Öljyt hiustenhoidossa

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mena »

Mä olen nyt vähän lotrannut öljyillä kun Kreikan reissun ja muutenkin kesän jäljiltä tukka on kuivaa heinää. Kookosöljystä tykkään, ja myös hiukset sekä päänahka tykkäävät. Miinuksena koostumus, pitää sulatella ensin ja se on jotenkin tosi ärsyttävää. Olen antanut öljyn olla 30-60min ennen pesua kuiviin hiuksiin levitettynä. Välillä suojaan latvat pesulta laittamalla arganöljyä, toimii. Jätettävänä lähmää kyllä heti, joten vain ennen pesua öljyhommat ja pesun jälkeen kuorrutan latvat silikonipitoisella jätettävällä.

Kokeilin tänään risiiniöljyä ja ei kyllä mene jatkoon. Laitoin sitä päänahkaan ja hieroin kunnolla. Latvoihin risiiniöljyä sekä rypäleensiemenöljyä. Tuo risiiniöljyhän on ihan kamalaa paksua tahmaista jankkia! Jouduin vaahdottamaan kaksi kertaa tehokkaalla shampoolla että sain sen tahman irti ja päänahka ei kyllä fanita tuota tuplavaahdotusta vaan kutisee taas kuivuuttaan. Oivoi. Taidan jatkaa vaan noilla kookos-/argan-/rypäleensiemenöljyillä.
kuskus
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 145
Liittynyt: 06 Syys 2018, 20:26

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja kuskus »

^Vähän off-topic, mutta mä olen todennut risiiniöljyn sopivan parhaiten silmämeikin poistoon. Tai lähinnä jos joskus on jotain erityisen pysyvää meikkiä, joka ei meinaa irrota mun tavallisella puhdistusrutiinilla, niin viimeistelen puhdistuksen risiiniöljyyn kostutetulla vanupuikolla. Jonkun huhun mukaan risiiniöljy myös vahvistaisi ripsiä ja kulmia, mutta siitä en osaa sanoa. Eli hiuksiin todellakin liian paksua ja tahmaista.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja bast »

^^ Mun mielestä risiiniöljy toimii parhaiten jonkun muun öljyn kanssa seoksena. Pelkiltään se on tosiaan aika jankkia.
Chronos
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 948
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 17:35

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Chronos »

Mulla hiukset pitävät eniten kookoksesta. Olen kokeillut argania, jojobaa, neemiä ja Patykan öljyseerumia. Patykan seerumia en kokeillut kuin kerran, on sen verta hinnakas. Kaikista muista jää sellainen jännä tahma hiuksiin, mutta kookos suoriutuu loistavasti. Neemiä käytän harvoin koska haisee ihan jäätävälle. Sellainen öljymuhitettu valkosipuli tai pilaantunut sipuli. Argan on hyvä pesun jälkeen sipaistuna, pelkästään latvoihin. Broccoli eli parsakaalin (siemen?)öljyä himottaisi kokeilla, olen kuullut sen olevan hyvin siloittava.
Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

Yksi hyvä keino käyttää öljyä hiuksiin on sekoittaa sitä loraus shampooseen ja sekoittaa/vaahdottaa kunnolla (kyllä, se vaahtoutuu kivasti kermavaahto-tyyliin, joku kemiallinen reaktio siinä tapahtuu), ei tule sitä hankalaa poispesuvaihetta ollenkaan. (Pitää löytää itselle hyvä määrä, ettei mene klähmäiseksi jos tulee öljyä liikaa ja myöskin ettei jää täysin ilman vaikutusta, jos tulee liian vähän.) Antaa vaikuttaa hetken ennen huuhtelua ja hoitista. Kookosöljy on tehnyt näin mahtavaa jälkeä hiuksiini, haluaisin kokeilla risiiniöljyä samalla tavalla kunhan sitä jostain löytäisin.
Viimeksi muokannut Anamaria, 15 Syys 2022, 06:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Mena »

Jotain maagista tuon risiiniöljykäsittelyn jälkeen kyllä tapahtui. Mun päänahka ei ole enää rasvoittunut hullua tahtia sen jälkeen! Olen saanut pestyä co-pesuilla joka toinen päivä ja kerran viikossa shampoolla. Ennenkuulumatonta mulle, yleensä pesen shampoolla joka toinen päivä ja co-pesut välipäivinä jos ollenkaan. 0_0 Pitää tässä joku päivä uusia käsittely vaikka tuo olikin hirveä pestä pois. Menee vaan paljon aikaa tähän hommaan, kun hoidan myös suoravärisävytykset shampoopäivinä...

Edit. Tilasin mun risiiniöljyn cocopandasta.
Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Re: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

Kiitos tiedosta! :)
Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

Jenje kirjoitti: 01 Maalis 2014, 21:28 ^^ Eikös siinä ihon ja hiusten välissä kuitenkin yleensä ole vaatteet, jotka eristävät vartalon lämpöä? ;) Mä laitan kookosöljyä hiuksiin ainoastaan ennen pesua, ja kääräisen vielä hiukset sykerölle, ja kyllä mullakin näin talvella hiukset kovettuvat ihan jäykiksi koppuroiksi tuosta öljystä.
Tiedän että tämä viesti on tosi vanha, mutta pakko nyt sanoa kun päätin tämän ketjun lukea läpi, kun olen öljyistä niin suuren avun itselleni jo saanut (ja haluan nähdä voiko tulosta jotenkin vielä tästäkin parantaa), että ei kai se kookosöljy sitten enää kovetu, kun se on huuhdottu hiuksista pois? .. 🤔 jätettävänä jos käyttää niin sitten toki saattaa jähmettyä kylmässä. Mutta mä ainakin ajattelen että näissä pitkissä prepoo-öljyhoidoissa se öljy imeytyy sinne hiuksen sisään ja tavallaan muuttuu osaksi hiusta, ja se mikä on jäänyt hiuksen pintaan pestään pois. Omasta mielestäni minulla ei ainakaan enää shampoo- ja hoitoainepesun jäljiltä ole öljyä siinä hiuksen pinnassa enää. Mutta täytyypä tarkkailla vielä tarkemmin...
Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

Vaseline kirjoitti: 29 Huhti 2014, 09:29 Miten kookosöljyn saa pois hiuksista? Olen pessyt jo 2 kertaa eikä lähtenyt. Kävin  siis kAmpaajalla ja tukkaan laitettiin pullasudilla öljyä. Lisäksi hiukset tuntuvat kovilta ja karheilta? Hiukseni taitavat inhota proteiinia
Olen käyttänyt muovipussejakin mutta jos on suihkumyssy tallessa ja ehjänä ja käytössä, niin se päähän ja reunuksen päälle pitkä huivi pään ympäri ja sitten vielä joku villapipo lämpöä tuomaan. (Haluaisin hankkia sellaisen mikrossa lämmitettävän heat capin tai sitten sellaisen pussukan johon puhalletaan lämmintä ilmaa föönistä mutta en ole saanut aikaiseksi..)

Tämä systeemi estää aika hyvin öljyn valumiset.
Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

Taistelukonna kirjoitti: 02 Heinä 2014, 15:27 Mulla ei tätä nykyä öljymuhittelut ole enää niin hyväksi, epäilen syynä käsittelemätöntä hiusta. Pidin taukoa jonkin aikaa öljymuhitteluista ja ennen taukoa muhittelin saunassa tai yön yli, ja sillon tuli aina ihanan pehmeät ja kiiltävät hiukset. Nykyään öljy tuntuu jämähtävän hiuksiin eikä enää lähde shampoolla kuten normaalisti  ??? Shampoota en ole vaihtanut. Voisin koittaa sekoittaa hieman jojobaöljyä jätettävään, mutta tuntuu nyt siltä että koko hiuksiin on turha laittaa koska useat shampoopesut jälkeenpäin rasittaa hiusta sitten enemmän.
Tää on mielenkiintoista että miten öljyn vaikutus samoihin hiuksiin voi muuttua. Muistan että aiemmin minunkin oli usein vaikea saada öljyä pois hiuksista ja sitä piti osata jotenkin varoa ja valita öljy oikein, että varmasti lähtee. Nykyään taas tuntuu että on tosi vaikea saada öljyä pysymään siellä hiuksissa, tai ei kyllä yhtään kannata varoa silleen päin että hulluna huuhtelisi pois, koska nyt jos hulluna huuhtelee, niin ei jää mitään jälkeäkään öljystä...

Mua on auttanut se että olen siirtynyt käyttämään kookosöljyä, se jotenkin jämähtää minun hiuksiin paljon paremmin kuin esim. oliiviöljy. Ennen se siis jämähti aivan erityisen tiukasti niin että tukka jäi rasvaiseksi, mutta nykyään jämähtää vain hyvin niin että vaikutus ja kiilto näkyvät.
Tarkoitus on silti kokeilla useampiakin öljyjä... (Tai olen jo kokeillutkin mutta ei ole vielä riittävän laajaa kokemusta)
Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

ainokainen kirjoitti: 08 Elo 2014, 22:36 Mulla on hyvin lasimainen, suora hius. Mulla ei öljyt toimi jätettävänä eikä muhitteluissa ollenkaan, mutta hoitikseen sekoitettuina ihan ok. Erityisesti rypäleensiemenöljy hoitsikkaan sekoitettuna toimii mulla, se tuntuu jotenkin jämäköittävän hiusta. Muut öljyt mulla vaan lähinnä lähmää.  :-\
Eikö lasimainen hius tarkoita sitä, että se on luonnostaan kiiltävä ja liukas?.. eihän silloin öljyä ehkä tarvitsekaan jos hius on jo luonnostaan tuollainen, koska tuohan on juuri se mitä kuivahiuksiset öljyjen käyttäjät tavoittelevat, minun ymmärtääkseni... 😅
Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

Eudokia kirjoitti: 13 Syys 2014, 10:22 Irtoaako muilta öljyhoitoja pestessä normaalia enemmän hiuksia? Multa lähti aika tukko kun pesin oliiviöljyä kolmella shampoovaahdotuksella.  :-\  Muuten hiukset tuntuu kyllä ihanilta nytten.  :)
Kyllä irrottaa öljy hiuksia päästä, ja siksi en päänahkaan öljyä laitakaan vaan lähinnä latvoihin ja pituuksiin ja ylhäällä ihan vain hiusten pintaan vähän.
Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

elly kirjoitti: 13 Syys 2014, 18:16 Mää olen aivan ihastunut kookosöljyyn ja pyrinkin tekemään öljytehohoidon kerran viikossa. Jätettävänäkin toimii hyvin, kunhan ei vain innostu annostelemaan liikaa ja aiheuta wetlook-efektiä.  ;D Oma kokemukseni öljyn peseytymisestä on se, että oliiviöljy ei tuntunut peseytyvän oikein millään pois, kun taas kookosöljy lähtee helpommin. Kuitenkin itselläni suurimman eron on aiheuttanut se onko öljy levitetty kuiviin vai kosteisiin hiuksiin. Kosteisiin hiuksiin levitetty öljy peseytyy hiuksistani huomattavasti huonommin pois kuin kuiviin hiuksiin levitetty.
Tämä oli hyvä ja tärkeä tieto kiitos! Tämän takia ehkä kookosöljy minullakin lähmäsi kerran kun levitin sitä shampoopesun jälkeen latvoihin ja siihen päälle hoitoaineen. Käytänkin nykyään niin lähinnä että levitän kuiviin hiuksiin ennen shampoopesua ja annan muhia yön yli.
Viimeksi muokannut Anamaria, 11 Huhti 2023, 06:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

almiros kirjoitti: 08 Joulu 2014, 19:04 Mulla ei lähde mikään öljy shampoolla, vaan ehdottomasti CO-pesu aina öljymuhituksen jälkeen. Hyvin toimii.

Parhaiten lähtee oliiviöljy, ja kookosöljykin ihan ookoosti. Avokadoöljy ei sitten lähdekään kovin helpolla! Sama homma on kuulemma isällänikin. Olen siis koukuttanut hänetkin öljyjen ja co-pesujen maailmaan.  :D
Voi ihana! 😁
Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Re: Vs: Öljyt hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

Jannivoodoo kirjoitti: 25 Loka 2015, 22:24 Öljyn lähmäävyys riippuu lähinnä öljystä itsestään, joskin myös minkälaiseen hiuksistoon sitä käytetään.
Itse suosin muhittelutarkoitukseen kookosöljyä, se on melko kevyt öljy ja peseytyy ihan yhdellä vaahdotuksella pois. Kookosöljyä käytän ihan muutoinkin vähän joka tarkoitukseen  :D
Jos en muhittele kookosöljyä, käytän sitä tai manteliöljyä pesun jälkeen pyyhekuiviin hiuksiin. Pehmentää ja silottaa pörröisyyttä tehokkaasti, eikä myöskään jätä rasvaiseksi kunhan oppii omalle kuontalolle sopivan annostuksen.  :)
Voikohan se olla, että hyväkuntoiset hiukset, jotka kiiltävät ja joissa on hiussuomut kiinni, niin niissä öljyt jotenkin lähmäävät helpommin, kun taas kuivat hiukset joissa hiussuomut ovat auki, imevät öljyt helpommin sisäänsä?

Tai sitten voisiko olla, että ne joilla öljyt ovat lähmänneet, niin ovat laittaneet sen öljyn märkiin hiuksiin? (Jätettävänä jos öljyjä käytetään, niin silloin ne levitetään tietenkin märkiin/kosteisiin hiuksiin, mutta silloin sitä laitetaan aika vähän. Kun taas näitä pitkiä hoitoja varten laitetaan yleensä aika paljon öljyä, kun tarkoitus on, että ne pestään pois. Ja niitä laitetaan siis sen verran, että jos ei lähdekään pois, niin taatusti on tukka kuivuttuaan rasvainen.)
Vastaa Viestiin