Hiusten harmaantuminen

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
BlueBerry
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 913
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 19:59

Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja BlueBerry »

Perustin nyt pienen mietiskelyn jälkeen tälläisen. Itse en ole vielä harmaantunut, mutta suurimmalla osalla se on joskus edessä. Ja tuo harmaantuminen varmaankin vaikuttaa hiusten värjäämiseen ja värin pysymiseen. Täällä keskustelua niistä ja kaikesta muusta hiusten harmaantumiseen liittyvästä! Miten aiotte toimia harmaan pään suhteen kun alkaa tulla ikää? Itse olen ajatellut, että joskus eläkeiässä jos ja kun olen harmaa, niin aion näyttää sen harmauden tuolloin jo kaikille ja jopa korostaa sitä (en tosin voi mennä vannomaan, mieli voi muuttua :) ) Ei harmaissa hiuksissa ole mitään vikaa; monelle vanhemmalle sopii se harmaus todella hyvin. Toisaalta, jos hiukset alkaisivat harmaantua jo nuorena, en kyllä haluaisi näyttää sitä, vaan värjäisin sen piiloon.

Tässä yhteydessä pitääkin mainita, että seikkailtuani netissä lääkärin tietokannoissa, löysin mielenkiintoisen jutun;

Lääke värjää uudelleen harmaat hiukset
Lääkärilehti
2002;57(37):3611
Juhana Idänpään-Heikkilä

Leukemian hoitoon käytetty proteiinityrosiinikinaasin estäjä imatinibi (Glivec, Novartis) näyttäisi palauttavan potilaan harmaantuneiden hiusten alkuperäisen värin.

Yhteensä 133 hoidetun potilaan joukossa oli neljä miestä ja neljä naista, joiden tukka oli harmaantunut, mutta alkuperäinen hiusten väri alkoi palautua imatinibihoidon aikana. Repigmentaation mekanismi on epäselvä, eikä sitä osaa selittää myöskään lääkkeen valmistaja Novartis.


Tosi mielenkiintoinen tuo juttu mun mielestä, olin kuvitellut, että jos hiukset ovat jo harmaantuneet, ei niiden alkuperäistä väriä voi mitenkään palauttaa, mutta näköjään niinkin voi käydä. En laittanut linkkiä tuonne, sillä nuo sivut eivät toimi jos sinne ei ole kirjautunut.
Viimeksi muokannut BlueBerry, 26 Syys 2010, 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaalennetut, lantio -pituiset hiukset. Tavoitteena vielä pidempi, hyväkuntoinen letti... iHerb -alennuskoodi ensitilaajalle: VAP865
octagon
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 408
Liittynyt: 27 Helmi 2007, 15:45

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja octagon »

Minulla on aika paljon harmaita vaikka olen vasta 36-vuotias. Jo 30-vuotiaana alkoi kasvoja reunustaviin hiuksiin ja ohimoille tulla harmaata, ja kyllä olen sitä siitä asti säännöllisellä värjäyksellä peittänyt. Vanhentaa vaan tosi paljon harmaus, ja kun ei muuten vielä ole kuitenkaan ihan mummon näköinen niin hiusten värjäys vaikuttaa paljon.

Lisäksi kun sellainen sekasävy 8-asteinen kellertävä+hopeanharmaa ei ole mikään nätti väri vaan epämääräinen "tiskiveden sävy" niin sekin vaikuttaa - jos olisi tumma missä elegentisti hopeanväriä seassa niin voisi mennäkin. Tuskinpa kuitenkaan eläkeikäisenä enää kuukausittain värjäilen harmaita piiloon vaan jossain vaiheessa saa hiukset luonnonharmaantua. Toisaalta, juuri eläkkeelle jäänyt äitini kyllä värjää enkä osaisi häntä vielä kuvitella harmaapäänä ollenkaan.
moschino
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Syys 2006, 12:43

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja moschino »

Minä olen jo melkein tyystin harmaa: äidin perintöä. Ikää vasta 40 ja hiukset on olleet tälläiset jo viimeiset 10 vuotta. Hiukset on värjätty tummanruskeiksi. Alkaa vaan ainainen värjäyskierre tympiä. Ihanne olisi jo voisi olla pohjaltaan harmaat hiukset jossa olis tummempia ja vaaleampia raitoja. Mutta miten siihen pääsee????? Hiukset on hartioille. Ja paljon punapigmenttiä, ainakin ollut, miten lienee tuo harmaa vaikuttaa????
tragedia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 687
Liittynyt: 13 Heinä 2009, 22:56

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja tragedia »

Tuo on kyllä jännää, miten eri ikäisenä eri ihmisten hiukset alkavat harmaantua!

Isänäitini on reilusti päälle 70-vuotias ja hänelle ensimmäiset harmaat ovat alkaneet ilmaantua ihan viime vuosina, edelleenkin hiuksistaan on harmaantunut vain pieni osa ja alkuperäinen tummanruskea väri on selvästi nähtävillä, muutamaa vuotta vanhempi vaarini taas on ollut miltei valkotukkainen niin kauan kuin muistan, 53-vuotiaalle isälleni on alkanut ilmestyä ensimmäisiä harmaita ihan vuoden-parin sisällä, tosin harmaata selvästi enemmän parrassa kuin hiuksissa, 49-vuotiaan äitini hiuksissa en ainakaan ole huomannut ollenkaan harmaita vielä (tosin toisaalta äidilläni on luonnostaan "raidallisin" tukka, jota olen koskaan nähnyt, 7-,8- ja 9-asteista hunajan-/kullanvaaleaa selkeinä raitoina sekaisin ja kesällä vielä auringon vaalentamia osia joten pieni määrä harmaata varmaan sulautuisi huomaamattomasti joukkoon) kun sitten toisaalta eräällä miespuolisella tutullani oli jo 27-vuotiaana melkein puolet tukasta harmaata.
1cFii
Sikses iha nätti naine.
BlueBerry
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 913
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 19:59

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja BlueBerry »

^Mä olen toisinaan mietiskellyt samaa. Eli jollain alkaa harmaantua jo parikymppisenä, mutta toisilla ei välttämättä harmaannu kunnolla koskaan. Mun isomamma (joka kuoli kun olin 7-vuotias) omisti pitkän elämänsä loppuun saakka luonnollisesti tumman ruskeat hiukset; olivat muuten pitkät vielä kaiken lisäksi  :)

Sitten taas mun avomies alkaa jo nyt harmaantua, hän on siis 28-vuotias. Harmaita hiuksia on ihan selvästi näkyvissä jo. Hänellä on luonnostaan melkein mustat hiukset, joten ne hopeat suortuvat erottuvat aika selvästi. Hänen isänsäkin on tosin ollut harmaa ja aika nuoresta asti.. Kulkenee suvussa.
Vaalennetut, lantio -pituiset hiukset. Tavoitteena vielä pidempi, hyväkuntoinen letti... iHerb -alennuskoodi ensitilaajalle: VAP865
moschino
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Syys 2006, 12:43

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja moschino »

Olisko kellään mitään hyvää vinkkiä miten tuon harmaantumisen parhaiten kantais? Joskus suunnittelin, että antaisin harmaan kasvaa ja laittaisin sitten siihen erivärisiä raitoja. Mutta; miten kestää tuon värin uloskasvatus -vaiheen? Mulla on tummanruskeiksi värjätyt, harteille olevat  hiukset. Hius kasvaa vauhdilla joten juurikasvua saa olla värjäämässä koko ajan.  >:(
Raidat tulee keltaisina ja mulla on paljon punapigmenttiä.
Tellukka
Haiven
Haiven
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Elo 2009, 15:00

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja Tellukka »

Täällä yksi uusi "harmaahapsi" ilmoittautuu joukkoon!  ;D

Olen 32v ja kasvatellut kohta kaksi vuotta hiuksiani tavoitteena vyötärömittaiset oman väriset hiukset. Hiukset tummahkon ruskeat, bsl-mittaiset kera päälaen valkeiden "raitojen". Harmaita ei ole vielä määrällisesti kovin paljon (pikemminkin kymmeniä kuin satoja hiuksia), mutta 90% niistä on sijoittunut päälaelle noin 3cm otsasta taaksepäin, eli erottuvat hyvin.

Olen päättänyt harmaantua luonnollisesti, vaikka en sekavärisistä hiuksista niin kovin pidäkään. En vain halua mihinkäänn värjäyskierteeseen. Sitä paitsi eihän sillä värillä saa omaa luonnollista väriään kuitenkaan takaisin, vaan keinotekoisen värin. Olen sen verran paljon värjäillyt aikoinani hiuksiani, että haluan kokea kokonaan oman väriset piiitkät hiukset ja pitää ne, vaikka sitten harmaantuvina.  Unelmani on hopeiset vyötäröpituiset hiukset joskus viisikymppisenä!  :l

Isäni (luonnostaan lähes mustahiuksinen) oli ihan harmaahapsi jo 40v ja 50v hiukset jo valkoiset. Äidilläni reilu viisikymppisenä vasta siellä täällä harmaita. Menen kohta edelle  ;)
scarface

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja scarface »

Vielä en ole päässäni harmaita hiuksia löytänyt (ikää 33), mitä nyt stressatessa niitä tuntuu ilmaantuvan pään täydeltä  :O , mutta mielenkiinnolla haluan kyl jo "valmistautua" tähän - todnäk lähivuosien - tapahtumaan.. Ei kauheen kiva ajatus, mutta pakkohan siihenkin on joskus tottua.

Kotivärjäyksellä yritän pyrkiä siihen, että tukka pysys siedettävän näkösenä, mutta kun oma väri lähtee hiuksesta ja tilalle tulee se harmaa, niin värikinhän tarttuu siihen huonommin.. Snif. :(
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

BlueBerry kirjoitti: kaikilla se on joskus edessä.
Tai sitten ei. Äidinpuoleinen isoäitini kuoli yli 70-vuotiaana ilman yhtään harmaata hiusta. Hiukset pysyivät tummanruskeina loppuun asti (ja hän piti ne loppuun asti pitkinä, letillä jonka kiersi päivisin nutturalle :)). Myös isoäidin sisko sai pitää tummanruskean värinsä ilman yhtään harmaata pitkälti yli 60-vuotiaaksi asti. Omat vanhempani sen sijaan ovat täysin harmaita jo 60-70 vuoden välillä, mutta äiti värjää yhä tummanruskeaksi. Harmaantuminen alkoi heillä vähitellen viisissäkymmenissä.

Minulla ei ole vielä yhtään harmaata ja ikää löytyy 33 vuotta. Olen kyllä muutenkin lähisukumme värimutantti. Sekä isän että äidin puolen lähisuvulla on (ollut) kautta linjan luonnostaan tummanruskeat hiukset. Minulle tuli huomattavasti vaaleamman ruskeat hiukset. Yllättävän monella paljon minua nuoremmallakin on jo harmaita. LCH:ssä on siitä äänestys ja valtaosa vastanneista on saanut omat harmaansa ennen 30 ikävuotta.

Jos harmaata alkaa tulla jossain vaiheessa, hyväksyn sen värjäämättä. Ei minulla ole mitään harmaita (tai jopa valkoisia) hiuksia vastaan. Olen muutenkin matkalla kohti hiusteni luonnollista väriä eikä värjäämisaikeita tulevaisuudessa enää ole. Jos harmaita alkaa tulla joskus, odotan oikeastaan mielenkiinnolla värin asteittaista sekoittumista. Ainoa kuviteltavissa oleva värikriisin paikka olisi se, että hiukseni muuttuisivat likaisen kellertävän harmaiksi, mikä riitelisi pahasti viileän ihonsävyni kanssa. En tiedä mitä sitten tekisin. Viileät harmaansävyt tai valkoinen eivät haittaisi yhtään.

Toivoisin jopa, että äitini hyväksyisi vähitellen omat harmaansa. Hänellä on ikää 63 vuotta ja väripaketista hankittu tummanruskea väri näyttää hänellä nykyisin jotenkin kovalta. Hän värjää Lorealin Castingilla, joka haalistuu ajan mittaan ja se haalistunut sävy taas on aina aika kauhea "kesäketun punertavanruskeanharmahtava" ennen kuin hän värjää taas uudestaan. Hiukset ovat lyhyet. Olen ehdotellut joskus, että hän kokeilisi jättää eteen pienen harmaan suortuvan värjäämättömäksi. Harmaa-tummanruskea/musta näyttää joillakin vanhemmilla leideillä aika tyylikkäältä (esim. näyttelijä Christina Indrenius-Zalevski, jonka kanssa äidilläni on muuten ihan samantyyppinen väritys).

Viimeksi muokannut pitkätukka, 26 Syys 2010, 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
BlueBerry
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 913
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 19:59

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja BlueBerry »

^Olet oikeassa, on olemassa onnekkaita, jotka eivät harmaannu koskaan. Korjasin vähän tuon aloitusviestin sanamuotoa. En tiedä huomasitko, mutta olen näköjään itsekin kertonut yhdessä viestissä, että oma isomammani ei koskaan harmaantunut, hänkin oli elävä todiste siitä, että harmaantumiselta voi välttyä :)
Vaalennetut, lantio -pituiset hiukset. Tavoitteena vielä pidempi, hyväkuntoinen letti... iHerb -alennuskoodi ensitilaajalle: VAP865
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

Jaah, päädyinkin takaisin tähän ketjuun kera uutisen, että nyt löytyykin päästä muutama harmaa. Oikeasti ihan valkoisia eikä harmaita  :)... Ikää on nyt 35 vuotta, joten taidan olla lähisuvussamme aikaisimmin harmaantuva. Mulla oli jo vosi sitten aavistus, että joku sellainen saattaa olla jo, mutta en saanut itse oikein peilin kautta selvää päälakeni yksittäisten hiusten väritapahtumista, ja sitten asia unohtui kun tuli kaikenlaista muuta akuutimpaa ajateltavaa.

Pyysin äitini tarkistamaan asian eilen kirkkaassa auringonvalossa, ja muutama valkoinen karva löytyy päällyshiuksista. Ne eivät ole ohimolla, vaan enemmänkin keskellä. Ihan mukava löytö, vaikkei niitä vielä kukaan näekään kuin ihan läheltä tihrustamalla. Ei mulla ole mitään omaa harmaantumistani vastaan, enkä olisi joka tapauksessa ryhtynyt muutenkaan enää värjäämään hiuksiani. Näillä mennään mitä on.

Silloin olisi ollut kriisin paikka, jos olisi alkanut pukata jotain kellertävää harmaata, koska se sävy ei todellakaan näyttäisi mulla hyvältä. Hyvä näin.  :)
Viimeksi muokannut pitkätukka, 04 Touko 2012, 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
Serafi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3016
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 15:17

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja Serafi »

Mä olen kasvattamassa omaa väriä takaisin ja nyt, kun juurta on muutama sentti, huomasin hiuksissani ihan hopeanharmaita joukossa. En yhtä enkä kahta, vaan useita. Huh huh! Tähän en ollut varautunut. Haluan kyllä pian nähdä, millainen sävy tuolta puskee esiin ja katsella sitä ennen kuin päätän, mitä teen. Mä oon nyt sit hopeahapsi.  0_0
pinkpepper
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2736
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 18:23

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja pinkpepper »

Mä oon 25 ja mulla on jo paljon harmaita  :-X Voiko nopea harmaantuminen johtua jostain sairaudesta? Mummo oli kuulemma 3-kymppisenä jo ihan harmaa, eli kaipa tämä sitten on sukuvika, ehkä.
morgaise

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja morgaise »

Mulla on viimeisen parin kuukauden aika siinnyt harmaita ihan urakalla (34v). Päälaen jakauksen toisella puolella on sormenlevyinen hopeinen raita, ja yksittäisiä jääkarhunkarvoja pilkistelee sieltä täältä joka päivä enemmän. Ajattelin ratkaista väriongelman yksinkertaisesti värjäämällä koko pehkon hopeiseksi. Harmaantuvan naisen pitää kuulemma värjätä tukkansa, kukaan vain ei käskenyt, millä värillä  :P Ja jos tämä tahti jatkuu, värjäämisen voi lopettaa parin vuoden sisällä kokonaan eikä tarvitse huolehtia värin poiskasvatuksesta.  ;D
tiiti2
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 496
Liittynyt: 03 Huhti 2006, 23:09

Vs: Hiusten harmaantuminen

Viesti Kirjoittaja tiiti2 »

Ihan ekan harmaan hiuksen löysin 24-vuotiaana. Melko maltillisesti harmaat ovat lisääntyneet, mutta tummassa tukassa harmaat hiukset paistavat todella selkeästi esille. Siksipä on tyvi tunnollisesti tullut värjättyä joka kolmas viikko.

Pitkään käytin Casting Creme Glossia, joka mielestäni on ihana väri. Sittemmin harmaat alkoivat kuultaa vaaleampana lävitse muutama pesukerta värjäyksen jälkeen. Sen jälkeen olen käyttänyt kestoväriä, joka kyllä peittää mainoslauseiden mukaisesti harmaat sataprosenttisesti.

Nyt on tehnyt mieli hieman vaaleampaa lookkia, ja tyviväri on vaihtunut kolmosesta neloseen. Yhden ainoan asteen vaalennus on tehnyt harmaista selkeästi vähemmän erottuvat, ja tästä olen tosi iloinen. Vaaleamman tyven kasvatus vaan aina väkisinkin saa alkuun aikaan ikävän visuaalisen efektin.  :-X Koska maailman paras kampaajani aloitti vasta äitiysloman, ajattelin kuitenkin kasvatella vaaleampaa sävyä ihan vaan kotivärjäyksillä. Laskelmieni mukaan pälvikaljuefektin pitäisi muuttua köyhän naisen liukuvärjäykseksi jossain vuodenvaihteen tienoilla. Ja uusivuosihan on jo ovella.  :)
2bFii, olkapäille, tyvessä oma väri ja raitoina 9.0
Vastaa Viestiin