Hiukset ja ravinto (proteiini)

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Lilja

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Lilja »

Joo, olen itse sitä mieltä, että jos ihminen ei liiku, keho ei tee yhtään mitään runsaalla proteiinilla (tai kalsiumilla - kyllä osteoporoosi iskee, jos istuu TV:n ääressä napsimassa kalkkitabletteja). Käsittääkseni nimenomaan "punaisen" lihan eläinproteiini on pahin ylimääräisenä proteiinina, koska se haittaa kalsiumin imeytymistä.

Jotten puhuisi läpiä päähäni, otin Googlen käteen ja löysin Kunto- ja terveys -lehden sivuilta ihan pätevältä vaikuttavan artikkelin Hiukset pääosassa:
Hius rakentuu pääasiassa proteiinista. Aminohappojen, proteiinin ja valkuaisaineiden puute aiheuttaa hiusten ohentumista ja hiustenlähtöä. Edellä mainittuja ravintoaineita saadaan mm. kalasta, kanasta ja kananmunista. Punainen liha ei ole hiusten kannalta suositeltavaa, sillä eläinproteiinit (tryptofaani, tyrosiini ja metioniini) saattavat kerääntyä kehon "kuona-ainevarastoihin", mikä ei ole hyvä asia.

- Vaikka hiukset sisältävätkin runsaasti proteiinia, liiallinen proteiinin saanti lisää virtsahapon määrää, jolloin elimistön on "puskuroitava" happo ja siihen keho käyttää kalsiumia. Hiukset ja munuaiset rasittuvat tästä, eikä proteiini imeydy. Imeytymätön proteiini kerää suolistoon mm. indoleita, skatoleja ja vetysulfaatteja. Etenkin paljon liikkuvilla ja kuntosalitreenaajilla on tapana syödä liian paljon proteiinia ja siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä, Annikki Hagros-Koski kertoo.
Toisena Google löysi Juurikasvun. :D
petomaani

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja petomaani »

No mie kyllä liikun päivittäin runsaasti, että siinä mielessä.. Mut kieltämättä hieman alko mietityttää, tuleeko sitä veettyä sitte ihan liikaa.  :-\
Palmikko

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Palmikko »

Heips!

Täällä on ollut puhetta kasvissyönnin vaikutuksesta hiuksiin... Minä olin reilu puolitoista vuotta vegaani, mutta pari kuukautta sitten aloin taas syömään munia ja joitakin maitotuotteita (luomuna) sekä (ekologisesti tuotettua) kalaa... ja näin siis mm hiusteni takia.

Minulle kävi siis niin, että viime syksynä hiusteni kunto romahti: ne kihartuivat ja takkuuntuivat helposti, tuntuivat karheilta ja "leijuvilta" sekä olivat kiillottomat. Sitten hiustenlähtö lisääntyi, ja tukka oheni yli kolmasosan.

Aloin syömään lisäravinteita (biotiini, pii, kupari, evonia, e-epa, MSM rikki yms) ja lisäsin proteiinien ja hyvien rasvojen määrää ruokavaliossani. (Toki aika kasvispainotteisena mennään edelleen.) Nyt hiustenlähtö on normaalin rajoissa ja kuntokin on parempi. :) Toki olen myös panostanut hiusten ulkoiseen hoitoon (tehohoidot yms).

En ole varma, oliko syynä juuri vegaanius vai vain huono syöminen... Tai kyllä minä ihan terveellisesti söin, mutta en aina (joskus vähemmän ravintorikkaasti) ja usein turhan vähän. Minä käytännössä laihdutin pari vuotta putkeen, ja syömistottumukseni hipoivat syömishäiriöisyyttä.  :-\  Minulla rasvahappojen ja aminohappojen puutos johtui siis todennäköisesti tuosta, eikä välttämättä itse vegaaniuudesta. Halusin kuitenkin varmistaa proteiinien mahdollisimman hyvän saannin, joten laajensin ruokavaliotani. Lisäksi huomasin vegaaniuuteni liittyvän turhan paljon syömisogelmiini, eli laihdutuyrityksiin...Nyt olenkin sitten hieman  paksummassa kunnossa, mutta kestän sen hiusteni vuoksi.  ;)

Hiukset ovat edelleen ohkaset, mutta uutta kasvua on ihan kivasti. Ehkä se tukka siitä pikku hiljaa toipuu...  :D
Pulla
Haiven
Haiven
Viestit: 32
Liittynyt: 25 Marras 2012, 11:24

Paasto/kehonpuhditus

Viesti Kirjoittaja Pulla »

Itselläni on takana pitkä lääkitys - antibiootteja, kortisoneja ja tulehduskipulääkkeitä. Näiden vaikutus hiuksiin ja ihoon näkyy, yleensä nopeasti kasvava hiuksisto tuntuu kasvavan nyt hitaasti. Sen vuoksi olenkin alkanut miettiä, olisiko joku paasto paikallaan - vaiko vain hömppää?  ;)

Mietinkin onko jollain teillä kokemusta paastoista tai "kehonpuhdistuskuureista" (esim probiooteista) ja niiden vaikutuksesta hiusten kasvuun?
Kauris
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2846
Liittynyt: 24 Syys 2011, 16:47

Paasto/kehonpuhditus

Viesti Kirjoittaja Kauris »

Mä olen ollut joskus vaan muutaman päivän raakapaastolla, eli pelkästään raakoja kasviksia ja hedelmiä, vähän pähkinöitä ja ihan hiven suolaa (oli pakko, tottumus suolaan oli niin kova, että suolanhimo äityi ihan hirveeksi). Keho tuntui ihanalta ja toimi tosi hyvin, tosin paasto oli liian lyhyt vaikuttaakseen selkeästi esim. ihon kuntoon. Mutta varmasti teki hyvää. Luulin, että vatsa menisi ihan sekaisin valtavasta vitamiinian, mineraalien ja hivenaineiden hyökyaallosta, mutta kävi täysin päinvastoin, vatsa ja keho rakasti tuota kuuria. Liikuntaa en tuolloin arkiliikunnan lisäksi harrastanut, ihan kun en ollut ennen paastonnut.

Tavallaan paasto toimii hyvin kyllä jonkinlaisena ikävän kierteen katkaisemisena ja aloituksena puhtaalta pöydältä.
Vyötärö-alaselkämitassa.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.
tsupp
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 14:16

Paasto/kehonpuhditus

Viesti Kirjoittaja tsupp »

Oletko syönyt probiootteja lääkityksen aikana? Nykyäänhän suurin osa lääkäreistä suosittelee niitä antibioottikuurin kylkeen, ainakin itselleni niistä on muistettu lähes joka kerta mainita. Ilman probiootteja suoliston bakteerikannalla kestää kauan normalisoitua, jotkut puhuvat muistaakseni jopa parista vuodesta.

Itse ajauduin angiinakierteeseen yo-kirjoitusten jälkeisenä syksynä. Antibiootteja tuli talven ajan syötyä kuin leipää ennen kuin pääsin kierteestä eroon. Sen jälkeen aikaisemmin moitteettomasti toiminut vatsani oli muisto vain, olo oli karmean väsynyt ja pienimmätkin flunssat tarttuivat heti. Hain luontaistuotekaupasta järeimmän maitohappobakteerivalmisteen mitä löytyi ja otin käyttöön myös vatsaa ja suolistoa suojaavan piihappogeelin. Jotain muitakin lisäravinteita muistelisin käyttäneeni, mutta noilla kahdella oli ehdottomasti dramaattisin vaikutus yhdessä ruokavalion kanssa. Jätin sokerin ja valkoisen vehnäjauhon kokonaan pois ja pian olo alkoi kohentua huomattavasti. Nykyään popsisin lisäksi varmaan ainakin kehoa puhdistavia "superfoodeja", kuten chlorellaa ja spirulinaa.

Toki kehon yleiskunnolla on vaikutusta myös ihoon ja hiuksiin. Hiukset varsinkin saavat vain jämät, sen mitä elimistö ei käytä tärkeämpiin tehtäviin. Jos suolisto on epätasapainossa, ravintoaineiden imeytyminen häiriintyy ja se alkaa pian näkyä hiuksissa. Vaikuttaahan psyykkinenkin stressi hiuksiin, joten miksei vielä suuremmalla todennäköisyydellä fyysinenkin epätasapaino. Pitkät lääkekuurit, erityisesti antibioottien ja kortisonin käyttö, ovat aina ylimääräistä rasitetta keholle. Itse ainakin näytin kamalalta antibioottikierteen jälkeen, iho oli kalpea ja samea ja hiukset harventuneet ohimoilta. Ne lähtivät siitä kyllä elpymään, kun sain korjailtua antibioottien tekemiä tuhoja. Jotkut uskovat myös hiivan villiintyvät pitkäaikaisesta antibioottien käytöstä, joten siihen perustui tuo sokeriton ja vehnäjauhoton ruokavalioni. Huomasin kyllä voivani paremmin, kun jätin ne pois.

Omat kokemukseni siis ainakin täysin puoltavat jonkinlaista "puhdistuskuuria". Ei siinä voi oikein hävitä (paitsi tietysti ne eurot, jotka käyttää mahdollisiin lisäravinteisiin), mutta voittaa voi sen sijaan aika paljonkin.
Pulla
Haiven
Haiven
Viestit: 32
Liittynyt: 25 Marras 2012, 11:24

Paasto/kehonpuhditus

Viesti Kirjoittaja Pulla »

^ Perus apteekista saatavia maitohappobakteereja koko ajan käytössä, mutta mietin lisäksi jotain vahvempaa puhdistusta nyt kun antibioottikierteestä on tullut päästyä (kahdeksan kuuria noin putkeen..) Kiitos vinkistä, luenpa tuosta piihappogeelistä lisää!

Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

Katsoin eilen hiuksiani ja yksittäiset hiukset näyttivät todella ohuilta, josta syystä hiukset ovat siis yleisesti ohuemman tuntuiset. Aloin miettiä ravinnon vaikutusta hiusten kuntoon ja mietin ruokailutottumuksiani. Töissä sain ruuan, mutta sen laatu oli huono. Kasvisruoan proteiinisisältö oli pieni, enkä myöskään juonut maitoa (laktoositontakaan), sillä pidän enemmän kasvimaidoista. Työn aloitin maaliskuussa ja hiusten ohenemisen huomasin toukokuussa, eli oheneminen voi hyvinkin johtua ravinnosta. Toivon todella, että tämä ei olisi vielä mitään ikään liittyvää hiusten ohenemista.

Aloitin jo piimaa-tabletit. Otan puolet annoksesta. D-vitamiinia olen syönyt purkista vegaaniajoista asti. Olen lisännyt tuoreiden kasvisten syömistä ja omassa taloudessa kiinnitän paljon huomiota ravitsemukseen. Olen myös hieronut hiuspohjaa silloin tällöin, että stressin tuoma kireys helpottaisi ja veri kiertäisi paremmin.

Nyt saa antaa ohjeita.

Pari aiheeseen liittyvää linkkiä:

http://www.kauneusjaterveys.fi/kauneus- ... ukan-tuska
http://www.menaiset.fi/artikkeli/tyyli/ ... ka_kuntoon
http://uusimusta.squarespace.com/etusiv ... ukset.html
Viimeksi muokannut Marie Corelli, 12 Heinä 2015, 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
Aivina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 606
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 09:34

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Aivina »

Nuppu kirjoitti:
Lily kirjoitti: ^eikös tuo ehrmann rahka ole saksalaista..? eli silloin siitä tuskin on olemassa laktoositonta versiota, mutta veikkaisin että se on laktoositon luonnostaan (kuten muutkin saksalaiset maitotuotteet).
Mä en oikein ymmärrä tätä väitettä. Laktoosihan on yhtä kuin maitosokeri, ja maitotuotteet sisältävät sitä automaattisesti, ellei sitä erikseen poisteta tai pilkota. Selliasta juttua olen tosin kuullut, että laktoosi olisi ulkomaalaisissa tuotteissa jotenkin erilaista kuin suomalaisissa.&nbsp; ???

Tämä laktoosikeskustelukin varmaan kuuluisi ihan johonkin muuhun ketjuun&nbsp; ::)
Jos en ihan väärässä ole, niin Saksassa on tapana iskukuumentaa kaikki maitotuotteet, jolloin niistä tulee vähälaktoosisia. Myös saksalaisten lehmien maito syystä tai toisesta sopii joillekin, joille suomalaisten lehmien maito ei sovi. Tämä väittämä tosin on peräisin vähän lähteiltään epäilyttävästä dokumentista, joten en mene varmaksi väittämään mitään.

Mikään maito ei kuitenkaan luonnostaan ole laktoositonta. Useimmat eläimet kehittävät laktoosi-intoleranssin sen jälkeen, kun eivät enää juo äitinsä maitoa. Useimmilla ihmisillä on mutaatio, jonka vuoksi luontaista laktoosi-intoleranssia ei kehity.
Vastaa Viestiin