Permanentti

Keskustelua muun muassa permanentista, rastoista, pidennyksistä
Liina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 12:51

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Liina »

Mulla oli kauan sitten afromainen permis, joka onnistui hyvin vaikka hius oli puolipitkä,  täysin suora ja lasimainen (silloin kevyesti vaalennettu). Pienillä tavallisilla permisrullilla rullattiin spiraalimaisesti. Hiusten harjaus ja kampaus oli kielletty, paitsi märkänä hoitoaineen laiton jälkeen tosi harvalla kammalla selvitin ja poistin irronneet hiukset. Juurikasvu vaan oli sitten järkyn näkönen...
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet
irtohius
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 17:17

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja irtohius »

Pakko hehkuttaa kotona tekemäni kotipermiksen onnistumista! Tukka on nyt 3 päivää permiksen tekemisestä just mun makuun sopivasti afron ja kaukasiatyyppisen luonnonkiharan yhdistelmä. Ihan ensimmäinen kerta, kun permanentin jälkeen
hiukset tuntuu pehmeiltä ja elastisilta ja vielä KIILTÄVILTÄ!.

Lähtökohtana n. 5 cm olkapäistä alas ulottuva, kerrostettu tukka. Takana n. vuosi ahkeraa hennausta Karishmalla ja Rajasthan-hennoilla. Menneenä marraskuuna 2 x pelkistävää värinpoistoa, joilla 6 asteinen punaruskeus saatu 7-8 -asteen kuparinoranssiksi. Siitä jatkettu peroksidi-värinpoistolla x 2, jolla tultu 9-10 asteisen kellertävän blondiksi.

No, ajattelin että tässä on nyt pysyttävä ja tyydyttävä oman taipuisan hiuslaatuni lempeämpään muotoiluun. Hiukset oli vielä suht kiiltävät, ihan latva-latvoista jonkin verran kärähtäneet. Oli kuitenkin "sellainen olo", et on ihan pakko saada tehdä permis.
Kysymys oli lähinnä siitä, kumpaa halusin enemmän: vielä kohtuu hyväkuntoiselta tuntuvat, vai mahdollisesti täysin kärähtäneet käkkärät - toiveena tietysti upeat pomppivat, luonnollisen oloiset spiraalikiharat. Tutkin eri vaihtoehtoja jonkin aikaa. Meinasin, et kampaajalla tod. näk. onnistuisi paremmin, mutta tee-se-itse yliminä voitti. Goldwellin Evolution permis oli joskus onnistunut melko hyvin kotona.

Löysin kuitenkin internetistä tietoa tioglykolihapoista, monoglukosetioglykolihapoista ja sitten vielä Cysteaminella toimivasta permiksestä. Epäilevänä päätin kokeilla Cysteaminella (permisaine) ja Sodium bromatella (neutralointineste) toimivaa permanenttia. Tää kuulostaa nyt niin "trollaukselta" tässä vaiheessa, mut italialaisen Green Lightin Mossa -permispakkaus viimeksi mainitulla periaatteella ja vahvuudella "2" oli just nappivalinta mun kärsineille hiuksille. Pakkauksia meni x 2, koska tukkaa ja rullia oli sen verran enemmän. Tätä merkkiä löytyy kaiketi ammattikäyttöön Biohairilta ja amatööreille kuten allekirjoittanut on, beautyforsale.eu:sta. Hinta viimeksi mainitulta n.13 e + kuljetuskulut erikseen. Sit vaan Curlformersit hiuksiin - niitä meni n. 80 kpl ja olivat long and narrow -mallisia. Niitä sinisiä ja vihreitä. Meni varmaan yliajalle kumpikin aineilla läträäminen. Permanenttiaine oli varmaan 25 minuuttia spiraalien päällä kokonaisuudessaan ja neutralointinestekin 20 minuuttia sen takia, et levittelin litkuja yksin ja Curlformersit ei ehkä ole helpoimmat levityksen kannalta.

Mut torta på torta - nyt on hyvä ja levollinen olo ja aivan mahtavaa hypistellä hiuksia. En varmaan enää uskalla toista kertaa tehdä näille pituuksille ja latvoille, mut katsoo sitten vuoden kuluttua miltä tuntuu, kun uusi kasvu on jo vauhdissa. Tyvikasvuhan on yleensä aivan karmea, mut sekin on otettava huomioon hyvän hoidon, muotoilun ja rullaustekniikan suhteen. Näillä toistaiseksi mennään!!
Viimeksi muokannut irtohius, 09 Tammi 2015, 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hiukset luonnostaan 2c - 4a M/C III,

Aunt Jackie's, Dark & Lovely, Queen Helene, African Pride
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Mena »

Onko kukaan pidempään hennannut ottanut permistä hennan päälle? Mun tekisi mieli tehdä tälle mun kuontalolle jotain ja permis vähän kutkuttelusi. Mulla on luonnonkihara/laineikas hius omasta takaa, mutta hennaus suoristaa sitä jonkun verran ja haluaisin hiuksista kunnolla kiharat. Hennausta takana jotain 5 vuotta (?).
Mimi
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 301
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 11:44

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Mimi »

^ Ehkä vähän myöhäinen kommentti  :D mutta olen ymmärtänyt että permis ei välttämättä kiharru samalla tavalla hennattuun kuin hennaamattomaan tukkaan eli kiharat voi tulla tarkoitettua loivempia mutta tämäkin voi olla valetta. Näin olen kuullut siis.

Itseäni himottaisi nyt  kiharat!! Tukka on jotenkin tylsä ja tahdon muhkeutta. Pelkään vaan että permanentistä jää jäljelle pörheä takkuaa kasa. Patukka tehty kihara kiinnostaisi  :)
1cMii oma väri: 5-6 tummuinen lämmin ruskea, nyt päässä lila punertava suoraväri omalla tyvellä ja pituus kainalossa
Mimi
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 301
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 11:44

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Mimi »

Nyt sen tein. Elämäni ensimmäisen kotipermiksen. Rullasin päähän noin 10 patukkaa ja sain aikaiseksi kivan kiharan, aika semmoisen surffilaine tyyppisen kiharan. Tukkahan tästä hieman kuivui mutta nytpä on mahdollisuus tunkea kaikki loput hoitoaineiden jämät päähäni mitä en omalla värjäämättömällä tukalla ikinä käyttänyt. Ja käyttää myös kaikki muotoilutuotteiden jämät jotka myös ovat jääneet käyttämättä. Kaappien tyhjennys alkakoot!!  :O

Tukkataika nimisellä aineelle tein. Hiukset siis kerran vaalennetut, kerran kestovärillä värjätyt, kerran elumenilla vetästyt ja nyt ellun päälle laitettu suoraväriä. Vaikutusaika 20min (en tiedä pidinkö oikean ajan olin koulussa huono arvioimaan kihartuvuutta)
1cMii oma väri: 5-6 tummuinen lämmin ruskea, nyt päässä lila punertava suoraväri omalla tyvellä ja pituus kainalossa
kaarina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 955
Liittynyt: 27 Marras 2007, 13:34

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja kaarina »

Onko täällä kampaajia, jotka osaisivat "avata" noita erilaisia rullaustekniikoita? Mulla itselläni on ollut aikoinaan klassinen permis, ja tiedän myös, millainen tulee spiraalipermiksestä, mutta millainen lopputulos tiiliskivitekniikalla tai viuhkatekniikalla tulee verrattuna klassiseen?
Kuvatkin auttaisivat hahmottamaan...

Olen aikeissa ottaa melkein-olkapäille-ylettyvään polkkatukkaani permiksen muutaman viikon kuluttua, ja olisi kiva tietää erilaisista vaihtoehdoista etukäteen. Mulla on elämäni aikana ollut 4 permanenttia, mutta niistä on jo aikaa ja varmaan aineetkin ovat muuttuneet tässä 20 vuodessa.  :P Tavoitteena olisi saada omasta laiskasta luonnon"kiharasta" sellainen kiva pehko, tähän tyyliin: Kuva eli kunnolla kihara, muttei mikään afrosäkkärä. Tuollainen kihara kasvaa minusta nätisti ulos.

Lisäksi ongelmia tuottaa löytää sellainen kampaaja, joka osaa oikeasti tehdä permiksiä... Eli varmaan joku 50+ lähiössä lähinnä eläkeläisiä kampaava.  :)

Edit. Onko testattu Olaplexiä permisaineen seassa? Olapexin nettisivuilla sanotaan, että käy permanentin yhteydessä, mutta miten käytännössä?
Viimeksi muokannut kaarina, 12 Tammi 2016, 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kaarina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 955
Liittynyt: 27 Marras 2007, 13:34

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja kaarina »

Voi, kuinka hankala on löytää hyvää kampaajaa... Kävin isossa kampaamossa (ja vielä mummolähiössä), jossa on varmaan 20 kampaajaa töissä ja minulle valikoitui henkilö, joka permiksiä yleensäkin tekee. No, ei se nyt ihan putkeen se rullaus mennyt... Ja vaikka minulla oli useita kuvia mukana ja toistin monta kertaa, että haen isoa, pörröistä, villiä luonnonkiharalookkia, niin lähdin kotiin sellaisessa litteässä nuudelikampauksessa.  ;D Kampaaja nimenomaan tarkoituksella jätti föönaamatta tukan, "jotta siitä ei tulisi pörheää pehkoa", jota siis hain.  ::) Lisäksi päällimmäiset rullat oli laitettu jotenkin huonosti, ehkä liian löysästi, sillä jakauksen kohdalta hiukseni olivat tavallista enemmän littanat, vaikka permiksen kuvittelisi nimenomaan nostavan tukkaa. No, onneksi kotona tukan saa laitettua miten tykkää, ja nyt mulla sitten on sellainen luonnonkiharan näköinen, vaihtelevan kihara polkkatukka, kunhan diffuuserilla sen föönaan. Olaplex laitettiin myös, mutta en oikein tiedä, menikö sekään oikein, sillä tukka kyllä osittain kärsi vähän liikaa.
naapio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1381
Liittynyt: 02 Syys 2009, 20:39

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja naapio »

Mulla on nyt juuri tänään hiukan olkapäiden yläpuolelle A-linjaan leikattu, liukkaan hyväkuntoinen ja käsittelemätön tukka, jolle varasin ajan permikseen noin neljän viikon päähän. Tarkoitus olisi saada kuohkeutta, taipuisuutta ja ehkä ihan kiharaakin jos onni on myötä, mutta ei sellaista varsinaista käkkärää joka tekee pois kasvaessaan karmaisevan pelle hermanni -juurikasvun.

Antakaa tulla vielä viimeiset kauhuskenaariot!
Raitoja käpälään!
naapio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1381
Liittynyt: 02 Syys 2009, 20:39

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja naapio »

Nyt on permis. Tehtiin suurimmilla rullilla ja neutraalilla aineella ja alle meni vielä joku suojakin. A-polkasta tuli hattaramainen pörröspanieli. Hmm. Ehkä tämä tästä asettuu kun kuivuu ensin kunnolla ja saan laittaa sen itse. Kampaaja yllättyi kuinka paljon tämä lopulta kihartui, tavoite oli vain mietoa lainetta ja taipuisuutta. Nyt jännätään pysyykö kihara vai suoristuuko heti.
Raitoja käpälään!
Heidijohanna
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Joulu 2008, 22:51

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Heidijohanna »

Minulla oli 10-vuotta sitten aivan ihana luonnonkiharamainen permanentti, joka kasvoi ulos tosi lainemaisen kauniisti.&nbsp; <3 Rullatessa kampaaja käytti monenkokoisia rullia, eikä vain pieniä. Kävin laittamassa permiksen "nuorekkaassa" kampaamossa, permis ei todellakaan ollut siellä yksi vakiokäsittelyistä. Permanenttini tehnyt mieskampaaja kuitenkin osasi asiansa.&nbsp; :ts

Mulla himoittais taas uudelleen kiharat, nyt alkaa olla pituuttakin niihin... vielä ehkä 6kk pitäisi odotella. Onko jossain kuvia teidän permiksistä?
kaarina
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 955
Liittynyt: 27 Marras 2007, 13:34

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja kaarina »

^ Mun vuodentakainen permiskokemus oli loppujen lopuksi niin kauhea, että yhtään kuvaa ei todellakaan löydy mistään.&nbsp; ;D Pidin tukkaa kiharana ehkä kuukauden, sen jälkeen olen joka pesun jälkeen föönannut tukan suoraksi. Enää kiharasta ei ole onneksi jäljellä mitään. Pahinta oli se, että tukka oli kiharana kevyt ja höttöinen, eli just sellainen karsea varoittava esimerkki.&nbsp; :P Föönattuna se kuitenkin oli ihan normaali, siis hyväkuntoisen näköinen. Mullakin on kyllä menneisyydessäni vastaava onnistunut kokemus kuin sulla (itseasiassa kolmekin!), monenkokoisia rullia ja luonnollinen lopputulos, joka kasvoi kauniisti pois. Se tehtiin jossain nuorekkaassa lähiökampaamossa vuosituhannen vaihteessa suunnilleen 20 vuotta sitten.
Tosi vaikea kyllä löytää kuvia permiksistä nykyään!

Edit. Muistin juuri, että samoihin aikoihin ihailin valtavasti yhden koulukaverini lainepermistä. Hänellä oli pitkät hiukset, joihin oli tehty jollain erikoismenetelmällä vahva lainekihara, joka oli aivan erilainen kuin "normaali" permis. Laine oli pienehköä eli tukka oli sen ansiosta ihanan iso, mutta koska kihara ei ollut pyöreää, tukka ei ollut ollenkaan hörsöttävä. Olisi hauska tietää, millaisella laitteella laine oli tehty. Laineet pysyivät hyvänä pitkässä tukassa pari vuotta! Ja kasvoi tietysti nätisti pois.
Viimeksi muokannut kaarina, 22 Helmi 2017, 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
naapio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1381
Liittynyt: 02 Syys 2009, 20:39

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja naapio »

Nyt huomasin, että mun päänahassa on muutama tosi kummallisen karhea kohta. Onko se normaalia?
Raitoja käpälään!
Painted Lady
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1537
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 22:33

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Painted Lady »

^ Onko mahdollista, että tuo karhea kohta on kasvavaa uutta hiusta? Jos rullat on kierretty napakasti, niin uuden hiuksen kasvaessa voi tuntua sellainen mutka hiuksessa, kunnes juurikasvua on sellainen 1-1,5 cm. Ihan tuoreessa permanentissa tuo voi tuntua karheutena.

Toisaalta permanenttiaine voi kuivattaa päänahan ihoa. Varsinkin, jos iho on yhtään herkempi.
naapio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1381
Liittynyt: 02 Syys 2009, 20:39

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja naapio »

Nämä karheat kohdat on keskellä päälakea, noin 10 sentin kolikon kokoiset alueet jotka tuntuvat ihan siltä kuin olisi hiekkaa päänahassa. Mitään punoitusta tai hilseilyä ei näy vaikka ehkä viikko sitten eli ennen permistä päänahka päätti hilseillä tosi paljon päälaelta ja otsalta. Omituista.
Raitoja käpälään!
Heidijohanna
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Joulu 2008, 22:51

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Heidijohanna »

Varmaan juurikin tuosta napakasta rullauksesta johtuvaa. Muistan saman karheuden tunteen joka permanentista. Vähän kuin sänkeä silittäis.
Vastaa Viestiin