BlueBerry kirjoitti:
kaikilla se on joskus edessä.
Tai sitten ei. Äidinpuoleinen isoäitini kuoli yli 70-vuotiaana ilman yhtään harmaata hiusta. Hiukset pysyivät tummanruskeina loppuun asti (ja hän piti ne loppuun asti pitkinä, letillä jonka kiersi päivisin nutturalle

). Myös isoäidin sisko sai pitää tummanruskean värinsä ilman yhtään harmaata pitkälti yli 60-vuotiaaksi asti. Omat vanhempani sen sijaan ovat täysin harmaita jo 60-70 vuoden välillä, mutta äiti värjää yhä tummanruskeaksi. Harmaantuminen alkoi heillä vähitellen viisissäkymmenissä.
Minulla ei ole vielä yhtään harmaata ja ikää löytyy 33 vuotta. Olen kyllä muutenkin lähisukumme värimutantti. Sekä isän että äidin puolen lähisuvulla on (ollut) kautta linjan luonnostaan tummanruskeat hiukset. Minulle tuli huomattavasti vaaleamman ruskeat hiukset. Yllättävän monella paljon minua nuoremmallakin on jo harmaita. LCH:ssä on siitä äänestys ja valtaosa vastanneista on saanut omat harmaansa ennen 30 ikävuotta.
Jos harmaata alkaa tulla jossain vaiheessa, hyväksyn sen värjäämättä. Ei minulla ole mitään harmaita (tai jopa valkoisia) hiuksia vastaan. Olen muutenkin matkalla kohti hiusteni luonnollista väriä eikä värjäämisaikeita tulevaisuudessa enää ole. Jos harmaita alkaa tulla joskus, odotan oikeastaan mielenkiinnolla värin asteittaista sekoittumista. Ainoa kuviteltavissa oleva värikriisin paikka olisi se, että hiukseni muuttuisivat likaisen kellertävän harmaiksi, mikä riitelisi pahasti viileän ihonsävyni kanssa. En tiedä mitä sitten tekisin. Viileät harmaansävyt tai valkoinen eivät haittaisi yhtään.
Toivoisin jopa, että äitini hyväksyisi vähitellen omat harmaansa. Hänellä on ikää 63 vuotta ja väripaketista hankittu tummanruskea väri näyttää hänellä nykyisin jotenkin kovalta. Hän värjää Lorealin Castingilla, joka haalistuu ajan mittaan ja se haalistunut sävy taas on aina aika kauhea "kesäketun punertavanruskeanharmahtava" ennen kuin hän värjää taas uudestaan. Hiukset ovat lyhyet. Olen ehdotellut joskus, että hän kokeilisi jättää eteen pienen harmaan suortuvan värjäämättömäksi. Harmaa-tummanruskea/musta näyttää joillakin vanhemmilla leideillä aika tyylikkäältä (esim. näyttelijä Christina Indrenius-Zalevski, jonka kanssa äidilläni on muuten ihan samantyyppinen väritys).
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.