Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Avatar
NarnianQueen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4895
Liittynyt: 16 Marras 2006, 16:23

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja NarnianQueen »

Moninaisista ihovaivoista elämässä kärsineenä kysyn heti, millaiset ruokatottumukset sinulla aubergine on? Ihottumissa usein on takana elimistössä jylläävä tulehdus/stressi, jolloin kehon vastustuskyvyn vahvistaminen on ensisijaista pitkän tähtäimen hoitosuunnitelmassa. Lääkärit eivät näistä älyä aina sanoa (toivottavasti jotkut edes), mutta D-vitamiinin, kalaöljyn ja B-ryhmän vitamiinien saanista on syytä pitää huolta. Samoin rasvojen vaihto luonnollisiin, mahdollisimman ei-prosessoituihin - voita, oliiviöljyä ja kookosöljyä margariinien sijaan. ..
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii Mid-back
aubergine
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 85
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 12:37

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja aubergine »

Joo, no en ole tajunnut mieltää lääkeshampoon käyttämistä ihan vastaavaksi kuin esim. antibiootin käyttö. Järkeni on käskenyt pitää taukoa, jos tuote tuntuu vaan pahentavan. Kaikki purkit olen kyllä jossain aikaikkunassa käyttänyt loppuun. Lähinnä olen lipsunut lääkeshampoolla tehtävien pesukertojen tiheydestä.  Jos voimakas lääkeshampoo on tuntunut kovin ärsyttävältä, olen välillä pessyt välissä esim. jollain miedolla kosteuttavalla. Olen siis kyllä pääsääntöisesti noudattanut lääkärin ohjetta pestä hiukset päivittäin, mutta sitä en ole noudattanut, että pesisin päivittäin juuri sillä Nizoralilla.

Välillä on toki ihan jo ajanpuutteen vuoksi päivä välissä, etten pese hiuksia (pitkät hiukset, pesu ja jälkitoimet vie aikaa). Tällaisena pesuttomana päivänä päänahan tilane on parempi kuin juuri pesun jälkeen, joillon pää on monin paikoin verillä ja hilseen peitossa kauttaaltaan päälaelta otsaan. Pesuttomana päivänä päänahka selvästi rauhoittuu, joskaan hilse ei tietenkään katoa.

Noudatan arjessa vhh-ruokavaliota. En tiukasti, mutta "hyvä-karpaten", hyvät rasvat on käytössä ja vitamiinienkin saanti on kyllä taattu. Ihan retuperällä ei nuo syömisasiat siis mielestäni ole. Toki aina voi parantaa.

Tätä taistelua on nyt kestänyt yli vuoden, joten alan olla aika neuvoton. Kesällä tilanne oli hetken parempi, mutta syksyllä räjähti. Mutta ehkä tämä tästä. Positiivisempi asenne saattaisi myös auttaa  :)
Viimeksi muokannut aubergine, 12 Marras 2014, 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pinkpepper
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2736
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 18:23

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja pinkpepper »

^Mun korvaan kuulostaa että joku kosteuttava shampoo tai vaikka tämä Simin haudehoito http://sim.fi/fi-system4-o voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu. Voin olla ihan täysin väärillä jäljillä, mutta mulle tuli sellainen intuitio että päänahkasi saattaisi kaivata jotain kosteuttavaa ja rauhoittavaa hellää hoitoa.
muori Pippuri
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3826
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 11:35

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja muori Pippuri »

aubergine kirjoitti: Välillä on toki ihan jo ajanpuutteen vuoksi päivä välissä, etten pese hiuksia (pitkät hiukset, pesu ja jälkitoimet vie aikaa). Tällaisena pesuttomana päivänä päänahan tilane on parempi kuin juuri pesun jälkeen, joillon pää on monin paikoin verillä ja hilseen peitossa kauttaaltaan päälaelta otsaan. Pesuttomana päivänä päänahka selvästi rauhoittuu, joskaan hilse ei tietenkään katoa.

Noudatan arjessa vhh-ruokavaliota. En tiukasti, mutta "hyvä-karpaten", hyvät rasvat on käytössä ja vitamiinienkin saanti on kyllä taattu. Ihan retuperällä ei nuo syömisasiat siis mielestäni ole. Toki aina voi parantaa.

Tätä taistelua on nyt kestänyt yli vuoden, joten alan olla aika neuvoton. Kesällä tilanne oli hetken parempi, mutta syksyllä räjähti. Mutta ehkä tämä tästä. Positiivisempi asenne saattaisi myös auttaa  :)
Onko tilanne rauhoittunut yhtään? Osaatko paikallistaa, onko elämäntavoissasi tapahtunut vuosi sitten jotain, mikä saattaisi vaikuttaa tuohon ihon kuntoon? Oletko esim. aloittanut jonkun lisäravinteen?

Oiskohan hyvä kokeilla justiinsa jotain haudehoitoa, tai vaikka pieni määrä LV:n hoitoainetta päänahkaan hierottuna pesun jälkeen ja huuhtelu? Jos sulla on pitkä ja raskas leikkaus hiuksissa, niin se ei ehkä ole ongelmapäänahalle paras mahdollinen, koska päänahka ei pääse tuulettumaan.

Oletko kokeillut hoitaa ihoa pelkällä kortisoniliuoksella, vai pahentaako sekin oireita? Jos iho on rikki, niin se voi hoidon alussa kutista. Näin ainakin itselläni käy.

Itse muuten huomasin, että naamani on paremmassa kondiksessa, kun lopetin kalaöljyn syönnin. Iho karstoittuu huomattavasti vähemmän.
aubergine
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 85
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 12:37

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja aubergine »

^ Kiitos kysymästä  – tilanne ei valitettavasti ole helpottunut juurikaan.

Olen hankkinut kokeiluun taas uusia tuotteita: Simin haudehoidon, climbazole shampoon ja BIO+ Active kuorivan naamion. Olen pessyt vuorotellen Nizoralilla ja sitten tuolla simin herkälle iholle tarkoitetulla hilsehampoolla. Naamioita olen ehtinyt kokeilla nyt pari kertaa kumpaakin. Kortisoniliusta olen käyttänyt vain satunnaisesti, koska se tuntuu kuivattavan hilseileväksi nekin kohdat, joissa sitä ennen ei ollut hilsettä.

Mikään noista uusista tuotteista ei tunnu ärsyttävän päänahkaa, mutta ei todellakaan myöskään poista hilsettä. Juuri pesun jälkeen illalla tilanne saattaa näyttää siedettävältä, mutta aamulla peiliin katsominen ei paljon hymyilytä. Hilsepaakkuja on pakko alkaa raaputtaa kynnellä irti ja sitten päähanassa onkin verta valuva vamma.

Pitäisi kai olla tyytyväinen, että vaiva on kuitenkin enimmääkseen "kosmeettinen". Päänahka ei tällä hetkellä kutia juuri lainkaan, ongelma on vaan tuo hilse, jota on joka paikka täynnä. Olen joutunut jättämään rakkaat mustat vaatteeni kaappin, koska koen kiusalliseksi näyttäytyä valkoista hippua vaatteet täynnä.

Muuallakin kehossa mulla on vähän samantyyppisiä, kutiavia ja hilseileviä ihottumaläiskiä,  mutta ne sentään saa vaatteilla piilotettua.

En keksi kyllä mitään mikä elämäntavoissani tai syömisissäni olisi muuttunut, mikä tähän voisi vaikuttaa. Lievää päänahan hilseilyä on ollut kyllä koko aikuisikäni, mutta ei mitään tähän verrattavaa. 
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Mene ihmeessä ihotautilääkärille, jos vastaavaa on ihan oleellisesti vartalon ihollakin! Ei tuollaisen kanssa kannata enää kärvistellä, eikä siihen mitenkään voi mikään kosteusshampoo tai naamio auttaa. Varmasti vaivaan on jotain apua saatavissa.
1cFii, oma väri.
Liina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 12:51

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Liina »

^^Tarvitset varmaan suun kautta otettavan hiivalääkityksen. Mulla ei ainakaan pitkittyneeseen hiivaan auta mikään muu. Sen saa ilman reseptiäkin, mutta reseptillä saa paljon halvemmalla ja lääkäri määrittelee sulle sopivan annostuksen. Myös Sibicort voiteesta voi olla apua.

1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet
Kaplan
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Helmi 2006, 19:09

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Kaplan »

Miten aubergine nyt menee? Ihan nyt mutua, mutta kerroit noudattavasi vhh:ta. Käytätkö maitotuotteita? Maitohan aiheuttaa joillekin mitä kummallisimpia vaivoja. Monestihan puhutaan, että suoliston kunto on kaiken A ja O. Hapankaalia esim. voisi koittaa.
aubergine
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 85
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 12:37

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja aubergine »

^ Auberginella menee nyt paremmin. Ihanaa!

Kävin silloin aikaisemmin tuskissani ihotautilääkärillä, enkä sieltä kyllä saanut mitään sen kummempaa apua kuin aikaisemminkaan. Lisää vaan kortisoniliuoksia, tujuja aineita ja saatesanat "koita kestää".  Kyynel taisi vierähtää lääkäristä poistuessani.

Jätin lopulta vahvat aineet pannaan, kun pitkälläkään aikavälillä niistä ei apua ollut. Sitten tilanne yhtäkkiä helpottui hiusten värjäyksen jälkeen. Lisäksi kampaajan suosittelema Wella SP Clear Sculp shampoo on ollut tosi hyvä tuote. Toki saattoi olla sattumaakin, että tilanne rauhottui. 

Lisäksi häämatkailin pari viikkona lähellä päiväntasaajaa ja siellä tuntui kyllä kaikki iho-ongelmat ja ihottumat katoavan. Saa nähdä kauanko tätä iloa kestää  :)
Liina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 12:51

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Liina »

^Mulla kans värjäys/vaalennus hävittää köhnän vahäksi aikaa lähes kokonaan pois! En tiedä onko syynä vetyperoksidin antimikrobinen vaikutus vai mikä. Mitä enemmän juurikasvua, sen enemmän rasvaisuutta ja töhnää.

Mulle ei myöskään sovi voimakkaasti pesevät hilseshampoot, koska päänahka on myös kuiva. Mitä enemmän se kuivaa sitä enemmän tulee köhnää. Tärkeintä onkin löytää itselle tarpeeksi mutta ei liikaa pesevä shampoo. Myös kevyen hoitoaineen hierominen päänahkaan helpottaa tilannetta.
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet
tupuna

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tupuna »

Moikka

Olen aiemmin käyttänyt Locoidia seborreaan ihotautilääkärin määräyksestä, mutta se ei oikein toiminut: kahden viikon hoitojakson aikana sain päänahan hyvään kuntoon, mutta muutaman päivän tauon jälkeen se oli taas samanlainen kuin ilman hoitoa.

Kokeilin n. 5 vko sitten ensimmäisen kerran selukosta, ja kolmen pesukerran (2 vko aikana, välissä yksi pesu FIN seaweed & citruksella) jälkeen taliköhnä katosi, eikä vielä ole tullut takaisin. Kääntöpuolena nyt hiukseni rasvoittuvat paljon voimakkaammin kuin aikaisemmin, vuorokauden jälkeen voidaan jo puhua liimaletistä ja tekisi mieli pestä ne. Aikaisemmin olin 2 vrk pesemättä ilman  mitään ongelmia/ällötystä, ja pesinkin hiukset n. 3 päivän välein. Pesu tuntui aina pahentavan hilsettä ja kutinaa.

Lomaillessa yritin aluksi pitää kiinni vanhasta pesurytmistä, nyt olen pessyt 2-3 päivän välein (kotona kestän myös rasvaisemmat hiukset), jotta hiukset eivät rasvoittuisi vieläkin nopeammin, mutta koulun alkaessa joudun tod näk pesemään hiukset päivittäin. Pelkään, että rasvoittuminen vielä lisääntyy, jos tihennän pesuväliä.

Osaako kukaan sanoa, mistä kiikastaa? Siis pitäisikö vaihtaa pesevämpään shampooseen tms. Tällä hetkellä käytössä tosiaan toi FIN seaweed & citrus, on ollut jo puoli vuotta, ja ainakin ennen selukosta se oli kokeilemistani shampoista paras päänahalle. Ruokavaliossa tai liikunnassa ei ole tapahtunut kummempia muutoksia.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Moi tupuna! Hienoa, että pääsit eroon köhnästä! Pesuvälin lyhentäminen ei varsinaisesti vaikuta siihen, kuinka paljon talia päänahka tuottaa, ja neuvoisin sinua kyllä ihan huoletta pesemään päänahan nykyistä useammin, kun sille selvästi olisi tarvetta. Tietysti pian pesun jälkeen rasvoittumisen saattaa aina huomata helpommin, mutta ainakaan päivittäisen pesun kanssa rasvan määrä ei ehtisi päästä ihan kamalan häiritseväksi asti. Toki myös voimakkaampi shampoo voi toimia, mutta se on melkeinpä vain jokaisen kokeiltava, mikä omalla kohdalla toimii. Jos nykyisen shampoon kanssa päänahka kuitenkin pesun jälkeen tuntuu puhtaalta, niin ennemmin tihentäisin pesuväliä kuin vaihtaisin vahvempaan aineeseen. Päänahan päivittäinen pesu ei ole yhtään sen haitallisempaa kuin muunkaan ihon, ja se on erityisesti taliköhnän kanssa ihan niitä ensimmäisiä hoito-ohjeita, sitä ei kannata turhaan vältellä.

En osaa sanoa, miksi juuri sinulla rasvoittuminen on nyt tuntuvampaa, mutta itsellänikin taliköhnän vaihtoehtona on tuntuvampi rasvaisuus, jonka toki valitsen mieluummin, enkä sitä suuremmin myöskään ihmettele, kun muukin ihoni on rasvaista sorttia. Oletan että köhnästä eroon pääsy tarkoittaa, että tali ei enää pakkaudu tahmeana päänahkaan vaan pääsee leviämään juoksevampana hiuksiin.
1cFii, oma väri.
tupuna

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tupuna »

Kiitos evergreenille vastauksesta, vaikka tämä tuleekin vähän myöhään :)

Tihensin pesuväliä, mutta hiukset olivat aina alle vrk myöhemmin todella rasvaiset. Kävin viime viikolla I love me messuilla, jossa yhdellä ständillä oli tarjolla hiuspohjan kuvausta. Hyi kun iho on ällöttävän näköinen niin lähelle zoomattuna :D joka tapauksessa, päänahka oli hyvässä kunnossa, eikä siinä ollut mitään korjattavaa. Hiuksissa sen sijaan oli talia, joka oli ollut siinä jo pidempään (erottui vaalean keltaisena, tuore tali on läpinäkyvää). Suosittelivat mulle shampooksi Vitality's: in equilibriota (luulisin et toi on tän nimi, en oo ihan varma :D), jota tietysti oli myynnissä siinä niiden omalla ständillä.

Vajaan viikon käytön jälkeen eron huomaa. En vielä osaa sanoa, onko rasvoittuminen itsessään hidastunut vai johtuuko ero vanhojen jämien pois pesusta, mutta ainakin hiukset ovat pidempään puhtaamman näköiset. Pesevänä aineena tossa on SLES, ja nyt ainakin tuntuu hyvältä. Tällä hetkellä hoitoaineena on käytössä Herbinan Lumme balsam, FIN in tuotteet unohdin porukoille.
pinkpepper
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2736
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 18:23

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja pinkpepper »

^Onko tuo shampoo todella kuivattavan tuntuinen? Takuttaako?
tupuna

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tupuna »

Tarkotat varmaan, että kuivattaako päänahkaa? Ei mun mielestä, ainakaan näin lyhyellä ajalla.
Ei takuta mitenkään erityisesti, ehkä vähän vähemmän jopa kuin FIN seaweed and citrus. Mutta tossa on muistaakseni silikonia, vaikkakin vaan vähän.
Vastaa Viestiin