Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Mustikka
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3064
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 23:26

Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Värjäsin sitten hennan päälle kaupan värillä. Ei tullut vihreää eikä tippunu hiukset päästä. ;) Värjäsin hennalla olikos se nyt 24. vai 25. päivä. 2 viikkoa oli väliä värjäyksissä. Ihan kohtuullisesti tarttu. Vähän heijastuu oranssia alta ja joissakin kohdissa on harmahtavan ruskea väri. Vaatii sen toisen värjäyskerran, että olis ihan tasanen lopputulos.

Ajattelin lopettaa indigolla värkkäämisen kun en saa sitä toimimaan. Otan tilalle cassia obovataa, jota laitan tavallisen värin jälkeen tuomaan kiiltoa yms.
Roses are red, Violets are blue. Some poems rhyme But this one doesn’t
ena

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja ena »

Moi!

Olen hennannut tukkaani useamman vuoden Urtekramin hennalla ja olen ollut tosi tyytyväinen väriin, hiusten kuntoon ja ajatukseen luonnonmukaisuuudesta. Mun mielestä henna on aivan loistava juttu, joka hoitaa hiusten lisäksi myös päänahkaa. Ärsyttää kun hennaa ei meinaa löytyä edes kaikista luontaistuotekaupoista. Olen yrittänyt metsästää netistä artikkeleja aiheesta "henna aiheuttaa syöpää" tai "henna on vaarallista/myrkyllistä eikä sitä kannata myydä kaupoissa" -en ole vielä löytänyt mitään, mutta löysinpä tämän keskustelupalstan... Mutta jos joku tietää jotakin aiheesta, kiinnostaisi kuulla siitä enemmän! Joku mainitsi, että EU aikoo kieltää hennan myynnin, ja olettaisi kiellolle olevan paremmat perustelut, kuin että rotat sairastuvat jos syövät sitä usein... Miksi ei ensin kielletä muita hiusvärejä, tuntuu uskomattomalta että juuri henna olisi pahin?

Mulla henna värjää hiukset tosi hehkuvan punaisiksi,joidenkin värjäysten jälkeen väri on ollut ruskeampi. Jos värjään usein, tuntuu että hiukset tulevat liian tummiksi.  Kesä ja aurinko on onneksi vaalentaneet niitä. Joskus kokeilin tehdä värinpoistolla raitoja, mutta tuloksena ei ollut mitään. Onko jollain onnistunut?






Mala Belen

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja Mala Belen »

Mitenkäs hennattu hius muuten reagoi vaalennukseen? Kuulin joskus jostakin, että henna "pilaa" hiukset ja tekee niistä kuivat ja hamppuiset, koska sisältää paljon metallia...  ??? Voiko siis hennattua hiusta vaalentaa tai värjätä kesto/kevytvärillä?
julietjones
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 546
Liittynyt: 10 Elo 2009, 18:39

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja julietjones »

^ Kyllä hennattua tukkaa voi värjätä kevyt- ja kestoväreillä. Itse oon saanut myös vaalennettua hennattua ja indigokäsiteltyä tukkaani. Vaalentaminen tosin on suht hankalaa, henna lähtee huonosti pois hiuksesta. Etenkin jos on kerrostunut.

Kunnon puolesta ei kuitenkaan tartte erityisesti pelätä, ihan samalla tavalla ainakin mun hiukset kesti vaalennuksen ja värit hennailun jälkeen.
1b F ii. Lähestulkoon kaikki hiusvärit testattu, päädytty mustanruskeaan. Pitkäaikaiset suosikit: XZ-sarja, Joico K-Pak rekku + IH, Poly Color musta. Kasvatus takaisin pitkäksi käynnissä, nyt rikottu olkapäämitta.
Belle
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2117
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 14:02

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja Belle »

^^ Kokemusta on sekä vaalennuspesusta että raidoituksesta ja molemmat onnistuivat täysin normaalisti. Vaaleni ihan kuin alla olisi ollut hennan sijasta punainen normiväri. Olen myös värjännyt hennan päälle Casting Color Glossilla ja no problem. En sitten tiedä jos alla olisi ollut useiden vuosien hennakerrokset.
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Mala Belen kirjoitti: Kuulin joskus jostakin, että henna "pilaa" hiukset ja tekee niistä kuivat ja hamppuiset, koska sisältää paljon metallia...  ???
Mistä se metalli siihen hennaan tulis kun se ainakin laadukas 100 % henna on puhdas luonnontuote - Se on sitte eriasia jos jossakin päin Blaablaastania kasvatetaan hennapensaita jossain moottoritien lähellä ja niihin imeytyy jo kasvuvaiheessa metallia, vähän samaan tapaan kun marjoihin ja sieniin -

Kampaajat (ne jotka ei tiedä riittävästi) käyttää usein epätarkkoja termejä; termi metalli saattaa tarkottaa niiden kielellä mitä vaan.

Toi, että henna "pilaa" hiukset on myös just sitä samaa - Kampaaja saattaa huomata hennatuissa hiuksissa tiettyjä ominaisuuksia vaikka hennattu tukka ois kuinka hyvässä kunnossa, mutta tietyt ominaisuudet "pilaa" tai vaikeuttaa sitä prosessia jonka kampaaja on suunnitellu hiuksille tehtävän, siitä on kysymys.
Eihän puhdas henna sinänsä pilaa hiuksia vaan päinvastoin, jotkut toki valittaa jonkinasteisesta hiusten kuivumisesta mut ainakin ohuet ja silkkiset hiukset omaaville suomalaisille hiusten paksuneminen on vaan plussaa.
Mala Belen

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja Mala Belen »

beachbunny kirjoitti:
Mala Belen kirjoitti: Kuulin joskus jostakin, että henna "pilaa" hiukset ja tekee niistä kuivat ja hamppuiset, koska sisältää paljon metallia...  ???
Kampaajat (ne jotka ei tiedä riittävästi) käyttää usein epätarkkoja termejä; termi metalli saattaa tarkottaa niiden kielellä mitä vaan.

Toi, että henna "pilaa" hiukset on myös just sitä samaa - Kampaaja saattaa huomata hennatuissa hiuksissa tiettyjä ominaisuuksia vaikka hennattu tukka ois kuinka hyvässä kunnossa, mutta tietyt ominaisuudet "pilaa" tai vaikeuttaa sitä prosessia jonka kampaaja on suunnitellu hiuksille tehtävän, siitä on kysymys.
Eihän puhdas henna sinänsä pilaa hiuksia vaan päinvastoin, jotkut toki valittaa jonkinasteisesta hiusten kuivumisesta mut ainakin ohuet ja silkkiset hiukset omaaville suomalaisille hiusten paksuneminen on vaan plussaa.
Itse olen juurikin tuosta kampaajien "vihasta" hennaa kohtaan kuullut tuon...
Itselläni on melko paksut hiukset, jotka törröttävät miten sattuu joskus vähän liiankin helposti.  Kuinka paljon henna "paksuntaa" hiuksia sillä en kyllä haluaisi enää yhtään lisää massaa näihin ja varsinkaan pörheitä hiuksia
kleio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2017
Liittynyt: 17 Marras 2008, 19:13

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja kleio »

^ Itsellä ainakin henna kyllä paksuntaa ja tuuheuttaa, mutta samalla helpottaa käsiteltävyyttä. Kun henna alkaa kulua pois, ovat hiukset taas löysähköt eivätkä niin pysy muodossa. Hennauksen jälkeen on sekä massaa, kiiltoa että (sopivaa) karheutta ja paketin kruunaa juuri tuo käsiteltävyys: letit pysyvät tiiviimmin kasassa, nutturakiharat saa aseteltua nätisti jne...
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v
marbeles

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja marbeles »

Itselläni on käynnissä hennanpoisto-operaatio. Hullua, sanotte ehkä, mutta poistaminen on onnistunut yllättävän hyvin tähän mennessä eikä kuontalokaan ole täysin kasaan kuivumassa.

Taustalla siis puolitoista vuotta melko aktiivista hennausta Royal Hennalla ja Jamilalla luonnostaan melko tummiin punaruskeisiin hiuksiin. Tavara on siis kerrostunut melko tiukkaan, etenkin kun alussa hennasin joitain kuukausia 2-4krt/kk saadakseni värin tarttumaan ja loistamaan oikein kunnolla... Ajattelin tuolloin, etten kuitenkaan koskaan haluaisi muita kuin tummia tai punaisia hiuksia. Right. ::) En onneksi ole kovinkaan nirso hiusvärien suhteen, joten lähdin kokeiluun avoimin ja uteliain mielin tarkoituksena ottaa ilo irti myös jokaisesta välivaiheesta, ja viimeisenä vaihtoehtona omaan väriin palaaminen – tummaa kun pystyy miltei koska vain laittamaan päälle, jos homma menee ns. vituiksi.

Aloitin loppukesästä operaation vaalentamalla latvat n. hiusten puolivälistä liukuvärityyliin. Oma väri lähti komeasti hennan alta ja sain tummanpunertaviin hiuksiin mukavan leiskuvat latvat. Jatkoin lokakuussa vaalentamalla koko hiuksen, jolloin tuloksena oli tietenkin valkoiset juuret ja kirkkaanoranssit pituudet. Jatkoin värjäämistä oranssilla suoravärillä. Oikeastaan vasta tämän jälkeen otin vaaleat hiukset varsinaiseksi tavoitteeksi. Tiesin jo tuolloin, että matkasta tulisi luultavasti pitkä ja tuskainen...

Marraskuussa laitoin kaksi värinpoistoa. Väristä tuli hailakampi ja elottomampi, joten heitin lisää suoraväriä kuvioon. Nyt joulukuun alussa heitin kaksi L1++-blondausta peräkanaa ja kas kummaa! Väri alkoi vaaleta jälkeenpäin n. tunti toisen satsin pesemisen jälkeen. Olen käyttänyt rakennekorjaavaa hopeasuihketta – sitä sattui päätymään käsiin ja ajattelin sen hoitavan hiuksia, vaikken odottanutkaan hopeapigmentin auttavan asiaa – ja nyt olen kaiken tämän summana päätynyt hailakan pastellinoranssiin, ehkä hieman paistetun lohen väriseen lettiin, joka on jo kerännyt tuntemattomilta epäilyksiä peruukista. Tuon suihkeen, hoitavien seerumien, kookosöljyn ja korjaavien hoitoaineiden ansiosta tukka on oikeastaan ihan hyvässä kunnossa lukuunottamatta jo valmiiksi haaroittuneita latvoja (joihin ei hennakaan auttanut). Sileä, kiiltävä, eikä takkuunnu. Toistaiseksi siis kaukana katastrofista, joskin koputan puuta.

Tässä kuussa olen aikomuksissa sörkkiä vielä raitoja, jotta osa hiuksista saisi hengähtää hetken, ja ensi kuun loppupuoliskolla varmaan taas tuplablondaus kehiin. Olen varautunut alunperin siihen, että joudun jonkin hetken pitämään latvani oranssihtavina, mutta viimeisimmät käänteet ovat valaneet toivoa jopa ihan nätistä vaaleasta tukasta. Mitä luulette; mitä tuhkasävyte tekisi tässä tilanteessa?

Palailen mahdollisesti vielä edistystä havainnollistavien kuvien kanssa myöhemmin.
Viimeksi muokannut marbeles, 18 Joulu 2012, 03:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
marbeles

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja marbeles »

marbeles kirjoitti: Palailen mahdollisesti vielä edistystä havainnollistavien kuvien kanssa myöhemmin.
No niin. Kuten luvattu. Pahoittelen kuvan pienuutta ja huonoa laatua. Saanee tästä kuitenkin kuvan siitä, miten henna on irronnut. Näin esimerkkiä antavaksi, mikäli joku muukin on järkensä menettäneenä tähän operaatioon ryhtynyt! :D

[align=center]Kuva

1. ennen viime kesää
2. muistaakseni heinäkuussa
3. lokakuussa
4. marraskuussa
5. ja 6. joulukuussa[/align]

Tuon edellisen viestin jälkeen olen siis tehnyt vielä yhden värinpoiston (sarjassa viimeisenä), joka osoittautui suorastaan hämmästyttävän onnistuneeksi – väri jäi hyvin hailakkaan oranssiin, joka on paikoin jopa jo blondihtava. Hiukset vaikuttavat kestävän hyväkuntoisina rääkistä huolimatta, joten olen suunnitellut vielä tämän vuoden puolella tekeväni värinpoiston taikka pari.

En kyllä olisi uskaltanut lähteä tähän, ellen tietäisi, että kykenen rokkaamaan miltei minkä tahansa hiusvärin pakon vaatiessa. :P
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja Mena »

Huhhuh, aika paljon sulla on uponnut värinpoistoainetta projektiin. Mitä meinaat jatkossa tehdä tukalle, minkälaista sävyä aiot laittaa? :)
marbeles

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja marbeles »

Mena kirjoitti: Huhhuh, aika paljon sulla on uponnut värinpoistoainetta projektiin. Mitä meinaat jatkossa tehdä tukalle, minkälaista sävyä aiot laittaa? :)
On juu. Kalliiksi on käynyt. ;D Tuon postauksen jälkeen olen laittanut vielä yhden supertehokkaan värinpoiston ja päästyäni sillä kultaan taittavaan blondiin tuhlasin aikaani ja rahaani yhteen kevyempään vaalennukseen, joka ei mainittavia muutoksia saanut aikaan.

Olen ottanut nyt huomattavasti varovammin tukan kanssa, sillä jouduin leikkauttamaan nelisen senttiä täysin kuollutta latvaa – mutta nyt kun siitä päästiin, ovat hiukset taas rääkkiin nähden jokseenkin hyvässä kunnossa. Tavoitteena olisi jonkinlainen kylmä blondi – olkoonkin sitten vaikka hieman tummempi vaalea, platinablondiin kun tästä on näemmä jokseenkin mahdoton päästä – mutta vaikeaksi on osoittunut, sillä tuo hennan jättämä kultaisuus on juuri sitä läpitunkevinta, hennalle ominaisesti valossa oikein lämpimänä hohkavaa laatua...  :(



[align=center]Tässä vielä havainnollistava kuva tämän hetkisestä tilanteesta, tosin ennen kuolleiden latvojen napsimista: [/align]

[align=center]Kuva[/align]

Kuten näkyy, väri on aavistuksen kirjava ja paikoin keltaista riittää, joskin vaaleaa juurta on jo kerääntynyt oikein mukavasti, mutta kokonaisuudessaan väriä voi jo kutsua blondiksi. Oikeastaan monissa valaistuksissa hennanjämät eivät heijastu miltei ollenkaan ja väri on oikein nätti vaalea. Jostain syystä tuohon etummaisiin hiuksiin on tarttunut keltaisuus kaikista tiukimmin, paljon lujemmin kuin mihinkään muualle...  :#

Viimeksi muokannut marbeles, 04 Tammi 2013, 04:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luscious
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1227
Liittynyt: 06 Marras 2006, 15:05

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja Luscious »

Tein viimeksi henna-cassiaseokseni väärin ja tuli sillä monta kertaa värjättyä ja nyt hiukset on tummunut kovin. Toisaalta tää on ihan tosi nätti, mutta haluaisin ehkä kuitenkin vähän vaaleammat kupariset hiukset niinkuin mulla pitkään olikin. Ajattelin kokeilla "vaalennuspesua" siten että teen seoksen ihan normaalisti hapetteella ja sekoitan shampooseen, annan vaikuttaa ehkä 5min.
Vaaleneekohan se yhtään....? Harmittaa kyllä laittaa kemiallisia aineita tukkaan kun tässä on jo hyvän matkaa vain hennattua hiusta joka on hyväkuntoista.
Vuosikausien hiusten hennauksien ja kasvatuksen jälkeen takaisin omaa vaaleaa sävyä kasvattamassa...
miolla
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 421
Liittynyt: 19 Heinä 2008, 23:47

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja miolla »

Olen nyt toista kertaa poistanut hennan hiuksista. Platinaan taikka edes viileään 8-tasoiseen vaaleaan en pääse ilman, että hiukset kärsivät liiaksi, joten 8-tasoiseen lämpimään on tyytyminen.

Ekalla kerralla reilu pari vuotta sitten hiukset oli värjätty ensin hennalla puolisen vuotta, sitten tummanruskealla Naturtintilla pari kertaa. Vahvemmalla Color B4-pelkistävällä värinpoistolla sain paljon tummanruskeaa pois. Sitten laitoin Elean värinpoiston. Tykästyin niin siihen 8-tasoiseen kupariin, että jätin vaalentamisen siltä erää siihen ja jatkoin värin ylläpitoa hennaglossein. Jatkoin värjäystä puoli vuotta värinpoiston jälkeen CGG sävyllä 8.01.

Nyt toisella kerralla värjäys eteni jokseenkin samaan tapaan. Eka olin kerrostanut hennaa kolme-neljä kertaa, sitten värjäsin tummanruskeaksi kolme kertaa ja sitten lähdin vaalentamaan. Laitoin kaksi Garnierin värinpoistoa muutaman päivän välein. Vaikka poistoa ei ollut tarkoitus juureen levittää, niin sitä eksyi sinne kuitenkin ja tuloksena oli tipunkeltainen tyvi. Taitoin väriä CGG sävyllä 8.01 (ainoa viileähkö 8- tai 9-tasoinen vaalea jonka kaupoista löysin) ja Fudgen hopeashampoolla. Lisäksi jouduin värjäämään tyven vielä PolyColorin sävyllä 22 Tummanvaalea.

Nyt hiusten sävy on aika pitkälti sama kuin silloin viime vaalennuksen aikaaan, eli:

Kuva

Kyllä väriä varmaan saisi vielä vaaleammaksi jos värinpoistoilla jatkaisi, mutta minulle riittää taas tältä erää. Väri on nyt hyvin lähellä omaa väriäni.
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Vs: Kasvivärit irti hiuksista, neuvot ja kokemukset

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Tosi upeita vaalennettuja sävyjä - mä tykkään erityisesti tosta Marbelesin hiukan aprikoosiin vivahtavasta sävystä, itse en enää siitä vaalentais.
Kuten maalaustaiteessakin niin myös hiuksissa jonkun "värinen" vaalea on useinkin valovoimaisempi ku ihan puhtaan valkonen. Mut se on hiuksissa tietty makuasia.
Vastaa Viestiin