Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Keskustelua muun muassa permanentista, rastoista, pidennyksistä
Horros
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1878
Liittynyt: 04 Touko 2010, 22:48

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja Horros »

Minäkin olen Novitan hahtuvaisesta tehnyt rastoja mäntysuovan ja veden kanssa, kahdessa erässä, jostain syystä toisesta erästä (eri pussista kuin edelliset) tuli paljon löysempiä ja huonommin koossa pysyviä - kyllä ne koossa pysyivät kuitenkin ihan hyvin, mutta ero edellisiin, pitempiin, oli huomattava. Ensimmäisestä paketista tein siis kaksi pitkää kaksipäistä, toisesta kolme lyhyempää kaksipäistä. Mietin, voisiko se pituusero jotenkin vaikuttaa hahtuvaisen "käyttäytymiseen"?

Pesusta en osaa sanoa mitään koska otin ne aina pesun ajaksi pois ja laitoin sitten takaisin letittämällä kiinni ja kumilenkillä.
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: Villalisäkkeitä ja friikkihiuksia

Viesti Kirjoittaja bast »

Kuuluiskohan tää nyt niihin friikkihiuksiin. En löytänyt parempaakaan topiccia tälle.

Tilasin e-baysta sellaista kamaa kun hair tinsel. Vähän kuin joulukoristenauhaa, mutta hiuksen ohutta. Se sidotaan omaan tukkaan ja tippuvat aikanaan pois hiuksen mukana.  ;D Nää on toisaalta tosi mauttomat, mutta mun prinsessakompleksi vaati kokeilemaan. Laitoin just ja aika keijumainen fiilis.  :ts 
Toimii varmasti paremmin suorassa tukassa, mutta kynnellä kevyesti vetämällä tätä saa kiharrettua kuin lahjanarua, niin käy mun laineisiinkin. Ja ilmeisesti pitäisi kestää myös kihartimen tai suoristusraudankin, mutta mä en sellaisia jaksa käyttää.

Tän ohjevideon mukaan kiinnitin: http://www.youtube.com/watch?v=JV6yvuh8KkY
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
Antur
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1510
Liittynyt: 04 Marras 2008, 04:08

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja Antur »

Kappas, löytyihän täältä tällainenkin ketju, miten menikin ohi ensimmäisellä yrittämällä. Pastean nyt tähän saman viestin minkä postasin rastaketjuun, osan vastauksista varmaan löydänkin tästä ketjusta kunhan ehdin lukea joten pahoittelen mahdollista toistoa ;) 

Itsellä tosiaan toivottavasti tulee ajankohtaiseksi kohtapuoliin miettiä näitä juttuja, oma tukka on nyt lyhyt ja kuiturastoja himottaisi letitellä jatkoksi. Takkutukka-foorumia olen koittanut edestakaisin selata ja googlekin on aika paljon kertonut, mutta silti täytyy varmistella vielä juureksilta ;)

Pähkin tässä enimmäkseen materiaalivalintoja. Alkuunsa pidin varmana että hankin ainakin nyt alkuun valmisrastat jostain, mutta mitä enemmän aiheesta lueskelee sitä enemmän on alkanut kiinnostaa hankkia kuitua ja värkätä itse, saisi aidomman näköiset. Olisiko kellään lennosta vinkata mikä olisi paras ja luotettavin (plus edullisin) taho tilata kuituja, tai niitä valmisrastojakin jos nyt jostain kohtuulaatuisia löytyy? Valmisrastojahan moititaan niiden purkautumistaipumuksen vuoksi, ja itsekin olen tämän ongelman nähnyt kun aikanaan kaverille letittelin päähän sellaiset, johan noita aukeili letityksen aikana...  Se minulla vain ei mene jakeluun, että miksi valmisrastoja ei pysty tiivistämään samaan tyyliin kuin omatekoisia, vai pystyykö? Lisäksi synteettisen kuidun huovuttaminen neulalla kuulostaa ihan mahdottomalta ja älyvapaalta, mutta sillä systeemillä kai nuo ovat tehneet kuidusta itse takkuja, eikö sama toimisi valmisrastoihin?

Villojakin ehdin jo miettiä jonakin heikkona hetkenä, tulisi halvaksi, mutta jessus miten kuumat kesää vasten varmasti  ;D Toisekseen saaneeko villasta tehtyä lyhyeen tukkaan letitettäviä rastoja niinkään hyvin, en tiedä...?

Joka tapauksessa, kaikkia aiheeseen etäisestikään liittyviä vinkkejä otetaan vastaan :)
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht
Sag mir ich bin nicht alleine."


Iherbin ensitilaajille 5$ alennus koodilla QAK439.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja bast »

^ Mä tein omani lettikuidusta. Tupeerasin kammalla ja painelin päältä suoristusraudalla. Hyvin kesti käyttöä.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
almiros
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 965
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 18:38

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja almiros »

Niitä Cybershopin valmisrastoja en suosittele kellekkään.

En ole enää itse harrastanut rastoja, mutta kun tein omia kuiturastojani, ostin kuidut täältä.

Infoa ja tutorialeja rastojen tekemiseen.

Omani tein höyryn avulla, eli teepannu liedelle ja nokasta tulee ulos höyryä jonka edessä rastaa liikutellaan ja samalla kierretään. Tekniikoitahan on monia, höyrytys, silittäminen, keittäminen...
Tässä havainnollistava kuva rastojen tekoprosessista, eli rastakuitu, rastakuitu takutettuna ja lopulta höyrytettynä.

Sitten tein vielä rastoista kiharoita, eli kolme rastaa letitään yhteen ja letti laitetaan kiehuneeseen veteen lillumaan hetkeksi ja annetaan kuivua hyvin (1-2 päivää). Letti avataan ja tuloksena on kiharoita rastoja.

Villarastojakin olen tehnyt huovuttamalla, mutta niiden huono puoli on se, että liian kauan hiuksissa pidettynä ne tuppaa huopumaan tyvestä omiin hiuksiin kiinni. Niitä on sitten kiva repiä auki.

Edit: Jos kaipaa inspiraatiota, niin täältä löytyy kivasti ihmisten tekeleitä.
Viimeksi muokannut almiros, 09 Touko 2011, 01:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hennaaja
iherb alekoodi DUW569
Mustakuu
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 865
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 13:35

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja Mustakuu »

Joku clip-on rastat omistava tai niitä tekevä (dreadviolet?) osaisi ehkä mua neuvoa: Tahtoisin kaksi tällaista hainhammas-klipsillä kiinnitettävää rastapehkoa http://www.cybershop.fi/tuotekuvat/210x ... rednew.jpg . Mistään ei kuitenkaan löydy niillä väreillä, joilla tahtoisin, ja tee-se-itse-henkisenä tekisin mielummin itse. Ainut, mikä mietityttää, on, että kestääkö normi kaupan hainhammas noiden rastojen painon, vai pitääkö olla jotenkin "erityinen" klipsi? Kommentteja ja neuvoja otetaan vastaan  :)
dreadviolet
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 88
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 02:11

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja dreadviolet »

Antur kirjoitti: Pähkin tässä enimmäkseen materiaalivalintoja. Alkuunsa pidin varmana että hankin ainakin nyt alkuun valmisrastat jostain, mutta mitä enemmän aiheesta lueskelee sitä enemmän on alkanut kiinnostaa hankkia kuitua ja värkätä itse, saisi aidomman näköiset. Olisiko kellään lennosta vinkata mikä olisi paras ja luotettavin (plus edullisin) taho tilata kuituja,
Tähän sanon tietysti, että Dreadviolet.  ;)

Joku suositteli Buyhairia, mutta kannattaa pitää mielessä, että buyhairin myymä kk jumbo on laadultaa sitä kiiltävää, jonka tiivistäminen ja tupeeraaminen on usein paljon konstikkaampaa kuin mattapintaisen.

Antur kirjoitti: Se minulla vain ei mene jakeluun, että miksi valmisrastoja ei pysty tiivistämään samaan tyyliin kuin omatekoisia, vai pystyykö? Lisäksi synteettisen kuidun huovuttaminen neulalla kuulostaa ihan mahdottomalta ja älyvapaalta, mutta sillä systeemillä kai nuo ovat tehneet kuidusta itse takkuja, eikö sama toimisi valmisrastoihin?
Vitsi piilee siinä, että valmisrastat on tehty ilman tupeerausta. Valmisrasta tarkoittaa sitä, että kuitua on vain kieputettu ja tiivistetty - se kestävyyden kannalta tärkein vaihe on tekemättä! Tupeerauksen määrä ja laatu määrittelee tulevan rastan kestävyyden ja ulkonäön, tiivistys on vain viimeistelyä.

Huovutusneulalla tiivistäminen ei myöskään ole järkevää - se katkoo niitä kuituja. Paras tiivistys syntyy höyryllä (steamer, silitysrauta), kiehuvalla vedellä (itse en tätä metodia ole saanut toimimaan, tai en saa sillä mielestäni riittävän tiiviitä rastoja), tai suoralla lämmöllä (suoristusrauta, hiustenkuivaaja). Suoralla lämmöllä tiivistäessä vaarana ja yleisenä lopputuloksena on kuitenkin usein karrelle palanut rasta, joka tarttuu ikävästi viereisiin, ja tuntuu kovalta ja karhealta sulaneelta muovimöntiltä = ei hyvä!
Mustakuu kirjoitti: Joku clip-on rastat omistava tai niitä tekevä (dreadviolet?) osaisi ehkä mua neuvoa: Tahtoisin kaksi tällaista hainhammas-klipsillä kiinnitettävää rastapehkoa http://www.cybershop.fi/tuotekuvat/210x ... rednew.jpg . Mistään ei kuitenkaan löydy niillä väreillä, joilla tahtoisin, ja tee-se-itse-henkisenä tekisin mielummin itse. Ainut, mikä mietityttää, on, että kestääkö normi kaupan hainhammas noiden rastojen painon, vai pitääkö olla jotenkin "erityinen" klipsi? Kommentteja ja neuvoja otetaan vastaan  :)
Minä en tee lisäkkeitä klipsukiinnityksellä ollenkaan. Syynä se, että muoviklipsut ovat kamalia herkästi hajoavia rimpuloita, jotka itse saan hajalle jo oman paksun tukkani kanssa - saati jos niitä pitäisi ripustella ponnareihin, no way.
Mielestäni ei siis ole kovin viisasta ripustaa kalliita käsin tehtyjä rastoja sellaiseen muovirimpulaan.

Kannattaa siis kiinnittää rastat venyviin pitsinauhoihin (kas näin), jotka vain solmitaan kiinni omiin nutturoihin ja varmistetaan pinnillä. Kannattaa laittaa lisäkkeeseen kaksi layeriä, jotka pysyvät yhdessä sekä keskimmäisen rastan avulla, joka on kiinnitetty molemipen nauhojen yli, että sivuille tehtyjen solmujen avulla.

Nauhoihin kiinnitettyjen lisäkkeiden (yksi) hyvä puoli on, että niihin voi tehdä pienia accent -lisäkkeitä, jotka kiinnitetään kahden layerin väliin, ja tällä tapaa samojen lisäkkeiden tehosteväriä voi vaihtaa vaikka joka käyttökerralle! Tehostevärilayerin vaihtamiseen menee ehkä minuutti. :)

Lopuksi teille molemmille voinen mainita, että vaikken ole ottanut tukkatöitä vastaan pian pariin vuoteen, saatan tulevana kesänä tehdä muutaman tilauksen! ;)

www.dreadviolet.com

Otan vastaan rastatilauksia kesällä 2011
Mustakuu
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 865
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 13:35

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja Mustakuu »

^Kiitos tosi paljon vinkistä! Taitaa tämä kesä mennä hiuksia kasvatellessa, mutta jahka saan hiukset ponnaripituuteen niin täytyy ehdottomasti hankkia nuo irtolisäkkeet !  :) Ja tsekata mikä sun työtilanne silloin on rastojen suhteen ;)
Antur
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1510
Liittynyt: 04 Marras 2008, 04:08

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja Antur »

Kiitoksia vastanneille! :) Tulin nyt lopulta kuitenkin siihen tulokseen, että lykkään kuidut myöhempään ajankohtaan ja aloitan sillä villalla jonka piti olla vain joku heikon hetken päähänpisto... ::) Tässä on pian puoli päätä villatakuilla, saas nähdä mikä on lopputulos kunhan tulee valmiiksi. Kuidut hankin varmasti myöhemmin, jos tämä kokeilu osoittautuu yhtään kivaksi ;)
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht
Sag mir ich bin nicht alleine."


Iherbin ensitilaajille 5$ alennus koodilla QAK439.
dreadviolet
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 88
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 02:11

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja dreadviolet »

Mustakuu kirjoitti:Ja tsekata mikä sun työtilanne silloin on rastojen suhteen ;)
Tänä kesänä teen, mutta jos villin veikkauksen voisin antaa, niin sitten menee taas piiiiitkään (vähintään 9 kk) ennen kuin ehtinen taas. Eli jos yhtään epäilet että tarvit seuraavan vuoden sisään, nyt on hetkesi! :3

www.dreadviolet.com

Otan vastaan rastatilauksia kesällä 2011
Antur
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1510
Liittynyt: 04 Marras 2008, 04:08

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja Antur »

Kas niin, villatakut ehti olla päässä tällä erää muutaman viikon ja nyt oli jo löystymisen/ylikasvamisen takia pakko pitää huoltotauko eli päivitelläänpä vähän kokemuksia josko jotakuta kiinnostaa ;) Takut otettiin tänään pois ja laitetaan huomenna takaisin, tässä välissä pesin ja hoitismuhitin hiukset kunnolla. Yllättävän vähän tuntuu tukka kärsineen! Ainoa mikä oli, niin niskavillat oli vääntynyt aikamoisille takkulevyille, jotka kuitenkin oli melko helppo selvitellä kun pituutta on vain 5-10cm. Toisekseen tukka oli kauttaaltaan paksulti villarasvassa... ::) En tiedä onko tässä osaltaan syy, miksi oma hius ei kärsinyt rääkistä paljoakaan, hyvässä suojassa kai se sen ihrakerroksen alla oli ;D Olipahan muuten työn takana jynssätä pois, kaksi pesua syväputsarilla ja päälle vielä yksi normishampoolla vasta irrotti rasvan kunnolla. Käytin siis melko rasvaista ja vähän käsiteltyä villaa, kehräämöltä tilattua eli ihan erilaista kuin esim. Novitan Hahtuvainen.

Hiuspohja pysyi myös hyvässä kunnossa, ekan viikon kutisi aika paljon ja niskan ja korvien seudulle hiusrajaan ilmaantui punoitusta ja jotain ihottumantapaista. Kutinan lievitykseen käytin vaihtelevasti aloegeeliä, hampunsiemenöljyä ja ihan Humektania. Tehosi, kutina ja punoitus rauhoittui ajan kanssa. Pesin hiuspohjaa kerran viikossa Nature's Gaten Tea Tree-shampoolla, pelitti tosi hyvin kunhan sai kunnolla huuhdeltua pois. Pituuksia pyrin olemaan kastelematta ollenkaan, eli pesu tapahtui niin, että pään päälle järjettömän kokoinen "nuttura" ja vettä laskin suoraan letkusta pienellä paineella ilman suihkuosaa ;D Pientä värkkäämistähän tuo oli, mutta yllättävän helppoa.

Btw, villa on tosi kiva takkumateriaali ainakin näin kesällä. Pahimmilla helteilläkin ainoa kohta kropasta mikä ei hikoillut ja tuntunut ahdistavalta oli pää! Villahan tunnetusti eristää lämpöä, myös siis näin päin, viilentää hirmuhelteillä ;)

Takkutukkana siis mennään vielä jatkossakin, koska homma osoittautui yllättävän vaivattomaksi ja kivaksi :)
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht
Sag mir ich bin nicht alleine."


Iherbin ensitilaajille 5$ alennus koodilla QAK439.
dreadviolet
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 88
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 02:11

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja dreadviolet »

Ajattelin jakaa teillekin nämä:

Kuva

www.dreadviolet.com

Otan vastaan rastatilauksia kesällä 2011
kermakaramelli

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja kermakaramelli »

Täytyy kertoa et villarastat ei ole ollenkaan mun juttu.
Ne on raskaat, hiusten peseminen ja kuivattaminen on helvettiä ja jotenkin.. no se tyyli ehkä sopii joillekin klubbareille mut tavalliselle tallaajalle noin on vaan feikkijuttuja.

Mieluummin rastat omista hiuksista ja tarvittaessa aitohiusjatkeiden kera jos rastoja haluaa.
Antur
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1510
Liittynyt: 04 Marras 2008, 04:08

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja Antur »

Makunsa kullakin, mutta minusta villatakut ei ainakaan raskaat ole. Kuidut taitaa olla vielä kevyemmät, joskaan niistä ei ole kokemusta. Yllätyin itsekin kuinka kevyet nuo vyötärömittaisetkin on. Peseminen (ja kuivattaminen) ei myöskään ole helvettiä nähneetkään jos vain keksii oikeat systeemit, läpikotaisin ja kauttaaltaan jos kastelee niin varmaan meneekin sinne helvetin puolelle sitten, siksipä sitä ei kannatakaan koskaan tehdä ;) Mitä minun kokemukseeni tulee, niin helpompaa tukkaa saa oikeastaan hakea, kerran viikossa-puolessatoista pesu riittää kevyesti ja muun ajan tukka saa ihan vain olla.

Ja mitä nyt muuhun tyyliin sitten tulee, niin minusta ei edes tarvitse olla mikään "klubbari" voidakseen villatakkuja pitää. Itsekin pääsääntöisesti hiihtelen ihan suht tavan kamppeissa, enkä ole missään vaiheessa kokenut tukan olevan jotenkin ristiriidassa. Varmasti tosin ympäriltä löytyy niitä, jotka asian niin näkevät, mutta kuten sanottua makunsa kullakin. Feikkihän se nyt herranjestas on, mutta niin lienevät monet muutkin hiusjutut. Kaikille luonnollinen tyyli ei ole "se juttu".

Enkä tällä nyt pyri väheksymään sinun näkemystäsi, minulla vain on erilainen. Ja viestisi alussa esitetyt oletukset piti "kumota" ihan omaan empiiriseen kokemukseen pohjaten ;)

Minulla on omia takkuja kyllä ikävä ja pahasti, ei ole vielä saanut aikaiseksi laitella uudelleen kiinni työpätkän jälkeen. Josko sitä kohta.
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht
Sag mir ich bin nicht alleine."


Iherbin ensitilaajille 5$ alennus koodilla QAK439.
annnma
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 102
Liittynyt: 04 Joulu 2009, 19:05

Vs: Villa-/kuitu- ja muut irtorastat

Viesti Kirjoittaja annnma »

^^ Haha no joo, tuo nyt on tommosta.  :T
Jos samanlaiselle yleistyslinjalle lähdetään, niin joku voisi sanoa, että "aidot rastat" on suttuiset, haisevat ja epäsiistin oloiset, kuidut voi olla siistimmät. Mutta ei nyt lähdetä sille linjalle. Itse oon nähnyt kuiturastoja ihan tavallisilla ihmisillä ihan yhtä lailla kuin "friikeilläkin". Väreistä ja tyylistä kai se on enemmän kiinni kuin materiaalista. Mitä sitä suotta yleistämään ja määrittelemään muiden kuin itsensä puolesta.

PS. Feikkiä se on hiusvärikin!  ;D
Vastaa Viestiin