Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Keskustelua muun muassa permanentista, rastoista, pidennyksistä
Chili
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 159
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 12:25

Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kävin kyselemässä parturilta tuosta tyvikohotuksesta, ja minulle suositeltiin volyymikäsittelyä sen tilalta; on kuulemma hellempi hiuksille. Osaisiko joku valistaa, mitä eroa noilla käsittelyillä loppujenlopuksi on?
Ishamael
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 538
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 12:37

Vs: Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja Ishamael »

Aika huvittavaa sinänsä....

Mutta molemmat ksäittelyt ovat kutakuinkin ja suurinpiirtein sama käsittely, vähän eri nimellä.
Jokaisella kampaajalla tuntuu olevan vähän oma käsitys siitä, mikä on tyvikohotus ja volyymikäsittely..

Molemmathan siis tehdään permanenttianeella, sen vahvuus määritellään aina hiustyypin, pituuden ja halutun lopputuloksen mukiaan.
Myös ns tyvikohotusgeelit ja volyymilotionit jne.. ovat kaikki myös erivahvuisia permanenttiaineita.

Volyymikäsittely tehdään suurilla rullilla, eikä sitä voi tehdä kuin lyhyestä puolipitkään hiukseen.
Siinä tehdään niin suurta kiharaa, ettei se käytännössä näy, mutta kohottaa hiusta ja antaa loivan luonnonkiharan/taipuisuuden fiiliksen.

Tyvikotus tehdään yleensä samoin, mutta myös pelkästään aivan tyviosa voidaan käsitellä voimakkaammalla aineella.

Mutta lopputulokset eivät eroa juurikaan toisistaan.
Dark nights, silvery moon in the frozen sky.
Black cape over the world where nobody waits the dawn, thats where i live.
-Ishamael, betraitor of hope-
Chili
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 159
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 12:25

Vs: Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja Chili »

OK, kiitti vastauksesta  ;D. Vielä näin maallikkoa kiinnostaisi, että onko tuolla käsittelyllä siis sama vaikutus hiuksen kuntoon kuin permanentilla, vai riippuuko vaikutus ihan käsittelyn tekijästä?
Nuppu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1175
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 12:31

Vs: Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja Nuppu »

Varmaan enemmän kuin käsittelyn tekijästä se sen vaikutus hiusten kuntoon riippuu niiden kunnosta ennen kyseistä käsittelyä. Sen tarkemmin en osaa kommentoida.
Gotcha

Vs: Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja Gotcha »

Mä olisin kyllä sitä mieltä, että tyvikohotuksessa permisaineen voi yrittää levittää myös pelkkään tyveen, ja pituuksiin ennen rullausta voidaan käyttää suoja-ainetta, jolloin hiusten EI PITÄISI vaurioitua eikä kihartua pituuksista ollenkaan. Aika paljon varmaan tekijästä riippuu minkälaista jälkeä tulee. Tekijän pitäisi myös yrittää päästä mahdollisimman hyvin selville siitä, millaisen lopputuloksen asiakas haluaa. Jos kihara saa näkyä niin sillon käyttäsin tarvittavaa vahvuutta myös pituuksiin. Blondattua ja vaurioitunutta tukkaa ei muutenkaan kauheesti kannattais käsitellä. Permikset ja vaalennukset on niitä kaikkien raskaimpia käsittelyjä, eli jos niitä on alla, niin kannattaa ootella, että ne kasvaa pois.
Amilo
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1386
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 18:49

Vs: Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja Amilo »

Chili kirjoitti: OK, kiitti vastauksesta  ;D. Vielä näin maallikkoa kiinnostaisi, että onko tuolla käsittelyllä siis sama vaikutus hiuksen kuntoon kuin permanentilla, vai riippuuko vaikutus ihan käsittelyn tekijästä?
yleensä ainakin volyymikäsittelyyn käytetään siihen tarkoitukseen olevia aineita, jotka toki ovat yhdenlaisia permisaineita, mutta eivät kyllä kuluta hiusta samalla tavalla kuin normaalit permisaineet, eli on siis eroa kyllä hiusten kunnossa, jos tekee volyymikäsittelyn normaalilla permisaineella ja isoilla rullilla tai jos laitetaan esim. Wellan Headlines, joka on Volyymi/rakennekäsittely aine. Tämä on nähty ja koettu monet kerrat ;). Volyymikäsittely haihtuu hiuksista pikku hiljaa, kun taas permis lähtee vain kasvamalla. Toki volyymikäsittelykin hiuksia jonkin verran kuluttaa ja hyvä hoitohan on molemmissa tapauksissa tärkeää.
nukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 711
Liittynyt: 21 Loka 2006, 09:41

Vs: Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja nukka »

Mulla on kamalan liru polkkatukka, tympäsee kun vaikka miten koittaa laittaa niin aina se on päätä myöten. Varsinkin tyvestä hiukset ovat ihan lättänät ja latvoista sitten pörröttyvät tosi tyhmän näköisesti.

Miltähän tyvikohotus näyttäisi tässä ja kauanko se kestää hyvännäköisenä?

Entäs sitten pehmennys, minkälainen se on?
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234
mingtang
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 981
Liittynyt: 14 Marras 2006, 20:36

Vs: Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja mingtang »

^Tätä samaa mietiskelen minäkin. Hiukset ovat juuresta niin öljyiset, että ne ovat aivan päänahassa kiinni päivässä, pesun jälkeen. Toivoisin juurten kohotuskäsittelyä, joka nostaisi hiuksia tyvestä ja pidentäisi samalla pesuväliä. Tuo kohotuksen tekeminen on kuitenkin se ykköspointsi. Hiukseni on muuten kerrostetusti leikattu, joka nostaa kyllä latvoja muttei tyveä. Mikä avuksi?
Aknearpinen, rosaceaa, öljyinen & herkkä ikääntyvä iho.Hiukset pitkät. Silmät vihreät.

TOP: Colours Caramel,  Lavera, Nuxe, LilyLolo, Emani, REN, Bion
Selena
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 621
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 09:02

Vs: Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja Selena »

^ ja ^^ itse asiassa, mulla on mietinnöissä sama juttu. En kaipaa mitään varsinaista kiharaa, vaan mieluumminkin juuri kohotusta tyveen ja ehkä hieman karheutta latvoihin. Olen varmaankin ottamassa jonkinlaisen volyymikäsittelyn pikapuoliin, voin sitten raportoida kokemuksista.

Ensihätään oiva apu on itselleni ollut Herbinan tuuheeuttava tyvikohottaja. Se toimii, on tosi edullista, ei tahmaa, ja nostaa tyveä päänahasta juuri sopivasti irti, josta syystä itselläni pysyy hiukset selvästi pitempään puhtaan oloisina. Ero "luonnontilaan" jätettyihin, tai ilman ko. ainetta föönattuihin hiuksiin on merkittävä.
Make it a great day
Belle
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2117
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 14:02

Vs: Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja Belle »

Mulle on nyt tehty volyymikäsittely ja voin suositella kaikille :). Kiharaa ei tullut lainkaan, tehtiin suurilla rullilla. Varsinaisesti tulosta ei huomaa muutoin, kuin sitten kun hiukset föönaa tai tupeeraa. Helpottaa siis käsittelyä ja hiukset pysyy koholla. Nostaa liruja hiuksia päänahasta niin, että pesuväliä on voinut pidentää yhdellä päivällä (ennen oli PAKKO pestä väh. joka toinen päivä).

On tosi kivaa ja helppoa, kun pesun jälkeen hiukset föönaa ja hiukkasen tupeeraa - se kestää sitten seuraavaan pesuun asti ja pieni pöyhintä ja kampailu välillä riittää  :D. Ei hankalaa joka suuntaan sojotusta aamuisin eikä lähmääntyneisyyttä heti pesupäivän jälkeen. Käsittely kestää noin 6-8 viikkoa.

Hiuksissa oli alla vanhaa kestoväriä ja hennaa, kunto ei mennyt mainittavasti huonommaksi. Kestoväristä pitää olla 2 vkoa aikaa ennen käsittelyä ja sen jälkeen odoteltava 2vkoa ennen uutta värjäystä. Hiukset tuntuu hieman kuivemmilta ja karheammilta ja latvasuojaa täytyy käyttää, ettei pörrötä.

Edellisen kerran mulle on tehty volyymikäsittelyt joskus vuosina 1998 ja 2000 ja silloin hiuksiin tuli aika tavalla kiharaa, jälkimmäisellä kerralla hiukset paloi barbimaiseksi purkaksi. Eli traumoja oli kuten varmasti monella muullakin ;D mutta edellisellä kampaajakäynnillä kun juteltiin tästä, niin kampaaja vakuutti mulle että permikset on kehittyneet todella paljon eikä mitään kasarisäkkärää tai hiusten totaalista kärähdystä tarvitse pelätä. Olen tosi tyytyväinen tulokseen ja  rohkeasti vaan muutkin löröhiusten kanssa kamppailevat kokeilemaan :).
Viimeksi muokannut Belle, 21 Touko 2012, 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Liina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 12:51

Vs: Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja Liina »

Olen ottanut jo useamman vuoden ajan volyymikäsittelyn noin puolen vuoden välein. Mulla on just sellainen piikkisuora ohut ja painava hius, joka rasvottuu juuresta äkkiä. Käsittely (Wella Headlines, värjätyille hiuksille tarkoitettu) tehdään isoilla rullilla ja näkyvää kiharaa tulee hieman, enemmän laineen tyyppistä. Helpottaa tosi paljon hiusten laittamista, hiukset näyttää paljon paksummilta ja keveämmiltä, juuri rasvottuu hitaammin eikä juurikasvu näy. Ainut miinuspuoli on se että kesällä latvat kuivuu enemmän kuin normaalisti. Olen riippuvainen  :D
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet
Belle
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2117
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 14:02

Vs: Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja Belle »

Mun volyymikäsittelystä ei ole ollut mitään tietoa enää muutamaan viikkoon. Toukokuun alussa siis laitettiin ja kesti nelisen viikkoa ja sitten katosi. Ehkä pysyvyys oli siksi niin huonoa, kun oli hennaa alla. En taida ottaa uudelleen. Harmittaa kun hiukset on taas ihan flänässä ja pyörre kiusaa entiseen malliin  >:(.
babylissa
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1110
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:35

Vs: Hiusten volyymikäsittely vs. tyvikohotus

Viesti Kirjoittaja babylissa »

Minun on tarkoitus mennä lähiaikoina jonkinlaiseen volyymikäsittelyyn. Kiharaa en juuri halua, vain kuohkeutta tyveen. Olen pitkään sitkoillut käsittelemättömän tukan kanssa mutta niin vain on, että elämän varrella olen huomannut jonkinlaisen pehmennyksen parhaimmaksi kuohkeuttajaksi ja lättänyyden poistajaksi. Kasvattelen vaalennettua latvaa pois ja päätin värin puolesta pysyä hetken omassa harmaanmaantien sävyssä.
Ihaninta olisi luonnostaan karkea tai luonnonkiharainen tukka mutta kun ei ole  :-\
Vastaa Viestiin