Ponpon »

Tajusin jonkin aikaa sitten että hilse ja päänahan kutina johtuu yksinkertaisesti kuivasta ja herkästä päänahasta  0_0 Olen pitkään luullut että hiuspohjani on tulehtunut ja epäpuhdas ja siinä on rasvaista hilsettä sillä se on melko rasvoittuva.. Mutta suihkun jälkeen kun satuin kokeilemaan päänahkaani ihan kauhistuin kuinka se tuntui niin kuivalta ja kiristävältä. Ei mikään ihmeellinen asia mutta olen toisaalta helpottunut että sain sen selville  :) Olen nyt pari viikkoa laittanut ennen suihkua yöksi/vuorokaudeksi/viikonlopuksi ( ;D pitkät muhittelut) kookosöljyn, oliiviöljyn, rosmariiniöljyn ja arganöljyn miksausta erityisesti päänahkaan, eikä kutinaa ole enään tullut ja hilseily on vähentynyt.

Tuntuu tosin oudolta että melko rasvoittuva hiuspohjani olisi kuiva. Ehkä päänahkaankin pätee sama asia kuin ihoon, eli kuivan ihon vastakohta ei ole rasvoittuva iho :ts
Jewely
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 874
Liittynyt: 31 Touko 2012, 22:12

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Jewely »

Voiko joku tietty shampoo aiheuttaa hilsettä? Olin viisi päivää vanhempieni luona ja pesin Aussien shampoilla, ensin aussome volumella ja sitten miracle moistilla, ja tänään huomasin tukassa ihan selkeää hilsettä  0_0 Mulla ei oo ikinä ennen ollut hilsettä. Tätä ei oo koko päässä, parissa kohdassa vain ja eilen en huomannut mitään kun tukka oli puhdas. Nyt ne hilsehiutaleet jää vähän hiusten tyveen kiinni kun tukka on likainen (ihmeen likainen, ei yleensä ole vielä pesun jälkeisenä päivänä). Aussien shampoot on kyllä peseviä, yleensä pesen omilla hellävaraisemmilla shampoilla. Hieman ihmetyttää, toivottavasti hilse ei tullut jäädäkseen...
Jonsu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2334
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 20:21

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Jonsu »

^Voi. Mulle on tullut hilsettä just Aussien tuotteista.
Jewely
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 874
Liittynyt: 31 Touko 2012, 22:12

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Jewely »

Niin ajattelinkin, vaikka minulla on itsellä colour mate-shampoo eikä siitä ole ikinä mitään tullut, mutta toisaalta en pese sillä montaa kertaa peräkkäin. Ja onhan niissä varmaan eri ainesosiakin.  Mikähän niissä sitten aiheuttaa hilsettä, juuri se pesevyys, hurjat hajusteet vai kenties joku tietty ainesosa  ???
asaariki

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja asaariki »

Mun mielestäni ei voi sanoa, että joku tietty pesuaine tai pesutiheys olisi absoluuttisesti parempi kuin jokin toinen, eikä hilsettä sen takia pitäisi tulla. Oman kokemukseni mukaan se riippuu niin hiuspohjasta. Mulle tulisi varmasti hilsettä ja päänahka alkaisi kiukutella jos pesisin vain kolme kertaa viikossa, toisille taas riittää vielä siitäkin paljon harvemmat pesut. Itse olen myös saanut hilsettä ja ärsytystä palashampoosta, jonka piti nimenomaan hoitaa hilseilevää päänahkaa, ja jonka ainesosat olivat kaikkien luomuaatteiden mukaisia. Tosin tuo vauvasaippua kuulostaa kyllä erittäin ihoystävälliseltä. Sitten voi toki miettiä käyttääkö jotain hoitoaineita tai muotoilutuotteita joista hilse voisi johtua. Tai että ovatko pesuvälit sittenkään sinulle riittäviä. Voi olla että tästä on useita koulukuntia, mutta mun mielestäni päänahkaa ei kannata ehdoin tahdoin pitää likaisena, ainakin mulle se aiheuttaa aina järjestään ongelmia (kokeilin kerran shampoottomuutta, eikä tarvitse uudestaan kokeilla!). Turha toki on joka päivä pestä, jos päänahka ei rasvoitu niin usein, mutta ei kai se pesuvälien harventaminenkaan mikään itseisarvo ole. Mikä kenelläkin toimii.  :)

Mulla on kausittaisesti hilsettä ja muutenkin päänahan ärsytystä/kutinaa. En ole ihan selvillä mistä se johtuu (esim jostain tietystä tuotteesta tai ainesosasta, vai onko mulla vaan erityisen herkkä päänahka), mutta mulla on auttaneet apteekista saatavat Sim System 4 -sarjan shampoot ja hoitoaineet. Siellä on eri hilsetyypeille omat shampoonsa, rasvaiselle ja kuivalle jne. Mun mielestäni se oman päänahan ja hilseen arvioiminen on jotenkin aika hankalaa, mutta toisaalta ne tuotteet joita olen päätynyt ostamaan ovat aina auttaneet. Käytän noita aina jonkin aikaa kerralla, sitten palaan tavallisiin tuotteisiin. Joskus olen myös käyttänyt ihan lääkeshampoota, Nizoralia, ja joskus KMS:n Head Remedy shampoota, joka sekin auttoi.
piste
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 10:53

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja piste »

^ No mun mielestä voi sanoa niin. Hilsehän (kuiva) syntyy just siitä, että päänahka on kuiva - ja se taas johtuu siitä, että ESIM. käyttää liian pesevää shampoota. Tai siitä, että pesee pään liian usein, sehän kuivattaa. (ja voihan niitä muitakin syitä olla.)
En käytä mitään muuta aineita kuin vauvasaippuaa. Kyllä tää kolme kertaa viikossa on ihan riittävä. Oon pari kuukautta pessy 2 krt viikossa, mutta se oli liian vähän, hiukset tuli pesupäivänä aika rasvasiks. Sitte vaihdoin tähän kolmeen pesukertaan, ja nyt ei oo rasvasuutta ollenkaan.
___
Ajattelin että voisin jonain pesupäivänä laittaa jotain öljyä päänahkaan, josko se auttais. En kuitenkaan uskalla koulupäivänä, jos tulos onkin lähmätukka :-X Voisin vaikka vappuna koittaa, kun 100% varmuudella oon vaan kotona. Mitä öljyä suosittelette? Mulla on käytössä ekstraneitsytoliiviöljyä, rypsiöljyä ja kylmäpuristettua kookosöljyä.
Viimeksi muokannut piste, 27 Huhti 2013, 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kleio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2017
Liittynyt: 17 Marras 2008, 19:13

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja kleio »

^ Höpöhöpö. Siis tuo kohta että hilseily johtuu liian pesevästä shampoosta. Itselläni päänahka hilseilee talvella siksi, että vesijohtovesi ei sovi hiuksilleni ja päänahalleni. Kun kesällä siirryn merivesipesuun (vähintään kerran viikossa mökillä), hilseily häviää viikossa parissa. Lokakuussa hilse palaa noin parissa viikossa kun mökkikausi päättyy. Samoin Italiassa ollessani päänahka ei hilseillyt laisinkaan. Muutenkin hiukset voivat paremmin ja ovat tuuheammat, karkeammat (hyvällä tavalla) ja ilmavammat ja tarvitsevat harvemmin pesua silloin kun olen joko ulkomailla tai mökillä.

Ja minulla ei siis asiaan vaikuta minkään valtakunnan vauvashampoot, sulfaatittomat, tervashampoot, apteekin  hilseshampoot, öljyt, aloe verat tai muut. Sulfaatiton hellävarainen shampoo helpottaa tilannetta, mutta ei poista ongelmaa kokonaan, kuten erilainen pesuvesi tekee.

Muutama hilsehaituva siellä täällä on aivan normaalia. Toinen juttu on se, jos hiuksia pörröttää ja hilsettä laskeutuu pilvinä hartioille, kuten minulle tapahtui kun kokeilin apteekin hilseshampoota tai jos käytän kovin sulfaatillista shampoota.
Viimeksi muokannut kleio, 28 Huhti 2013, 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v
asaariki

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja asaariki »

Ymmärsin jostain että olet vielä aika nuori, piste.  :) En tiedä rasvoittuuko tukkasi vielä "kunnolla", tai onko ihosi/päänahkasi edes sellaista tyyppiä joka alkaa rasvoittua kovasti. Minun rasvoittuu, ja on rasvoittunut jo siitä asti kun murrosikäni alkoi n. parikymmentä vuotta sitten. Jos olen jotain näiden parin vuosikymmenen hiustenhoidon aikana oppinut, niin sen että jos päänahka on likainen, se pitää pestä, koska muuten siihen tulee hilsettä. Näin siis minulla, muiden puolesta en yritäkään puhua. Mikään pesevä shampoo ei ole koskaan aiheuttanut minulla hilsettä, mutta kaikenlaiset pesuvälinpidentämis-, palashampoo- ja shampoottomuuskokeilut sen sijaan ovat. Ja näistä minulla on tosiaan ihan omakohtaista kokemusta, useita kokemuksia pitkältä aikaväliltä, koska olen ollut hidas oppimaan.  :D Minulla on rasvoittuva päänahka ja taipumus seborrooiseen hilseilyyn. Olen kuullut lukuisia kertoja muiden kertovan siitä, miten ovat saaneet pesuväliä pidennettyä tai miten heidän päänahkansa ja hiuksensa ovat alkaneet voida paremmin kun he ovat lopettaneet sen tai tämän tai kaikkien shampoiden käytön. Minulla nämä eivät ole koskaan toimineet. Sen sijaan päänahkani ei ikinä ole ollut paremmassa kunnossa kuin sen jälkeen kun leikkasin tukkani lyhyeksi ja aloin pestä sitä joka päivä. Kerron tämän kaiken koska yritän vähän taustoittaa miksi sanoin, että pesutiheyden tai pesuaineen suhteen ei ole olemassa absoluuttisia totuuksia. Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Hilseily voi johtua monesta eri syystä. Ja kosmetiikka-asioissa on koulukuntia, mutta mun mielestäni ei kannata uskoa liian tiukasti siihen mitä joku toinen sanoo, vaan arvioida rehellisesti mikä itselle sopii. Se tosin ei aina ole helppoa, jos on jo muodostanut käsityksiä siitä mikä olisi oikea tapa hoitaa hiuksia/ihoa. Mutta näin niinkuin vaan tällaisena epäortodoksisena, täysin retorisena kysymyksenä: jos sulla ei ollut hilsettä tai muitakaan hiusongelmia silloin ennen Juurikasvua, kun pesit tukan joka päivä Sunsilkillä, miksi pitäisi ajatella että nykyinen hiustenpesujärjestelysi on parempi kuin entinen?  ;) En haasta riitaa, haluan vain korostaa että kaikki ovat erilaisia eikä kannata olla liian ehdoton.  :-*

Ja tosiaan jos hilsettä on pari haituvaa siellä täällä, ei kannata huolestua. Mun mielestäni ei ylipäätään ole mielekästä syynätä hiuksiaan ja päänahkaansa liian tarkkaan, sillä saa helposti tehtyä kärpäsestä härkäsen. Jos on todellinen ongelma, niin kyllä sen huomaa, eikä silloin yleensä tarvitse miettiä että onkohan mulla nyt hilsettä vai ei.  :)
Louna
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 724
Liittynyt: 30 Syys 2012, 14:41

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Louna »

Sonia kirjoitti: Ja tosiaan jos hilsettä on pari haituvaa siellä täällä, ei kannata huolestua. Mun mielestäni ei ylipäätään ole mielekästä syynätä hiuksiaan ja päänahkaansa liian tarkkaan, sillä saa helposti tehtyä kärpäsestä härkäsen. Jos on todellinen ongelma, niin kyllä sen huomaa, eikä silloin yleensä tarvitse miettiä että onkohan mulla nyt hilsettä vai ei.  :)
Samaa mieltä! Pieni hilseen tulo voi johtua monesta asiasta, musta esimerkiksi tuntuu että mulle tulee vähän hilsettä joskus jos hikoilen pitkiä aikoja joku paksu pipo päässä (useana päivänä peräkkäin useita tunteja, ei mistään yhdestä lenkistä sentään :D), eikä päänahka saa "hengittää". Tollanen nopeasti ilmestyvä, vähäinen hilse yleensä lähtee ihan vaan pesemällä hiuksia vähän normaalia useammin.

Voisiko olla, piste, että sulla on ollut hieman hilsettä jo aikaisemmin, muttet ole huomannut sitä kun et ole tutkinut aikaisemmin niin tarkkaan?  :)
2c F ii
piste
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 10:53

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja piste »

Voi olla että mulla on aina ollu, mutta oon pessy pään niin usein ettei sitä oo ehtiny huomata. (Ku jossai sanottiin et hilseen saa pois millä tahansa shampoolla) Ja nyt ku oon harventanu, se on tullu esiin.

En ole oikeastaan miettinyt, onko mulla hilsettä vai ei. (Paitsi tossa aiemmin, mutta se selvis ku mä olin lyöny pään -> haava -> rupi.) Se on aika selvää, kun noita hiutaleita ja "pölypalloja" löytyy.

Edit. Ajattelin nyt laittaa sitä öljyä päähän. Kuinka paljon sitä laitetaan, pitääkö sitä laittaa hiuksiin (tai no siis kyllähän sitä pakosti menee vähän ainakin juuriin) ja mihin kohtaan sitä pitäis laittaa? Laitanko vaan jakauksen kohdalle vai miten? D:
Okei, en saanut vastausta (nojoo, en tietenkään näin lyhyellä varoitusajalla) joten taidan vaan mennä ja lorauttaa päähän öljyä :D Nukun sit pyyhkeen päällä. Huii... mitäköhän tästä tulee ^^D

Edit. No tää oli kyllä viimenen kerta ku laitan öljyä päähän .__. Pesin vauvasaippualla kerran (vaatii 2 vaahdotuskertaa) ja sit se loppui, tai siis on sitä viel pieni pala mut se on niin pikkunen että mulla meni hermot siihen. Sitte pesin kerran Ole hyvä -shampoolla (vaatii yhden vaahdotuskerran) eli pesin enemmän kuin mitä tarttis. SILTI tukka oli ja on edelleen tosi öljyinen edestä ja päälaelta (eikä päänahka oo yhtään parempi). Onneks sivut ja takatukka on normaalit, niin tällänen emäntä-tyylinen huivi pelasti mut.

Edit. Ton öljyhässäkän jälkeen mun päänahkaa on alkanut kutittaa vielä pahemmin. Tänään koulussa kutitti niin vietävästi, että melkein tuli vedet silmiin kun teki niin mieli raapia, mutta ei viitsinyt kun tyypit rupeis ihmettelemään. En mä halua julkisesti raapia. D: Satunnaisesti voi vähän käyttää kättä päässä, mutta ei jatkuvasti.

Argh! Tuon öljyhässäkän jälkeen päänahan kunto on vaan huonontunut. Sitä kutittaa nykyään paljon enemmän kuin ennen ja hilsettäkin tulee enemmän. Mulla oli tänään musta paita ja se oli ihan täynnä valkoisia hiutaleita :-[ Vaihdoin paidan, nyt on vaaleansininen - ei näy hilse. Mutta oikeesti, mitä mä teen? En kokeile ainakaan öljyä. Tai no, oisko se vaan siitä kun mä käytin oliiviöljyä? Voiskohan joku toinen öljy toimia...
/ oho, olin kirjoittanut ekan lauseen melkein sanasta sanaan tuohon ed. viestiin :D
Viimeksi muokannut piste, 18 Touko 2013, 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Piste, jos tuntuu että öljyt aiheuttavat sinulle hilsettä mutta haluat jatkaa kokeilua hiusten kunnon takia, niin älä laita öljyä päänahkaan, ainoastaan hiusten latvoihin. Jos se ei toimi koska hiuksesi ovat vielä aika lyhyet, niin lopeta öljyjen käyttö kokonaan joksikin aikaa ja katso miten päänahkasi reagoi.

Käsitin myös, että olet muuttanut hiustenpesua, eli olet koittanut harventaa pesuvälejä? Suosittelen, että palaat vanhoihin hoitorutiineihin ja peset hiuksiasi niin useasti kuin haluat ja käytä tuotteita joita käytit ennen hilsettä.

Kun päänahan kunto on palautunut, voit kokeilla muita hiustenhoitoaineita halutesassi :)
piste
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 10:53

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja piste »

Hmm... No mä pesen nykyään 3x viikossa. En mä kyllä haluaisi palata entiseen, sillä käytin Pirkan, Sunsilkin tai ihan minkä vaan merkin shampoota enkä ees tienny että niissä on eroja (:d).
Niin siis ei mulla hiukset ole huonossa kunnossa vaan päänahka.
Oon mä nyt helmikuusta asti pessyt näin, että en usko hilseen johtuvan siitä.
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Jos kerran hiuksesi ovat hyvässä kunnossa ja vain päänahka oirehtii, niin et varmaankaan edes tarvitse öljyhoitoja? Joskus päänahka/hiukset oireilevat jälkijunassa, eli itsellänikin meni n. 5-6kk ennen kuin huomasin, kuinka pahasti shampoopala kuivatti hiuksiani.

En ole hilseen asiantuntija, mutta olen käsittänyt että se johtuu tulehtuneesta, rasvaisesta hiuspohjasta ja ettei ruokavaliolla ole siihen oikeastaan mitään merkitystä. Murrosiänkin alkaminen saattaa vaikuttaa hilseen lisääntymiseen. Kuulostaa vain kovin siltä, että päänahkasi ei ole tyytyväinen siihen, mitä muutoksia teit rutiineihesi, eli kuinka usein peset ja mitä aineita käytät. Jos Pirkka tai Sunsilk sopi sinulle, ei ärsytä hiuspohjaa ja hiukset ovat hyvässä kunnossa, palaisin takaisin näihin tuotteisiin ja tarkastella, josko se auttaa hilseen hillitsemisessä.
piste
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 10:53

Vs: Hilse

Viesti Kirjoittaja piste »

Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Glycerin, Cocamidopropyl Betaine, Coco-Glucoside, Sodium Chloride, PEG-7 Glyceryl Cocoate, PEG-200 HydrogenatedGlyceryl Palmate, Parfum, Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, SodiumStyrene/Acrylates Copolymer, Citric Acid, Limonene, Linalool, Panthenol,Tetrasodium Iminodisuccinate, Glycosphingolipids, Phospholipids,Cholesterol, Methylchloroisothiazolinone, MethylisothiazolinonepH noin/ca 5,5

En kyllä tähän enää palaisi. Miten tuo VOI olla hyväksi päälle? ??? Luulisi että tämä olisi hyvä päälle:
sodium olivate, water, rosmarinus officinalis leaf extract

.. mutta kun ei. Hilsettä vaan pukkaa. Hei, tajusin just! Tuossahan on OLIIVIöljyä. Jonka totesin huonoksi aiemmin (vaan pahensi kutinaa ja hilsettäkin tulee enemmän), voisko se aiheuttaa hilsettä? Onko se mahdollista, että joku tietty öljy aiheuttaisi tuollaista?
Voi olla kyllä myös se murrosikä. Ainakaan mun tilanteessa ruokavalio ei ole vaikuttanut asiaan.
Vastaa Viestiin