Pikkuletit

Keskustelua muun muassa permanentista, rastoista, pidennyksistä
Linoa
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 849
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 22:15

Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja Linoa »

Keskustelua pikkuleteistä.

Leteistä ym, saatetaan sanoa, että ne ovat epähygieenisiä, mutta itse pesin/tulen pesemään päänahkani kunnolla, enkä pidä lettejä kovin kauaa päässä. Asiasta voi olla montaa mieltä, mutta kyllä tykkään leteistä ja rastoista.

Olen laittamassa toista kertaa pikkulettejä. Huomenissa olisi tarkoitus aloittaa urakka. Tällä kertaa saan ne ilmaiseksi ja kuidutkaan eivät olleet kalliit. Muutamalla kympillä selviän koko touhusta.

Muutkin, kertokaa kokemuksista ja kuvia jne tänne. Itse voin laittaa kuvaa sitten kun olen saanut pehkon kuntoon :)
Tiizku
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 16:55

Vs: Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja Tiizku »

Mäkin tykkään pikkuleteistä ja rastoista.Mulla oli vuos sit shampanjanvaaleita ja ruskeita lettejä päässä.En pitäny niitä ku kolme viikkoa ku päänahka ei tykännyt yhtään.Ei ne mun mielestä ollut mitenkään epähygieeniset.
Linoa
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 849
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 22:15

Vs: Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja Linoa »

Joo, alussahan on helppoa, mutta myöhemmin saattaa tulla ongelmaa. Yksi kans on, että päänahka ei osaa "olla" lettien kanssa ja rupeaa ärsyyntymään. Mulla ei muistaakseni ollut mitään ongelmaa.

Letit on kyllä tosi kivoja, niitä on kiva laittaa erilaisiin kampauksiin ja toisaalta myös helppo vaikka nakata panta päähän ja lähteä, ei tarvitse katsoa miltä ne näyttää ;D

Minulle tulee punaisia ja mustia lettejä. Toivottavasti saadaan tehtyä ne mahd. lyhyessä ajassa. Tulee kamalan tylsää vaan istua. Mitähän muuten keksisin? Katselisinko leffaa vai mitä ;D Tottakai joutuisin välillä kääntelemään päätä jne, joten ei välttämättä onnistu..
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja Ice »

kertokaas taas, miten se letitys aloitetaan? siis, kun edessä on tukka ja kädessä kuitu, mitä tehdään :)
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
Linoa
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 849
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 22:15

Vs: Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja Linoa »

Letin teko on alussa vaikeaa. Tarpeeksi kireäksi saaminen vaatii hieman harjoitttelua.
Ensin pieni osio tukasta. Sitten osio kannattaa jakaa osioihin(3) ja kuitu myös. Kuidun saa helposti osioiksi jakamalla pitkän osan (120-140cm pitkän) kahteen osaan ja laittamalla ne ristiin, hmm, vaikea selittää miten, mutta että toinen osio laitetaan "silmukaksi" ja toinen pituus keskeltä samanlailla ja yhteen. (hiukset on silleen ristissä, niinku vedetään sormikoukkua ;D )
Kuitu omien hiuksen tyveen ja kuidulla olisi hyvä tehdä "silmukka" oman hiuksen ympäri ensin ja ruveta siitä letittämään kuitu oman hiuksen sekaan.

Kaverin päällä on hyvä harjoitella =) Voi tehdä joko 3-way tekniikalla tai 4-way, neljällä vaikeampi, mutta ehkä hieman tukevampi.
mangomeloni

Vs: Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja mangomeloni »

Lettien aloituksia kuten lettien ulkonäköjä on todella monenlaisia, riippuen täysin letittäjän käsialasta. Aloituksen voi tehdä (kuten jo Linoa mainitsikin) 3-way tai 4-way-tekniikalla, sekä jakaa kuidun kahteen, kolmeen tai neljään osaan. Itse käytän molempia, yleisimmin 3-way + kahdessa tai neljässä "lenkki"osassa. Tätä kuidun tyveen kiertämistä (silmukkaa) en harrasta koska ilman sitä tyvikasvu on siistimpi ja ihan yhtä napakka. 4-way aloitus on käyttökelpoinen varsinkin lyhyeen hiukseen ja pieniin osioihin.

Tärkeimmät pointit kuitenkin ovat:

*Riittävän napakka letitys, mutta päänahkaa ei saa kiristää liikaa (hiustupet eivät ole niin tiukasti kiinni kuin luullaan), suosittelen kuivaan hiukseen letittämistä.
*Letityksessä huomioitava hiusten kasvusuunta sekä tulevin lettien kampaussuunta (kasvusuuntaa vastaan letitettäessä hiustupet joutuvat turhalle jännitykselle -> hiusten irtoamista)
*Kuitua ei tule lisätä liikaa, max. 1½ kertaa hiusosion paksuus, sekä huomioitava että kuidun paino jakautuu tasaisesti jokaiselle hiukselle
*Suosittelen lämpimästi päänahkaan laitettavan hiusveden hankkimista jo valmiiksi, rauhoittaa, helpottaa kutinaa ja raikastaa (Bio+, SP jne.)

Kannattaa mieluummin tehdä lyhyempi ja kevyempi lettikasa kuin tolkuttoman pitkä ja paksu, on käytännöllisempi (koska niiden lettien kanssa tulee myös uitua, saunottua ja nukuttua) ja lettien paino ei rasita päänahkaa niin paljoa.
Illusia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1593
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 08:32

Vs: Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja Illusia »

Kuinka pitkä pitää oman tukan olla että saa kunnolla laitettua pikkuletit?Mulla on aiemmin ollu pari kertaa ja taas haaveilen leteistä.Jos vaikka ens syksynä ois sen verran pituutta että sais laitettua.
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja Ice »

Illusia kirjoitti: Kuinka pitkä pitää oman tukan olla että saa kunnolla laitettua pikkuletit?
Eiköhän se ole sen min. 10cm ihan käytännön- että taiteen sääntöjen mukaan :) Riippuen toki tässä vaiheessa myös letittäjän kyvyistä ja kokemuksesta.
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
Illusia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1593
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 08:32

Vs: Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja Illusia »

Kiitokset!Tota miä vähän muistelinkin.Pitää siis ensi syksynä harkita jos vaan maltan olla leikkaamatta tukkaa kesän aikana.
Amilo
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1386
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 18:49

Vs: Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja Amilo »

^Aika lyhyeenkin onnistuu, mutta kannattaa aloituksen jälkeen, siis siinä kohdassa kun oma hius loppuu, sulattaa kuitua (mieluiten kolvilla), ettei lähde liukumaan se oma hius sieltä pois, jotkut käyttävät myös liimaa tähän tarkoitukseen. Liiman kanssa on sitten pois ottamisen tuska.
Jeyzie
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3204
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 20:06

Vs: Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja Jeyzie »

Mun on taas alkanut himottaa pikkulettejä :P 2 kertaa on ollut aikaisemmin. Viime kerralla tukka oli puolipitkä ja se oli pakko leikata lyhyeksi. Nyt se on muutenkin lyhyt, joten sitä haittaa ei olisi niin voimakkaana.. Lyhimmät hiukseni ovat nyt mittauksen mukaan 8 cm.
Anna tuulen puhdistaa
nostaa helmoja
heittää hiukset sekaisin
kevätmyrskyn kastella
mekko liimata kiinni vartaloos
niin olet kaunis
kaunis
ja maailma on sun

Treeniblogi! (tauolla)

Ruokablogi!
Kissatukka
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 132
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 23:27

Vs: Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja Kissatukka »

Mulla oli yläasteella pikkuletit, sekaisin tummanruskeita ja punaisia. Tavallaan olivat tosi mageet, mutta enää ei jotenkin sytytä. Oon itse tehnyt parille kaverille kuiduista n. 10 shokkivärilettiä pitkin päätä pitkiin hiuksiin per pää, ja alotuksena tolleen ristikkäin justiin, tai jos ei pidä kauaa, niin vaan letittänyt omaan tukkaan kiinni.
enigmatia

Vs: Pikkuletit

Viesti Kirjoittaja enigmatia »

Otin toissapäivänä kampaajalla cornrowsit eli päätämyöten menevät letit päähäni, päättyvät takaraivoille. Yhteensä 7 lettiä, korvien yläpuolelta 5 cm alkavat letit eli ihan sivuille en lettejä raaskinut laittaa, kun siinä hiukset ovat muutenkin niin hauraita.

Mietin tätä pesuhommaa, eli miten käytännössä se pitäisi tehdä? Ihanko normaalisti suihkun alle ollaan ja vettä saa mennä koko päähän? Letithän siis päättyvät takaraivon kohdalle, tai oikeastaan vähän ennenkin, eli loput hiukset on ihan irti. En tajunnut tätä pesuasiaa tarkemmin kampaajalla kysyä, kun olin niin tohkeissani uudesta lookista :D

Sitten mietin, että eihän nämä cornrowsit vaan vahingossakaan vahingoita omia hiuksia / hiusjuurta? Mulla kun nimittäin nuo omat päällihiukset napsahti poikki 5cm pituuteen vaalennusprosessin tuloksena, ja siksi otin nämä letit, ettei tarvitse joka päivä miettiä, miten pätkät piilottaisi. Nyt onkin ollut mukavan autuasta, kun ei tarvitse päätään vaivata :) Tarkoitus siis on, että omat pätkityt hiukseni voisivat kasvaa rauhassa lettien suojissa ainakin kesään asti, parin kolmen viikon välein olisi tarkoitus käydä letit sitten uusimassa. Kuulostaako tämä gurujen korviin planilta, joka voisi onnistua?  :)
Viimeksi muokannut enigmatia, 29 Maalis 2012, 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin