Parhaat punavärit ja punaisen värin ylläpito

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
enna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1030
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 20:16

Vs: Parhaat punavärit ja punaisen värin ylläpito

Viesti Kirjoittaja enna »

Mena kirjoitti: Ainiin. Miten te suojaatte saunassa itsenne ja lauteet ym värjäytymiseltä? Meillä on huomenna taloyhtiön saunavuoro ja mietin sotasuunnitelmaa, koska tästä valuu märkänä edelleen punaista vettä vaikka pesin suoravärisörsselit shampoolla ja hoitoaineella pois.
En ole punapää eikä mulla ole tällaista ongelmaa, mutta ensimmäisenä tuli mieleen että olisiko kaikista helpointa uhrata joku pyyhe tähän, eli kiepauttaa hiukset turbaanimaisesti saunomisen ajaksi?
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Parhaat punavärit ja punaisen värin ylläpito

Viesti Kirjoittaja Mena »

Selvisin saunavuorosta sotkematta, kun laitoin pyyhkeen hiuksiin ja huuhtelin suihkun lattian huolellisesti vedellä pesun jälkeen. Kotona mulla on erilainen laatta johon näköjään tarraa enemmän väriä kiinni, joten melkein jokaisen pesun jälkeen saa hinkata pesuaineella ja sienellä punaisia länttejä irti ja saumoille pitäisi tehdä joku tehopesu, ne punertaa ja sen punaisen näkee vasta kun saumat kuivuu takaisin vaaleaksi (harmaa saumalaasti).

Treenaako kukaan punapää aktiivisesti? Mietin tässä että nyt kun salit on taas auki ja käyn salilla kolmesti viikossa ja lenkit päälle niin hikoiltua tulee 4-5 päivänä viikossa. Olen välillä pesun sijaan laittanut kuivashampoota ja sillä saa ponnarilla pidennettyä pesupäivää, mutta ei kai sitäkään voi monena päivänä peräkkäin käyttää. Pitääköhän sitten vaan tyytyä siihen että joutuu laittamaan colormaskia pari kertaa viikossa. Vähän haastavaa tää punainen tukka ja urheilu.

Onko muuten jollain tuoreessa muistissa että kuinka pahasti KC (nykyinen Four reasons) colormaskin punainen värjää käsiä? En ole uskaltanut vielä kokeilla itse. ;D
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Parhaat punavärit ja punaisen värin ylläpito

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^Kirkkaissa väreissä mahdollisimman harva pesuväli on elintärkeä, jos ei jaksa joka toisessa pesussa puljata suoraväreillä. En pese hiuksia esimerkiksi juoksulenkin jälkeen. Vaikka siinä hikoilee, niin en koe, että hiukset siinä varsinaisesti likaantuvat. Rasvaisuus on se, joka tekee hiuksista likaiset ja inhat, mutta ei urheilu ei sitä minulla aiheuta.

Saunoessa en kastele hiuksia aluksi lainkaan, vaan kietaisen hiukset turbaaniin saunomisen ajaksi. Saunomisen lopuksi pesen hiukset. Koitan varjella valkoisia seinälaattoja pesemällä hiukset pää alaspäin, niin ei värit roisku niin korkealle seinille ja käytän pesemiseen kylmää vettä. Pesun jälkeen vielä seinien ja lattian tarkka huuhtelu. Meillä on onneksi sileät laatat ja ainakin toistaiseksi väriroiskeet ovat lähteneet hyvin huuhtelemalla.

Joku likaahylkivä pinnoitus kylppärin laatoille voisi olla ehkä investoinnin arvoinen?
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Parhaat punavärit ja punaisen värin ylläpito

Viesti Kirjoittaja Mena »

Mä tutkailin jonkin verran netistä noita nanopinnoitteita kylppäriin ja totesin että aika kalliita on, useamman tonnin maksaisi. Lisäksi se olisi pitänyt kaiketi tehdä jo silloin heti remontin yhteydessä. Hankin ikeasta saunomista varten hiusturbaanit jotka olen todennut kyllä tosi näppäriksi. Tukassa on pari kerrosta elumenia, tai siis oli, mutta on jo haalistunut melkeinpä takaisin lähtötilanteeseen mitä se oli ennen ekaa ellukertaa. Elumen ei näköjään pysy mun hiuksissa, joten ainoa mahdollisuus on jatkaa colormaskeja joka toisessa pesussa tai vaihtaa väri ruskeaan tai hennaan takaisin. Olaplexin kolmonen vie paljon väriä mennessään, joten olen nyt vältellyt sitä ja tehohoitoja, ja lopputuloksena tukka on kauhea rähjäinen hattara. Oivoi. Pitänee ottaa tehikset takaisin käyttöön ja käytellä niitä ja colormaskia vuorotellen.

Sokoksella on muuten alennuksessa Four reasons colormaskien 500ml pumppupullot 21,90e. :3
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Re: Parhaat punavärit ja punaisen värin ylläpito

Viesti Kirjoittaja Mena »

Vuosi on vierähtänyt ja muutoksia punaisen ylläpitoon on tullut. Vedin viime syksynä pääni kupariksi (johan se hetken silloin kestikin ruskeana) ja täydellistä kuparista colormaskia metsästäessä meni iloisesti talvi ja kevät. Voittajaksi päätyi Wella color fresh mask, joka on oikein nätti punertava kupari, mutta melko tumma sävy ja kunnon hajustepommi (pakko pestä tämän jälkeen co-pesulla päänahka jotta ei jää kutisemaan). Four reasonsin kupari on todella oranssinen, ja red copper sitten punaoranssi. Ei niin luonnollinen sävy. Mutta tuo red copper ei sotke laattoja samalla tavalla kuin red. Ja Wella ei sitten sotke juuri ollenkaan kun muistaa huuhtoa ennen ja joka välissä laatat.

Kesällä sitten taas halusin punaista (yllätys). Tällä kertaa taktiikkana on ollut Directionsin suoravärit hoitoaineeseen sekoitettuna. Sekoitan 50/50 väriä ja hoitoainetta/tehohoitoa ja laitan joka kolmannessa pesussa lisää väriä. Tällä systeemillä saan myös haalistettua takaisin kupariksi jos tekee mieli olla kuparipää. Värjään tyveä koko ajan Igoran kuparilla, jolloin punainen tosiaan haalistuu kupariksi jos en pumppaa lisää punaista väriä viikoittain. Huomattavasti nätimpää mun luonnonkiharassa kuin sellainen haalistunut epämääräinen läpikuultava punainen. Ja sitten taas latvat saa samalla kaipaamaansa tehohoitoa, kun nuo valmiit colormaskit eivät ole riittävän hoitavia. Olen käyttänyt lähinnä Directionsin sävyä flame, johon olen sitten miksannut sekaan milloin mitäkin muuta saman merkin sävyä fiiliksen mukaan.

Mutta. Keksinpä tässä että haluan kokeilla pinkkiä tukkaa, joten ostin Directionsin sävyssä rose red. Laitoin sitä hiuksiin samalla 50/50 suhteella hoitoaineen kera kuten muitakin sävyjä aina. Ja toi sotkee! Herranjumala mikä sotku. Lavuaaria sai hinkata ikuisuuden värjäyskupin pesun jälkeen, ja huuhdellessa sotki laatat pahemmin kuin mikään ikinä (onneksi aavistin jotain jo lavuaaria pestessä ja poikkeuksellisesti käytin väriä tukasta huuhdellessa kumihanskoja). Oli pakko huuhtoa koko ajan samalla suihkulla kun hinkkasin sienellä ja puhdistusaineella irti, koska ehti jo jämähtää uudelleen kiinni muuten. Sen lisäksi tästä tuli violettiin taittava joka ei näemmä sovi mulle yhtään. Ainoa plussa tässä ois kestävyys. En nimittäin meinannut saada tätä millään haalistettua! Syväputsaria useampaan kertaan, öljyliotusta ja lopulta syväputsari + c-vitamiini muhituksella sain irtoamaan värin lähes kokonaan päänahasta (!) ja latvoista sen verran että sain lämpimään taittavan sävyn päälle. Latvat on edelleen pinkit kaiken tuon ja parin pesun jälkeen, pituudet sentään sain jo takaisin toisen sävyisiksi. Myös shampoopesussa rose red yritti jämähtää laattoihin ja toki huuhdellessa sitä huuhteluvettä osui jalkoihin (pää alaspäin siis) ja mulla oli pinkkejä läiskiä jaloissa ja varpaiden kynsilakatkin meni pinkiksi. Myös meidän suihkun metallinen suihkuletku värjääntyi eikä lähde enää puhtaaksi. Ihan horror! Ei enää ikinä tätä sävyä, mutta jos johtu tahtoo pysyvän pinkin eikä välitä sotkusta niin tää ois varmaan siihen hyvä. >:D Nähtäväksi jää haalistuuko mun latvat enää koskaan takaisin tämän hirviövärin jäljiltä...

Ainiin, tulipa ennen tuota Directionsia kokeiltua Four reasonsin pinkkiä colormaskia (intensive) ja se ei sotkenut laattoja yhtään. Harmi kyllä sävy ei ollut niin intensiivinen että olisi näkynyt kuparin päällä juuri ollenkaan, eli vaatii vaalean pohjan.
Vastaa Viestiin