Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Keskustelua muun muassa permanentista, rastoista, pidennyksistä
irso
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 456
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 11:46

Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja irso »

Tähän ketjuun keskustelua lisäkerastoista

Elikkäs mulla oli tuossa keväällä itse huovuttani villarastat päässä melkeinpä kaksi kuukautta, nyt ajattelin laittaa samat pötköt uudestaan tässä lähiaikoina, oli ne vaan niin kivat. Olivat siis kaksipäiset, eli puolesta välistä letitettiin omaan tukkaan ja toinen pää jäi roikkumaan, pituutta 60-70 senttiä, väreinä aniliinia ja kahta eri lilaata. Pesu onnistui yllättävän helposti vaikka jos kokonaan kasteli tuli letille painoa yli kaksi kiloa, onneksi villa kuivuu nopeasti. Kiinnitimme kahden kaveri kanssa niitä päähän vajaat kolmea, tosin kaikki ensikertalaisina taisimme letittää vähän turhan löysästi koska osa lähti "valumaan", tosin sitäkin sai korjattua pujottelemalla roikkuvaa päätä sieltä juuresta, tälle seuraavalle kiinnityskerralle ajattelimme käyttää jotain muuta letitys/punomistapaa. Oma tukkakin pysyi yllättävän hyvässä kunnossa, mitä nyt juuresta olivat vähän takussa, öljyhoitoa perään ja sekin hoitui.
Viimeksi muokannut irso, 29 Tammi 2008, 08:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vyötärömittainen hennattu piikkisuora karvasto.
calypso
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2457
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 11:49

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja calypso »

Hyvä aihe  :)
Itse olen monesti (yleensä keväisin) alkanut haaveilemaan villa- tai kuiturastoista. Juuri tuolla menetelmällä että omat hiukset ei vahingoitu eikä niitä rastoiteta.

Haaveeksi on jäänyt monestakin syystä. En osaa huovuttaa tai tehdä kuiduista rastoja, ei ole kaveria joka auttaisi laittamaan päähän ja ongelmista suurin, en usko että päänahkani kestäisi tuota. Hiuspohja oireilee jo nyt kun on pitkät, raskaat ja tiheät hiukset hautomassa ja painamassa, ja pelkään että päänahka raivostuisi jos sille rastoja alkaa ehottelemaan  :-\

Pitää joskus jos/kun hiuspohja rauhoituu (lopullisesti, eikä vain näennäisesti) kokeilla noita irtorastoja. Kauaa en niitä muutenkaan luultavasti pitäisi, eli sitten kun juurikasvua alkaa olla sen verran että pitää värjätä tukka niin rastat pois ja kaappiin seuraavaa innostusta odottamaan.  :D
irso
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 456
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 11:46

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja irso »

calypso kirjoitti: Haaveeksi on jäänyt monestakin syystä. En osaa huovuttaa tai tehdä kuiduista rastoja, ei ole kaveria joka auttaisi laittamaan päähän ja ongelmista suurin, en usko että päänahkani kestäisi tuota. Hiuspohja oireilee jo nyt kun on pitkät, raskaat ja tiheät hiukset hautomassa ja painamassa, ja pelkään että päänahka raivostuisi jos sille rastoja alkaa ehottelemaan  :-\
Huovutuksesta, mää istuin kolme päivää pesuhuoneen lattialla, josta kuivat käteni riemastuivat viikoksi mutta tulipahan tehtyä ;D

Määkin luulin et vähintään puolet hiuksista tippuis ja päänahka olisi yhtä hilsettä, itse päänahka oli paremmassa kunnossa kun aikoihin, poiston jälkeen oli tietysti jossain tyvessä hilsettä reippaastikin mutta sitä ei ollu lainkaan huomannu kun villat oli vielä päässä. Hiuspohjan pesu onnistui tosi helposti kun piti latvoja ylhäällä ja jollain vampulla hinkkas.

Suurin ongelma noissa omissani oli ehkäpä latvojen purkautuminen, mutta nekin sai hyvin laitettua itse takaisin ruotuun. Tältäkin olisi välttynyt jos olisi letittänyt kunnolla loppuun saakka.

Valumisen/juurikasvun "hoitoon" tepsi toi roikkuvan pään pujottelu, tosin ens kerralla tavoitteena olis ton valumisen minimoiminen, olisko ideoita paremmasta letityksestä/punomisesta? silloin pistettiin ihan langalla juuresta kiinni ja ihan tavallista kolmen lettiä käytettiin
Vyötärömittainen hennattu piikkisuora karvasto.
Merial
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 662
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 09:07

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja Merial »

Ihanaa, tällaista ketjua olenkin odottanut. :) Himo villarastoihin on kova; ihanat värit ja nätin näköiset, ja pituuttakin haluttaisi saada juurikin villarastojen muodossa. Itse kuitenkin epäilen etten nyt kesällä vielä tule mitään väkertelemään, koska olen töissä puutarhalla ja en uskoisi että se olisi kovin käytännöllistä.. Syksyn tullen ehkä sitten, kun ilmat viilenevät, lämmittääkin mukavasti päätä. Toisaalta voisihan sitä ottaa muutaman värikkään villarastan ihan omienkin hiusten sekaan jo nyt, olisi helpompaa totutella.

Itse olen ajatellut tilaavani villani Kehräämö Mustalampaasta (www.kehraamomustalammas.fi), ajattelin ruskeata (mikäli tuo on oikean sävyinen ruskea), sekaan sitten limenvihreätä ja pinkkiä. Onko teillä muuten kokemusta villarastojen värjäämisestä? Haluttaisi saada oman hiuksen väriset ruskeat rastat, mutta taitaa mennä liikaa väriä rastojen värjäämiseen, niinhän?

Joka tapauksessa, pakkohan sitä joskus on villarastoja kokeiltava. Varsinkin, kun ihan omienkin hiusten rastoittaminen on käynnyt mielessä. Se vain hieman huolestuttaa että kuinka kamalassa kunnossa hiukset ovat rastojen poisoton jälkeen, mutta eiköhän se siitä.
Tukka hyvin, kaikki hyvin!
irso
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 456
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 11:46

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja irso »

Mer kirjoitti: Itse olen ajatellut tilaavani villani Kehräämö Mustalampaasta (www.kehraamomustalammas.fi), ajattelin ruskeata (mikäli tuo on oikean sävyinen ruskea), sekaan sitten limenvihreätä ja pinkkiä. Onko teillä muuten kokemusta villarastojen värjäämisestä? Haluttaisi saada oman hiuksen väriset ruskeat rastat, mutta taitaa mennä liikaa väriä rastojen värjäämiseen, niinhän?
Villan sävy vaihtelee ihan lampaan mukaan, ja tietysti täytyy huovuttaa ennen värjäystä. ja totta, imevät kuulemma väriä ihan tuhottomasti.

Tosin se oma väri sulautuu sinne joukkoon aika hyvin jos on edes sinne päin, tai vaikkei oliskaan niinkun minulla  ;D Se punoaminenhan näkyy vain puolissa niitä rastoja
Vyötärömittainen hennattu piikkisuora karvasto.
irso
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 456
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 11:46

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja irso »

Jatkan sitten lähes yksinäni puhelua.
Olen nyt miettinyt josko pistäis viel kesäksi noi päähän, tällä kertaa varmaankin muutaman enemmän vahingosta viisastuneena, toisaalta onhan ne kuumat, mutta kosteina eristää tosi hyvin kuumuutta. Painavat märkinä joku kolmisen kiloa eli uiminen vois olla aika haasteellista, tosin kuivuivat talvella pelkässä sisäilmassa jo kolmessa tunnissa
Vyötärömittainen hennattu piikkisuora karvasto.
irso
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 456
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 11:46

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja irso »

Mer kirjoitti: Onko teillä muuten kokemusta villarastojen värjäämisestä? Haluttaisi saada oman hiuksen väriset ruskeat rastat, mutta taitaa mennä liikaa väriä rastojen värjäämiseen, niinhän?
Oli pakko kokeilla kun tosta tuli puhe. Värihän jää tommosiin tosi piukkaan joten ihan joku sävyte (nehän ne yhdet vaahtovärit ei color pulset kun ne toiset kun vapaa valinnassa myydään  ;D maksaa kolme ja puoli euroa purkki) varmaan riittää.

Kokeilen sykkivää purppuraa, sitä color pulse vaahtoa, tommoseen punaseen pötkylään, ei imenyt lainkaan niin paljoo kun luulin, tunnin se oli sen värin kanssa muovipussissa eikä huuhteluvaiheessa irronu paljoo mitään väriä ja pötkylä on aika sykkivä purppura. Täytyy vielä pestä se kuivana lähteekö siitä väriä.

Eli se lopputulos et ruskeita vaahtovärejä ja kokeilemaan mimmonen lopputulos on pötkylöitten kanssa, tiiviiys varmaan vaikuttaa kanssa jonkun verran.
Vyötärömittainen hennattu piikkisuora karvasto.
irso
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 456
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 11:46

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja irso »

Lauantaina villapötköt taas tähän päähän, nyt en kyl meinaa pitää niitä ihan niin kauaa kun viimeksi. mietin nyt vielä tota kiinnitystä, mikököhän lanka olis paras eli pitäis solmut tiukkoina?
Vyötärömittainen hennattu piikkisuora karvasto.
Linoa
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 849
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 22:15

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja Linoa »

Minullapas oli kerran pikkuletit. Kuiturastaponnareita olen itse ruvennut väkertelemään. Harmi vaan kun on raskasta puuhaa. Koskaan en saa valmiiksi ;) Ajattelin tosin nyt alkaa tekemään ihan kunnolla, jos sais vaikka päähänkin laitettua.
Väreinä omissa tekeleissä on burgundy ja UV violetti.

Villarastojakin löytyy muutama kaapin päältä, sekä villaa kaapista. Kaksipäisiä jos tekis niin sais ne päähän laitettua. Väri on kirkas punainen.
Suomineito

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja Suomineito »

Tilasin juuri kaksipäisiä kuiturastoja Hairiumista. En malta olla omien hiusteni kanssa nyt kun kasvavat niin hitaasti, joten ajattelin tekorastojen olevan mulle paras vaihtoehto tässä omien kasvamista odotellessa. Osaan onneksi ne itse laittaa, joten tulevat aika halvaksi, mutta jotain kysyttävääkin mulla olisi.

Eli minkähänlaisia kumilenksuja uskaltaisin kiinnittää sen kiinnitysiletityksen pidikkeeksi? Mieluummin käyttäisin nimenomaan jonkinlaisia kumilenkkejä kuin naruja, jos mahdollista. Onko täällä Suomessa sellaisia joitain "rastakuminauhoja" ollenkaan myynnissä, vai pitääkö käyttää tavallisia? Tavalliset kuminauhat kyllä huolestuttavat, koska ensinnäkin ne haurastuvat tosi helposti esim. pesussa (muistan sen, koska mulla oli ennen omat rastat joihin kiinnitin tavallisia kuminauhoja) ja toisekseen ne taitavat repiä hiuksia melko pahasti (?). Haluaisin siis omien hiusteni pysyvän mahdollisimman hyvässä kunnossa, sillä kasvattelen niitä.

Eli jos jollain on kokemusta noista tekorastoista letitystyylillä laitettuina, tai tietoa tuosta hommasta muuten vaan, niin olisit paljon avuksi jos kertoisit tuollaisen jutun. :)
Mordred
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 63
Liittynyt: 06 Touko 2006, 21:48

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja Mordred »

Itselläni kun oli kuidut päässä (letitystekniikalla juu), käytin kiinnitykseen elinkaupasta ostamiani pieniä kumilenkkejä, taitavat olla oikeasti hevosille tarkoitettu. Halpojakin olivat, muutaman euron maksoi pussi jossa oli niitä monta sataa. Eivätkä minulla ainakaan haurastuneet tai napsahdelleet poikki, mutta melko kuluttaviahan kumilenkit hiuksille taitavat aina olla...
Suomineito

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja Suomineito »

Mordred kirjoitti: Itselläni kun oli kuidut päässä (letitystekniikalla juu), käytin kiinnitykseen elinkaupasta ostamiani pieniä kumilenkkejä, taitavat olla oikeasti hevosille tarkoitettu. Halpojakin olivat, muutaman euron maksoi pussi jossa oli niitä monta sataa. Eivätkä minulla ainakaan haurastuneet tai napsahdelleet poikki, mutta melko kuluttaviahan kumilenkit hiuksille taitavat aina olla...
Okei, kiitos vastauksesta! Muistelen että joku muukin joskus sanoi käyttäneensä kuiturastoissa noita eläinkaupan kumilenksuja.
dreadviolet
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 88
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 02:11

Rastalisäkkeet

Viesti Kirjoittaja dreadviolet »

-
Viimeksi muokannut dreadviolet, 24 Huhti 2012, 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

www.dreadviolet.com

Otan vastaan rastatilauksia kesällä 2011
teri

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja teri »

Oon vähä pohtinut noita kuiturastoja. Voiko semmoiset tunkea päähän ilman että on mitään aitoja rastoja?
Onko semmoiset raskaat päässä, kauanko kestäisi ja hintaluokka? Kiitos. ^^;
irso
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 456
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 11:46

Vs: villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja irso »

teri kirjoitti: Oon vähä pohtinut noita kuiturastoja. Voiko semmoiset tunkea päähän ilman että on mitään aitoja rastoja?
Onko semmoiset raskaat päässä, kauanko kestäisi ja hintaluokka? Kiitos. ^^;
Sehän noitten kaksipäisten idea on että oma hius on siellä vaan letillä joukossa eikä rastotu mihinkään suuntaan.
Kuiduthan on vielä kävyemmät kun villat, kuivina alle puoli kiloa.

Kesto, mulla oli villarastat päässä seittemän viikkoa eikä ne sillonkaan vielä ollu törkeen näköset, ja nehän voi aina pistää uudestaan ja uudestaa.
Kuitujen hinnasta minen osaa sanoa mittään.


Ei nyt sit tullutkaan tähän päähän noita villoja kesäksi, kuumuuden ja uimisen takia lähinnä (lisäksi äiti lupas maksaa mun parturin jos en laita niitä  ;D)
Vyötärömittainen hennattu piikkisuora karvasto.
Vastaa Viestiin