Hiustenhoitofilosofiasi

Hiusmuutokset, hiuslaatuketjut yms.
Magia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4169
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 18:05

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Magia »

Pyrin kohtelemaan hiuksiani mahdollisimman luonnollisesti ja hellästi, lämpökäsittelyt, hiusten raastaminen / repiminen ja kaikenlainen huono kohtelu ovat pannassa. Otsatukkaa suoristelen ja laittelen ihan rauhassa muutenkin, niitä en aio kasvattaa pitkiksi, joten se ja sama, kun leikkailen niitä kuitenkin aika usein.

Parhaillaan yritän kasvattaa omaa luonnollista väriäni takaisin vuosia blondattujen ja tummennettujen hiuksien tilalle. Muutenkin yritän saada hiukseni luonnolliseen tilaan; en enää jaksa tai halua niitä sleekkejä piikkisuoria hiuksia niinkuin aiemmin, omat kiharani kelpaavat ihan hyvin. Muotoilutuotteita en käytä muita paitsi kiharanvirkistäjää ja suoristuksen alle jotain seerumia.

Hiukset pesen vain kahdesti viikossa, joskus kolmesti, ja joka pesun teen shampoopaloilla ja muhittelen hoitoainetta / tehistä. Nykyisin pyrin sekoittamaan hoitoaineeseen aina myös omia lisäyksiäni, yleensä jotain öljyä. Muhittelen yleensä vähintään tunnin, se menee ihan helposti täällä hengaillessa poikaystävän kanssa kylpytakki päällä ja myssy päässä. Jätettävää hoitoainetta laitan aina, siihenkin saatan laittaa vähän öljyä sekaan. Jätettävällä puristelen samalla kiharoita esiin. Haeskelen nykyisin sellaisia tuotteita, jotka ovat helliä sekä minulle itselleni että myös luonnolle. Silikoneja, mineraaliöljyjä, alkoholeja, vahvoja hajusteita ja muita mahdollisesti vahingollisia tai minulle sopimattomia ainesosia pyrin välttelemään. Poikkeuksiakin on, mutta pääasiassa yritän välttää noita.

Nyt en ole käynyt vuoteen kampaajalla, olen leikannut itse tai käynyt mummolla leikkauttamassa. Pian ajattelin kyllä käydä leikkaamassa vähän mallia otsikseen ja muutenkin kampaajalla, mutta yritän selvitä pienellä budjetilla ja en aio värjätä.
minnaliini
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 249
Liittynyt: 02 Joulu 2008, 22:55

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja minnaliini »

Tavoitteena olisi BSL-pituinen, ihanan paksu ja kiiltävä vaaleahko tukka... Kuulostaa kaukaiselta unelmalta: just kävin kampaajalla leikkaamassa 3 cm huonoja latvoja pois. Lisäksi kuivuus vaivaa melko paljon ja tiedän, että latvojen huolto tulee olemaan vaikeeta! (varsinkin, kun nyt yritän selvitä ilman kampaajaa ainaskin puol vuotta).

Olen erittäin hellä hiusteni kanssa, ja pyrin hoitamaan niitä huolella. Shampoo on sulfaatiton (mop hydrating yleensä), paitsi kerran viikossa/kahdessa viikossa syväputsari, jossa on sulfaatteja. Viime aikoina olen käyttänyt tehistä joka pesussa uusien vaaleiden raitojen takia. Tykkään varsinkin erilaisista tehissekoituksista, esim. O&H, IHT, Humectin, NG, PM:n daily moisturising, Loreal professional repair mask jne... Jotenkin mun tukka imee itseensä tosi paljon ainetta ja ihan taloudellisistakin syistä laitan naamioon sekaan myös sellaisia ei-niin-hoitavia tuotteita täyteaineeksi (esim. tuo PM:n daily moisturising on tällä hetkellä sellainen). Pikahoitista käytän melkeinpä aina myös tehiksen jälkeen, tällä hetkellä Tigin self absorbed on aika kova sana, koska tää tukka tykkää silikonien silotuksesta.

Jätettäviä käytän joka pesun jälkeen. Ellen muuta, niin XZ:n vaniljasuklaata, vaikka se onkin mun mielestä aika huonoa. Joicon rakennepaikkaava suihke on ollut loistavaa näille blondiraidoille! Lisäksi löytyy vielä Lanzan healing moisture -suihke, joka oli kyllä virhe ostos (aika turha tuote). Latvoihin laitan Redkenin Velvet whipiä.

En arkena käytä mitään muotoilutuotteita, enkä föönaa. Silloin harvoin, kun menen baariin tms. juhlimaan, suihkuttelen kosteisiin hiuksiin Cutrinin multisprayta ja kuivaan tukan föönillä pää alaspäin. Tulee loistava tulos! Tohon vielä mahd. vahaa ja lakkaa ja se on siinä. Löytyyhän multa kaapista myös lämpörullat, suoristusrauta ja ilmakiharrin, mutta käytän niitä tosi harvoin. Olen tyytyväinen tähän pitkään tukkaan, koska se ei tosiaan laittamista kaipaa: tarpeeksi kosteuttava hoitis saa kerrostukset nousemaan ihan itsekseen laitetun näköisesti.

Pidän tukan auki pesun jälkeisenä päivänä ja seuraavana päivänä ponnarilla tai leteillä. Pesen tukan joka toinen päivä ja toi toinen päivä on aina sellainen onpas-likainen-olo-päivä... Harjan valinnassa olisi vielä parantamisen varaa: käytän sellaisia suht tavallisia harjoja ja himoitsen luonnonharjasta tai muuta hellävaraisempaa...!
Viimeksi muokannut minnaliini, 03 Maalis 2009, 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hiukset tällä hetkellä pitkä polkka, luonnontaipuisat, karheat ja kuivat. Lempparituotteet: Tigi O&H ha ja Tigin silottavat muotoilutuotteet. Ihonhoidossa käytössä Lumene Sensitive touch ja Erisan, meikkipohjana Lily lolo, luomiväreissä/huulipunissa Dior.
Kunis

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Kunis »

Omakin hiustenhoitotapani on aika luomu.
En jaksa nähdä kamalasti vaivaa hoitotilanteissa, aikaa miettimiseen ja tuotteiden etsimiseen sensijaan kuluu, enkä ikävä kyllä kuluta paljoa rahaakaan. Kuitenkin pyrin ajattelemaan hiuksen parasta, niinkun muussakin kosmetiikassa ihon yms. luonnollisen toiminnan kautta. Keho ympäristönä on minulle melkein yhtä tarkeä kuin vesistöt, jonne käyttämäni mömmöt ennenpitkää valuvat. Pyrin siis välttämään kaikenlaisia aineita, jotka eivät kuulu luontoon, saati luonnolliseen kehoon.

Hoitotottumukseni ovat kokoajan hiljaisen muutoksen alla. Vakiona kuitenkin: en tykkää muotoilla ajankäytön ja päänahalle jotenkin tukkoisen fiiliksen vuoksi. Ehken osaa, ehken ole käyttänyt oikeita aineita, mut ennenkaikkea, en ole koskaan tottunut myöskään pitämään paksua meikkiä saati muutakaan iholle jätettävää ainetta. Tykkään pitää tukan luonnollisena ja mahd. usein vapaana, koska se on ihan nätti silleen ilman mitään lisiä. Usein tulee kuitenkin kokeiltua jotain uutta, mutta palaan helposti vanhalle linjalle, jos tästä ei ole varsinaista apua lisätuuheutumiselle tms.

Luonnollinen värini on ruskea, muttei niin tumma, kuin toivoisin. Korostan sitä siis kasviväreillä.
Tukkani oli pitkään BSL, leikkasin kuitenkin loppuvuonna solisluumittaan, muttei se tuonutkaan onnea. Tälläkertaa aion kasvattaa hellävaraisesti samaan mittaan, lopputulos on varmaan vähän eri luokkaa. Edellisessä pituudessa kun kuitenkin näkyi jäkiä kaikenlaisista kokeiluista, joiden jälkeen nyt olen onneksi viisaampi.
eOwyn
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 237
Liittynyt: 27 Helmi 2006, 15:53

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja eOwyn »

Teen kaiken hiuksille itse. Varovaista vaalennusta, kevyttä kerrostusta, mietoa shampoota, tigin o&h -hoitsikkaa ja jojobaöljyä, joskus rekkua, vain minimaalisesti muotoilutuotteita, joilla vähän nostetta tyveen, hiukset saavat kuivaa omia aikojaan ja pituuksiin ja latvoihin puristelen kuivaessa laineet, joskus saavat jäädä melko suoriksi. Ei mitään ihmeempiä kampauksia, yleensä auki, joskus ponnarilla tai letillä. Pituudeksi on vakiintunut ylävyötäröltä alavyötärölle-lantiolle -mitta - helppo napsia itse hieman v-malliin, kun tuntuu kaipaavan lyhennystä.
eanni

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja eanni »

Hiuksista on tullut tärkeät ihan muutamien kuukausien sisällä. Ne on mulle vähän niinku naisellisuuden/tyttömäisyyden tunnus. Niitä voi näprätä ja ne on aina mukana, siksi tahdon pitää niistä huolta. ennen hiukset oli sellanen oman tyylin seuraaja, öh. eli ne tavallaan seuras mun pukeutumista, eli että nyt lyhyet ja mustat, nyt takkurastat ja nyt blondiks. nykyään mulla on sellanen, että tahtoisin pitkät ja oman hiirulaisen maantienharmaan värin takaisin. Se olis musta ehkä jopa eksoottinen yhdistettynä mun suht voimakkaaseen silmämeikkiin. Tietynlainen käsittelemättömyys viehättää. Tahtoisin hiusten sopivan naamaani niin, että vähemmälläkin laittautumisella se sopis mun kalpeaan naamaani.
Joten kuten välttelen silikonia. Vanhoja kuvia katsellessa näkyy sellanen muovinen tuntu, ja uskon että se on se silikoni. hiukset on ehkä vähän sameammat kuin ennen, ja sellaset pehmeämmät. kuitenkin haen enemmän sitä.
Käyn tosi harvoin kampaajalla. ennen leikkasin hiuksia itse, ja se kyllä näkyi. nyt latvat on tosi surkeassa kunnossa, mutten millään malta leikata. harmi.
ja lisäyksenä se, etten ikinä käytä hiuslakkoja tai muotoilutuotteita. jotenkin kammoan niitä.
Viimeksi muokannut eanni, 03 Maalis 2009, 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
garme
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 403
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 22:36

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja garme »

Hiukseni ovat ruskeaksi värjätyt, ohuet hiukset, jotka ulottuvat olkapäille ja minulla on suora otsis. Olen ikuinen hiusten kasvattaja, mutta hiusten kasvu tuntuu aina stoppaavan vähän olkapäiden alapuolelle, joten siihen ärsyyntyneenä myös saan välillä mahtavia ideoita ja pätkin hiukset selvästi lyhyemmiksi. Hirveän kokeilunhaluinen en ole, tai haluja voi löytyäkin, mutta uskallusta ei, joten tasapitkä malli otsiksella tai ilman on ollut melkein aina. Yleensä pidän hiuksia auki melko suorina (kiharat eivät pysy kuitenkaan). Kaikkien värikäsittelyiden ja kihartimien ja föönien jäljiltä hiukset eivät varsinaisesti ole priimakunnossa, mutta siedettävässä kuitenkin, tiedä johtuuko se hyvistä tuotteista vai silikonista vai mistä.

Pesen hiukset suunnilleen joka toinen päivä, otsista useamminkin.Käytän yleensä joka pesun jälkeen jätettävää ja latvasuojaa, suihkutettavia jätettäviä myös suihkuttomina päivinä. Käsittelen hiuksia lähes päivittäin vähintään föönillä, välillä myös kihartimilla tai volumasterilla, muuten hiukseni vain ovat aivan liian lättänät. Värjäilen hiuksiani itse yleensä, joskus jos haluan selkeämpää muutosta niin menen kampaajalle. Mallin olen leikkauttanut hiuksiini kampaajalla, mutta lyhentelen otsista ja joskus muitakin hiuksia itse tai laitan jonkun tutun hommaan.

Shampoista pyrin valitsemaan silikonittomat versiot ainakin silloin, kun hommaan uusia tuotteita itselleni. Jos joskus lainaan joltakulta muulta tai käytän ties milloin ostamiani jämiä, voin käyttää silikonillistakin silloin tällöin. Ei tämä ole mikään periaatekysymys sinällään, jos silikoni on jossakin loppupäässä niin ei se paljon haittaa. Noin muutenkin yleensä pyrin katsomaan, ettei hoitiksissa nyt ihan ensimmäisenä sitä dimethiconea olisi ja että olisi jotain hoitavaakin ennen sitä. Haluan kaappiini kuitenkin kokonaan joitakin kokonaan silikonittomia tuotteita ja toisaalta jokunen silikonipommikin on ok silloin tällöin käytettynä. Tehohoidot mielellään silikonittomina tai vähäsilikonisina.

Käytän iloisesti sekaisin marketti- ja kampaamotuotteita. Enemmän löytyy vielä toistaiseksi varmaan markettituotteita. Shampoot ostan yleensä marketista, tosin kyllä pari kampaamotuotettakin löytyy. Haluan ainakin joitakin kampaamohoitiksia ja lisäksi muotoilutuotteissa löytyy joitakin kampaamokamoja (nämä yleensä halvempia tai alennuksesta ostettuja kylläkin). En ole merkkiuskollinen, ostelen suositusten ja fiiliksen mukaan mitä milloinkin.
Viimeksi muokannut garme, 03 Maalis 2009, 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iHerb alekoodi: FEW484
b00nie

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja b00nie »

Olen vasta viime vuoden lopulla herännyt hiustenhoitoon, suurelti tämän foorumin ansiosta. Taustalla tietysti se, että kyllästyin hiusteni huonoon kuntoon ja sitäkin huonompaan ulkonäköön, joka oli vuosien kotiblondauksien ja laiminlyöntien seurausta. Eniten harmittaa juuri se, että olen turhaan vaalentanut luonnostaan vaaleita hiuksiani, jotka todella ovat kärsineet käsittelyistä. Nyt olen päättänyt olla värjäämättä ja menossa on kasvatusprojekti. Koska haluan pituutta lisää, joudun kestämää hapsottavia latvoja, mutta niidenkin ulkonäkö on onneksi parantunut paremman huolenpidon kautta.

Shampooni ostan marketista, tällä hetkellä käytössä Nivean Intense Repair. Olen pitänyt siitä, joten kylpyhuoneessa odottaa avaamaton pullo kohta loppuvan entisen tilalle. Hoitoaineita vaihtelen, hyllystä löytyy mm. Nivean hoitoaineita, Tigin O&H ja XZ:n suklaavanilja. XZ:lla teen myös CO-pesun yleensä kerran viikossa.

Olen antanut itselleni luvan käyttää tehohoitoihin vähän enemmän rahaa kuin shampooseen ja perushoitoaineisiin. Muhittelen tehiksen yleensä kerran viikossa. Joskus laitan Joicon rekkua, välillä jotain kosteuttavaa. Tykkäsin myös Bonacuren Light Volumesta, vaikka Bonacuresta olen kuullut paljon pahaakin sanottavan.

Pesun jälkeen laitan latvoihin aina Bonacuren latvasuojaa, se toimii hiuksilleni ihan hyvin ja estää latvojen räjähtämisen niiden hankautuessa takkiin, yms. En omista mitään jätettäviä, pitäisi varmaan hankkia tosin.

Pesen siis tukkaa yleensä noin kolme kertaa viikossa, joista yhdellä kertaa muhittelen tehiksen shampoopesun jälkeen, yhdellä kertaa laitan vain jotain perushoitoainetta ja yksi kerroista on CO-pesu. Yritän välttää muotoilutuotteiden runsasta käyttöä, ja yritän vältellä hiuslakkaa parhaani mukaan, sillä se tuntuu aiheuttavan hiusten katkeamista. En mitenkään erityisemmin kammoksu silikoneja tuotteissa, en tietenkään niitä erityisemmin toivokaan.

Öljyjen käyttö hiustenhoidossa kiinnostaa, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi tutustua aiheeseen lähemmin.
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

Mielenkiintoinen keskustelu..

Olen hyvin uteliaasti ja toisaalta alkujaan skeptisesti suhtautunut hiustenhoitoon. En ole tähän ikävuosiin mennessä uskonut hyviin hiustenhoitotuotteisiin. Ajattelin niiden olevan humpuukia.
Mutta, tässä parin kuukauden sisällä olen muuttanut mieleni, koska hiusteni kunto on oikeasti kohentunut.

Hiustenhoitofilosofiani...
Shampoon pitää olla silikoniton. Hiuspohjani on ärtynyt ja poltteleva. Silikoni ärsyttää shampoossa.
Shampoo voi olla markettikamaa tai kalleinta laatuaan, ihan sama mutta silikoniton se on oltava.

Hoitoaineita muhittelen joka pesun yhteydessä. Uskon öljyihin sekä miksailuihin. Hiukseni tarvitsevat öljyä.
Muuten ne eivät menesty.
Hoitiksessa en niin silikonia välttele, mutta en suosikaan. Haluan hoitoaineen hoitavan oikeasti. Jätettävissä on silikonia ja se paikkaakin ja suojaa latvojani.

Käytän CWC-metodia hiustenpesuun. En tykkää pelkällä hoitoaineella pesusta, tarvitsen shampoota päähäni.
On kauhean kiva läträtä hoitiksilla ja suunnitella millä pesen ja mitä on esihoitiksena.

Suojaan hiukseni pakkaselta. Tästä olen aika fanaattinen. En halua hiusteni joutuvan pakkasen uhriksi.
Muita filosofioita ei taida olla...
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
Varjotar

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Varjotar »

Aina kasvatan. Hiukset on välillä pitkät, välillä vähemmän pitkät vaan ei koskaan lyhyet.
Shampoon pitää olla silikoniton, mielellään myös hoitiksen. Jätettävässä saa olla, ajakoon vaikka latvasuojan virkaa sitten.

Haluan hiuksista mahdollisimman hyväkuntoiset, pitkät ja vahvat. Paljon kosteutusta, vähän kuumakäsittelyjä ja aurinkosuoja.
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

Harjoitan hiustenhoidossa nykyisin minimalismia ja olen jossain määrin ekotyyppi. Tuntuu siltä, että melkein kaikki mahdollinen on jo kokeiltu ja omat jutut viimeinkin löytyneet. Siihen menikin muutama vuosi... Olen tarkka hiusvälineistäni. Käytän harvapiikkistä puukampaa ja luonnonharjasharjaa.

Kasvatan mahdollisimman hyväkuntoisia pitkiä hiuksia. Olen tällä hetkellä kiinnostunut fairytale-latvoista, mutta en ole varma ovatko ne minua varten pidempiaikaisesti. Yleinen hiusfilosofiani on tällä hetkellä "mahdollisimman nopeasti puikoilla kiinni laitettavat hiukset", minkä takia aion olla ainakin vuoden leikkauslakossa (syyskuu 2011-syyskuu 2012).  

Vältän hiusvärejä, sulfaatteja ja kaikenlaisia lämpökäsittelyjä, myös hiustenkuivaajaa. Harvoin on niin kiire, ettei hiuksia voisi pestä valitsemani päivänä alkuillasta ja antaa kuivua sitten rauhassa. Pesen silloin kun siltä tuntuu. Yleensä tuntuu (ja näyttää) siltä noin kerran viikossa. En (valitettavasti) työllistä kampaajia, koska leikkaan hiukseni itse.

Olen shampoiden osalta sulfaattikammoinen, mutta en ole ehdoton hoitisten sisällön suhteen. Poispestävä hoitoaine saa mieluusti olla silikonillinen, koska se auttaa hiusteni selvittelyä. Sitten vain hiukan öljyä pyyhekuivien hiusten latvoihin ja annan karvaston kuivua itsekseen.

Kiinnitän nykyisin paljon huomiota ravitsemukseen ja uskon yleisen hyvinvoinnin auttavan myös hiuksia. Siinä mielessä sekin on osa hiustenhoitofilosofiaani. Suosin itse raaka-aineista tehtyjä ruokia ja vältän lisäainepommeja. Käytän joitakin ravintolisiä (hiukan vaihdellen chlorella, msm-jauhe, kolloidiset mineraalit ja Regulat sekä lisäksi vähintään D- ja C-vitamiinia).

Viimeksi muokannut pitkätukka, 22 Huhti 2012, 01:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Lila »

En tiedä onko minulla mitään filosofiaa, mutta nyt on löytynyt omalle pehkolleni toimiva tuotepaketti. Ehkä minullakin se filosofia on lähinnä turhan käsittelyn välttäminen. Mikään tukkajumala en kyllä olekaan :D.

MOP:in C Hydrating shampoo on kyllä pitkätukkaisen ja kuivaihoisen pelastus. Aikaisemmin en oikein piitannut shampoosta, ajattelin, että se on vähiten merkitsevä lenkki ketjussa, mutta vasta MOP:in kokeilun jälkeen palaset alkoivat loksahdella paikoilleen. Päänahkani piti myös palashampoosta ja luonnonsaippuasta, mutta hiuslaatuni on sellainen, että lähmätukka tulee noilla liian helposti.

Hoitoon käytän tällä hetkellä kolmea tuotetta: Giovannin jätettävää (mainio, kosteuttava jätettävä, joka ei lähmää helposti, antaa ehkä vähän jäntevyyttäkin), Mill Creekin rekku (loistotavaraa) ja Nature's Gatelta joku pikahoitis, tällä hetkellä henna, mutta tykkäsin Pomegranatesta ehkä vielä enemmän.

Satunnaiseen käyttöön minulla on kaapissa myös syväpuhdistava shampoo. Kovin usein en sitä tarvitse, kun muotoilen tukkaa lopultakin melko vähän.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
Heiku
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 163
Liittynyt: 22 Tammi 2011, 19:01

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Heiku »

Oma hiustenhoitofilosofiani on tällä hetkellä pitkälti sitä, että haluan pelastaa tukkani ja siinä samalla kasvattaa sen pidemmäksi. Luonnonkiharuudesta johtuen hiukseni ovat jo valmiiksi kuivat ja lisäksi usein toistuvat värjäilyt ja jatkuva suoristaminen sekä viimeisimpänä lukuisien värinpoistojen jälkeen, hiukseni tarvitsevat paljon hoitoa. Minulla on lievä psoriasis joka oirelee myös päänahassa, joten viimeisen vuoden olen pessyt tukkani joka päivä, jotta päänahkani ei ärsyyntyisi. Kuitenkin nyt olen päättänyt, että yritän venyttää pesuvälin edes joka toiseen päivään.

Hiusten föönaamisen jätin viime kesänä kun ostin vihdoin GHD:n ja siirryin iltasuihkuihin.Nykyisin föönaan hiuksiani ehkä kerran kuukaudessa. Muutama kuukausi sitten lopetin latvojen suoristamisen kun tukka kasvoi sen mittaiseksi, että en näytä kiharilla hiuksilla mummolta. Etutukkaa sekä hiusten päälyosaa tulee silti vielä suoristettua, sillä etutukkaa en koskaan tule kasvattamaan saman mittaiseksi kuin muut hiukset ja lisäksi en voisi ikinä kasvattaa tasapitkää tukkaa sillä silloin se roikkuisi päätä myöten.

Pyrin muhittelemaan mahdollisimman usein,melkein aina ennen pesua. Kaikki kosteuttavat muhitushoitikseni ovat silikonittomia ja lisään niihin yleensä öljyjä, karitevoita, hunajaa tai aloeveraa. Muhitan monesti useamman tunnin ennen hiustenpesua. Muuten en silikonia välttele, sillä hiuslaatuni on sellainen, että se tarvitsee silikonia näyttääkseen hyvältä. Jos en ehdi muhittaa pesen joko CO-pesulla tai CWC-pesulla. Syväputsaan hiukseni noin kahden viikon välein. Tämän rankan vaalennuksen jälkeen olen myös lisännyt rakennepaikkaavat naamiot jälleen hiustenhoitorutiineihini ja niitä käytän joko ennen kosteuttavalla muhittelua tai sitten vuoropäivin kosteuttavien hoitojen kanssa.  Hiukset pesen iltaisin ja muhitteluistani johtuen menen yleensä melko märillä hiuksilla nukkumaan, mutta tähän on nyt tulossa muutos.

Koska aion nyt pidentää pesuväliä ja lakata nukkumasta märillä hiuksilla, oon uusi hiustenhoitosuunnitelmani nyt seuraava. Pesen hiukset joka toinen kerta CO-pesulla ja joka toinen CWC-pesulla. Viikonloppuisin muhittelen ja tehohoidan hiuksiani. Menen suihkuun niin aikaisin, että tukka ehtii kuivua (hiusten kuivumiseen menee n. 4 tuntia, joten tämä tarkoittaa suihkua kuuden-seitsemän aikaan illalla). Jos en ehdi suihkuun niin, että tukka on nukkumaan mennessä kuiva, laitan hiukset letille.

Koska hiukseni ovat nyt vaaleat eikä raja oman tukan ja värjätyn tukan välillä ole suuri, pidennän myös värjäysväliä niin, että värjään tyven joka toinen tai kolmas kuukausi. Kunhan hiukset tästä vähän kasvavat, leikkaan tuon pahimman latvan pois, mutta siihen menee nyt kuukausi pari. Lopuksi vielä listaa suosikkituotteistani:

- Tigin resurrection shamppoo ja hoitis
- Tigin dumb blonde shamppoo ja hoitis
- TRESemme naturals-sarjan hoitis
- TRESemme moisture rich-hoitis
- XZ:n tuotteet, erityisesti karpalo&kinuski shamppoo ja hoitis, hunaja&xylitoli shamppoo, hoitis ja tehis sekä suklaa&vanilia hoitis
- Four Reasons-sarjan korjaava naamio sekä moisture mist suihke
- Tigin Egi boost-jätettävä sekä s-factorin silky smooth moisture serum
- Oliiviöljy

Luurankka
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1661
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:12

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Luurankka »

^ Haluaisin kysyä miksi olet päätynyt muhittelemaan ennen pesua? Kukin tekee tietysti kuten on parhaaksi havainnut ja itse kun tykkään muhitella nimenomaan hiusten pesun jälkeen, niin siksi kyselen. Teen kaavalla shampoopesu, muhitus ja yleensä, mutta ei aina :-[, viimeiseksi sulkeva hoitis. Jos teen puhtaasti öljymuhituksen (ei ollenkaan hoitista), niin laitan sen kuivaan tukkaan, annan olla useamman tunnin tai jopa yön yli ja pesen sitten shampoolla pois.

Öljyihin ja rakennepaikkaukseen aion panostaa jatkossa enemmän, sillä pelkillä kosteuttavilla tuotteilla tukastani tulee helposti ihmeellisen lentelevä ja ohuen heinämäinen.

Tämän hetkinen filosofia on pese, hoida, suojaa, unohda. Jälkimmäinen siksi, että sillä taktiikalla tukka tuntuu venähtävän nopeammin. Hiushärpäkkeet hankin pääosin iherbistä tai muuten netistä ja loput marketista (XZ, EHS). Shampoo on yleensä sulfaatiton ja pääosin välttelen silikonia, mutta esim. lämpösuojassa sitä saa hitunen olla. Föönaan vaihtelevasti ja usein vain etuosan. Tukka on öisin kiinni (juuresnuttura). Harjana on Tangle Teezer. Joku myssy tai pipo pitää vielä hommata tiettyihin tilanteisiin, joissa on extrasuojan tarve.

Tavoitteena on päästä mahdollisimman lähelle omaa väriä ja eroon kaikista näkyvistä värirajoista ja rajuista kemikaaliväreistä. Tällä hetkellä välttelen värjäämistä, mutta myönnän kuitenkin salaa lukeneeni mm. hennaketjua, mutta se asia olkoon vielä puolivakavassa mietinnässä.
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.
Heiku
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 163
Liittynyt: 22 Tammi 2011, 19:01

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Heiku »

^^mikä lie aivosulku mulla tuossa tullut, siis nimenomaa pesun jälkeen muhittelen :D jotenkin kai käänsin sen ajatuksissani ennen pesua tehtäväksi muhitteluksi kun ensin pesen/kastelen hiukset suihkun alla jonka jälkeen laitan muhitushoitikset ja viimeiseksi käyn siis kokonaan suihkussa :D
Vastaa Viestiin