Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Bristow

Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Bristow »

Pesin joskus hiukset afrikkalaisella mustalla saippualla ja se oli ihan hyvä, en muista miksi sitten luovuin siitä. Nyt taas kiinnostaisi kokeilla palashampoita mutta en tiedä mistä aloittaa.. mulla on rintsikkapituinen värjäämätön tukka ja aika kuivat latvat. Oon etsystä katsellut noita paloja ja törmäsin myös palahoitoaineisiin mutta miten ihmeessä niitä käytetään  ??? Kokemuksia kenelläkään?  :)
Gekko
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 652
Liittynyt: 21 Syys 2011, 08:58

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Gekko »

Itsehillintä pyöreä nolla, pitihän mun sitten laittaa tilaus tonne AromaVillelle. Sitten vaan odottelemaan. Samplesetti tulee tännekin plus pari muuta isompaa saippuaa. Ja minähän toki tarvitsin näitä tosi akuutisti. :P

^^ Ainakin Chagrin Valleyssa on kaikista shampoopaloista saatavana myös sample-koko, noita tilailee joitakin erilaisia niin pääsee hyvin kokeilemaan.

^ Mä tykkään palahoitoaineesta kovasti, tosin kokemusta ei ole muusta kuin CV:n Butter Bar Conditionerista joka onkin hyvää kamaa ja tosi riittoisaa. Hieron palaa käsissä ja sitten laitan käsillä vaahtoa pituuksiin ja latvoihin, annan vaikuttaa vähän aikaa ja huuhtelen pois. Toimii ainakin tässä päässä.
Hennatut vyötärömittaiset hiukset 1b M ii.
Bristow

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Bristow »

^ Oho, no niimpä tietysti  :O  Tuo varmasti on riittoisaa.. mulla kun menee hoitoainetta aivan kauheen paljon, pitää tilailla ja testata  :)
Gekko
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 652
Liittynyt: 21 Syys 2011, 08:58

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Gekko »

Yy-yh, ihan hirveät hiukset sain täksi päiväksi aikaan sillä tavalla, että unohdin suihkussa käydessäni eilen etikkahuuhtelun, kun pesin shampoopalalla. En ymmärrä miten tuollaisen asian voi unohtaa kun se on rutiinia, mutta tosi ajatuksissani olen selvästi ollut. Joka tapauksessa siis hapanhuuhtelu jäi väliin ja tänään olikin aamulla kiva avata letti kun hiukset olivat tahmaiset ja epämääräisen raskaan tuntuiset, liikkumattomat. Töissä oli koko päivän kamalan ruma olo.  ::)

Eihän siinä muu auttanut kuin tänään pestä tukka uudelleen vaikka pesuväli on normaalisti 2-3 päivää, ei näitä kestänyt. Tästä lähtien kyllä yritän olla olematta noin hajamielinen. En ymmärrä miten joillakin toimii palat ilman etikkaakin, mutta minun tupeelleni se ei selvästi sovi yhtään vaan vaatii tuon huuhtelun.
Hennatut vyötärömittaiset hiukset 1b M ii.
Louna
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 724
Liittynyt: 30 Syys 2012, 14:41

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Louna »

Otin toissapäivänä kokeiluun AromaVillen Hops Hemp Honey -palan. Aikaisemmin olen vaahdottanut sampoopalalla hiukset kahteen kertaan ja huuhtonut välissä, ja nyt jätin vain yhteen kertaan, vaikka pala oli vähemmän pesevän tuntuinen kuin aiemmin kokeilemani. Puhdasta tuli silläkin tavalla. Jotenkin vaan tuntuu et sampoopalalla hiusten pesu vie älyttömän vähän aikaa yhdellä vaahdotuksella, niin kai sen takia kuvittelen et tarvii vielä toisen kerran, et ei näin nopeasti voi tulla hyvää jälkeä  ;D Taas laitoin hoitista, pitäisi vaan uskaltautua kokeilemaan sen sijaan etikkahuuhtelua.

Verrattuna AV:n soapnuts babassu -palaan hops hemp honey ei pessyt tukkaa yhtä natisevan puhtaaksi, ja kuivuttuaan hiuksissa ei ollut samanlaista mukavaa jämäkkyyttä kuin s/b-palalla pesun jälkeen. Toisaalta hiukset ei tuntuneet mitenkään lässähtäneiltäkään. Menin tyhmänä laittamaan seuraavana aamuna kiireissäni pitkästä aikaa lakkaa etu- ja sivuhiuksiin, ja lakka saa mun tukan ihan kamalaksi (pörrööntyy, takkuuntuu, tuntuu inhottavalta) ellei hiukset ole nutturalla tmv. joten en osaa nyt oiken enempää sanoa, käyttäytyykö hiukset eri tavalla tai ovatko erilaiset tuolla uudella palalla pesun jälkeen, kun päällimmäinen fiilis on vaan hiuslakkakatastrofi :D Ihan hyvä fiilis siitä palasta kuitenkin jäi.

Onko teillä käytössä useampia sampoopaloja, vai avaatteko aina seuraavan vasta kun uusi loppuu? Mietin vaan, että miten tunnistatte että mikä pala on mikin, jos niitä on käytössä monta? Mä valitsin tuon toisen kokeiltavan palan ihan sillä perusteella, että väri on tummempi kuin edellisessä, niin erotan ne sen perusteella toisistaan :D
2c F ii
versicolori
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 277
Liittynyt: 17 Loka 2011, 15:07

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja versicolori »

Kaappeja siivotessa käteen osui unohduksiin jäänyt Lushin vuosia vanha kiinteä hennashampoo, jonka otin käyttöön heti saman tien. Ekalla pesukerralla hiukset tuntui ja jäi ihanan pehmeiksi ilman hoitoainettakin, toisella ja kolmannella kerralla oli havaittavissa pientä lähmäisyyttä. Nyt kiinnostais kovasti kokeilla eri merkkien shampoita, mutta ei vaan osaa päättää mistä aloittaisi  ;) Chagrin Valley houkuttelee ja Etsystä löytyy vaikka mitä.
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

L kirjoitti: Onko teillä käytössä useampia sampoopaloja, vai avaatteko aina seuraavan vasta kun uusi loppuu? Mietin vaan, että miten tunnistatte että mikä pala on mikin, jos niitä on käytössä monta? Mä valitsin tuon toisen kokeiltavan palan ihan sillä perusteella, että väri on tummempi kuin edellisessä, niin erotan ne sen perusteella toisistaan :D
Käytössä oli vain yksi pala kerrallaan. Käytin sample-kokoja, joten yksi pala ei kestänytkään hirveän monta kuukautta. Strategiani oli se, että säilytin shampoopalan alkuperäisen pakkauksen. Odotin että pala kuivui hiustenpesun jälkeen (pidin sitä saippua-alustalla sen aikaa) ja laitoin aina takaisin omaan pakkaukseensa. Vaikka kaapissa oli samaan aikaan useita paloja, en mennyt tuolla tavalla sekaisin siitä mikä niistä on mikäkin.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
tsupp
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 14:16

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja tsupp »

^ Itse taas olen toiminut niin, että leikkaan isosta palasta sellaisen 3-4 viikkoa kestävän siivun. Käytän sen loppuun ja sitten yleensä vaihdan johonkin muuhun, yleensä ehdin sopivasti kyllästyä samaan palaan tuossa ajassa. Muut shampoopalat säilyvät hyvässä järjestyksessä kaapissa. :) Tällä hetkellä menossa on CV:n kookospala.
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Täytyy kyllä sanoa, että nyt muakin kiinnostaa kokeilla palashampoota :) Vielä kun malttaisi lukea kaikki sivut aiheesta, eikä vain kahta ensimmäistä ja kahta viimeistä :D

Jos joku kuitenkin ehtii vastata, niin tässä olisi pari kysymystä!

1. Onko suomalaista verkkokauppaa josta ostaa palashampoota?
2. Jos ei, mitä ulkomaista verkkokauppaa suosittelette?
3. Onko suosituksia kuivalle, kiharalle hiukselle?
4. Onko rajoituksia kuinka usein voi/saa pestä palashampoolla?
5. Miten palashampoo eroaa normaaleista shampoista?
6. Etikan käyttö hiusten huuhtelussa. Tässä olen nähnyt viittauksia aikaisemmin, mutta en ollut ihan varma käyttötarkoituksesta. Toimiiko se kuin syväputsarina vai siloittavana? Ennen hiustenpesua vai jälkeen? Mitä etikkaa pitää käyttää? Käsitin että EI sitä normaalia kirkasta väkiviinietikkaa. Missä suhteessa pitää sekoittaa veteen?

Kuten näette, janoan tietoa! Olen ollut tällä foorumilla jo 2-3 vuotta ja luen vanhojakin postauksia joskus päivittäin, mutta silti vielä niin paljon opittavaa&nbsp; <3
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

Ruohonjuuren verkkokaupasta ainakin saa shampoopaloja:

http://kauppa.ruohonjuuri.fi/
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
Kauris
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2846
Liittynyt: 24 Syys 2011, 16:47

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kauris »

Vastasin mihin osasin. ;D
Kalevalatar kirjoitti: 2. Jos ei, mitä ulkomaista verkkokauppaa suosittelette?
Chagrin Valley on yhdysvaltalainen yritys, joten toimituskulut on hieman suolaiset. Mutta noiden palat on mulla toimineet paljon paremmin kuin esim. Flow'n (ent. Vihreä kosmetiikka).
Kalevalatar kirjoitti: 4. Onko rajoituksia kuinka usein voi/saa pestä palashampoolla?
Jos löytää omalle hiukselle ja päänahalle sopivan, niin mun mielestä niillä voi pestä ihan niin paljon kuin muillakin shampoilla.
Kalevalatar kirjoitti: 5. Miten palashampoo eroaa normaaleista shampoista?
Palashampoissa tyypillisesti on käytetty luonnollisempia aineksia kuin markettikamassa ja niihin on lisätty runsaasti luonnollisia öljyjä yms. Omasta mielestäni palashampoo jämäköittää ja tuuheuttaa tukkaa paremmin kuin mikään markettikama mitä olen ikinä kokeillut.
Kalevalatar kirjoitti: 6. Etikan käyttö hiusten huuhtelussa. Tässä olen nähnyt viittauksia aikaisemmin, mutta en ollut ihan varma käyttötarkoituksesta. Toimiiko se kuin syväputsarina vai siloittavana? Ennen hiustenpesua vai jälkeen? Mitä etikkaa pitää käyttää? Käsitin että EI sitä normaalia kirkasta väkiviinietikkaa. Missä suhteessa pitää sekoittaa veteen?
Riippuu hiuslaadusta ihan, mutta ainakaan mulla kunnolla toimivien palojen kanssa etikka ei ollut välttämätöntä. Myös tavallista hoitoainetta voi halutessaan käyttää. Etikka silottaa, selvittää takut ja sulkee hiussuomut palashampoohinkkauksen jälkeen. Mä olen käyttänyt ihan tavallista kirkasta väkiviinaetikkaakin, mutta myös omenaviinietikkaa. Liika etikka tekee hiuksista öljyiset ja likaiset. Itse taisin laittaa pari ruokalusikkaa puolentoista litran limsapulloon ja loput vettä. Sen jälkeen vielä hanasta vähän vettä päälle. Eli ei paljoa etikkaa, muuten se hajukin tarttuu tukkaan.

Korjatkaa joku, jos olen neuvonut väärin! ;D

EDIT: Ruokalusikkaa, herranjumala, sitä etikkaa. :D Hyvä että luin pitkätukankin vastauksen, niin sanoi virheeni korjattua!
Viimeksi muokannut Kauris, 04 Marras 2012, 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vyötärö-alaselkämitassa.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

Kalevalatar kirjoitti: Täytyy kyllä sanoa, että nyt muakin kiinnostaa kokeilla palashampoota :) Vielä kun malttaisi lukea kaikki sivut aiheesta, eikä vain kahta ensimmäistä ja kahta viimeistä :D

Jos joku kuitenkin ehtii vastata, niin tässä olisi pari kysymystä!

1. Onko suomalaista verkkokauppaa josta ostaa palashampoota?
2. Jos ei, mitä ulkomaista verkkokauppaa suosittelette?
3. Onko suosituksia kuivalle, kiharalle hiukselle?
4. Onko rajoituksia kuinka usein voi/saa pestä palashampoolla?
5. Miten palashampoo eroaa normaaleista shampoista?
6. Etikan käyttö hiusten huuhtelussa. Tässä olen nähnyt viittauksia aikaisemmin, mutta en ollut ihan varma käyttötarkoituksesta. Toimiiko se kuin syväputsarina vai siloittavana? Ennen hiustenpesua vai jälkeen? Mitä etikkaa pitää käyttää? Käsitin että EI sitä normaalia kirkasta väkiviinietikkaa. Missä suhteessa pitää sekoittaa veteen?

Kuten näette, janoan tietoa! Olen ollut tällä foorumilla jo 2-3 vuotta ja luen vanhojakin postauksia joskus päivittäin, mutta silti vielä niin paljon opittavaa &nbsp;<3
1. Myös FLOW kosmetiikan verkkokaupasta saa shampoopaloja. Tuo on kai entinen Vihreä Kosmetiikka. Ainakin palat näyttäisivät olevan samoja, eikä Vihreää Kosmetiikkaa enää löydykään.

2. Suomestakin saa tosiaan, mutta suosittelen lämpimästi myös Chagrin Valleytä (usalainen). Käytin niiden paloja aika pitkään ja jos palaan nykykokeiluistani takaisin shampoopalojen pariin, palaan takaisin toimiviksi havaitsemiini CV:n paloihin. Joita toki on kaapissani edelleen odottamassa. ;D En lopettanut palojen käyttöä minkään niihin liittyvän ongelman takia, vaan halusin kokeilla tässä välissä aivan täydellistä kemikaalittomuutta päänahan suhteen.

3. Tähän en osaa vastata, koska oma tukkani ei ole kihara.

4. Käytön tiheydelle ei tietääkseni ole mitään rajoituksia. Pese sen mukaan kuin tuntuu tarpeelliselta. Ihan niin kuin tavallisella shampoollakin pestessä tekisit. &nbsp;:) Itse pesin noin kerran viikossa. Oli suunnilleen sama pesuväli kuin tavallisen shampoon aikaan. Ehkä hiukan pidempikin.

5. Olennaisin ero on se, ettei shampoossa ole valmiiksi vettä. Se on sikäli kuin palasaippua. Sen puolesta siinä ei tarvita myöskään säilöntäaineita kuten pulloshampoissa. Palashampoota käyttäessä täytyy siksi lisätä vettä päähän vaahdotusvaiheessa. Täytyy myös hieroa hiuksia enemmän vaahdotettaessa kuin perusshampoolla. Siinä tarvitaan vähän enemmän mekaanista puhdistusta, koska pituudet eivät puhdistu samalla tavalla pelkästään siitä, että shampoinen vesi valuu niitä pitkin samalla kun shampoota huuhdellaan päästä pois. Eli vaahdotetaan päänahka normaalisti ja sitten vielä vedellään shampoisilla käsillä pituuksia pitkin jonkin verran, jotta nekin saavat osansa. Voi olla muitakin tapoja, mutta näin tein itse.

6. Etikka toimii silottavana aineena. Hiukset tuntuvat shampoopalalla pesun jälkeen märkinäkin aika karheilta, mutta etikkahuuhtelu perään pehmentää ja silottaa muutamassa sekunnissa. Käytin Lidlin litran kokoista tyhjää jogurttiämpäriä, jonka pohjalle lorautin ehkä pari ruokalusikallista valkoviinietikkaa. En mitannut mutta määrä oli todennäköisesti tuollainen. Sitten se litran ämpäri melkein täyteen kylmää vettä, minkä hurautin päähäni shampoopesun jälkeen. (Tässä täytynee kyllä mainita, että laitoin shampoopalan jälkeen ensin huuhdeltavaa hoitista, koska hiukseni tuntuivat kaipaavan sitä, ja sen jälkeen viimeiseksi se etikkahuuhtelu). Huuhtaisin vielä pikaisesti viileällä vedellä etikan jälkeen.

Omenaviinietikka on tietääkseni suositumpi huuhtelussa. Sitä ei kuitenkaan suositella, jos hiukset ovat sävyltään viileät, koska omenaviinietikka voi tuoda mukanaan punertavaa sävyä. Käytin tästä syystä valkoviinietikkaa, joka toimii hiuksissa muuten samalla tavalla, mutta sen ei pitäisi värjätä. Tavallisesta väkiviinaetikasta en tiedä mitään. Olisiko se liian vahvaa tai jotain? Sehän poistaa esim. kattilan pohjista niihin vedestä tulleet kalkki- tms. kertymät jopa ilman hankaamista. Voisin kuvitella että myös sitruunahappohuuhtelu toimisi etikan tavoin loppuhuuhteluna. Hapantahan sekin on, ja tarkoitus on sulkea hiussuomut pesun jälkeen (=silotus) sekä palauttaa hiuspohjan happamuutta normaalimmalle tasolle.

Etikan haju tuntuu märissä hiuksissa hiukan, käytti sitä enemmän tai vähemmän, mutta se ei ihme kyllä tunnu enää kuivissa hiuksissa. Saattaa palata takaisin, jos hukset kastuvat vaikka sateessa. &nbsp;;) Niin ainakin minulla kävi. Etikka ei haissut minusta niin pahalle, että se olisi kuitenkaan haitannut huuhteluvaiheessa. Hiuksethan kuivuvat kuitenkin aika pian.


Viimeksi muokannut pitkätukka, 04 Marras 2012, 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

Vau, kiitos Pitkätukka ja Harlequina mahtavista vastauksista! Innostuin niin, että ajattelin käydä ostamassa heti huomenna tuota palashampoota Ruohonjuuresta. Tiedän että sieltä saa myös tislaamatonta omenaviinietikkaa ja ajattelin kokeilla sitä pehkooni.

Muistan kokeilleeni afrikkalaista mustaa saippuaa hiuksiini ja ensimmäisen pesun jälkeen hiukset tuntui kivalle, mutta toisen pesun jälkeen hiukset oli ihan kamalat, jopa niin hirväen tuntuiset että luulin jo pilanneeni ne. Nyt tiedän, että se siis kuuluu asiaan.
Kalevalatar
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1477
Liittynyt: 26 Maalis 2009, 11:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Kalevalatar »

No niin, nyt on muhitettu pää ensimmäistä kertaa kookosöljyllä ja pesty pää shampoopalalla. Ja etikalla huuhdeltu :D

Hmm, onko siitä mitään haittaa, jos etikkaa menee myös päänahkaan? Huuhteletteko etikkavedellä siis koko pään, vaiko vain latvat?
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

^ Koko pään olen uittanut etikassa eikä ole haitannut. Sinne nimenomaan olen sen jättänytkin, koska päänahkani on ollut oireilevaa sorttia ja etikkahuuhtelun jälkeen se oli rauhallisempi kuin pelkän shampoon ja veden jälkeen. Pituuksista sen sijaan huuhdoin sitä pois. En ole varma oliko sillä mitään eroa siihen että jos en olisi huuhdellut.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
Vastaa Viestiin