Hiustenlähdöstä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Manna
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 3592
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 21:22

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Manna »

Chronos kirjoitti: Mutta siis hiuksia ei enää lähde, ei ole lähtenyt kohta  1,5 vuoteen, mutta ne eivät kasva,kuten eivät kasva muutkaan karvat. Ferritiiniä tai muutakaan ei ole tutkittu koska olo on ollut ihan normaali. Tosin ei se varmaan pahaa tekisi käydä tutkituttamassa. Syön omasta mielestäni ihan monipuolisesti ja FerroFortea sen lisäksi.
Varastorauta on siinä mielessä petollinen, että sen alhaisuuteen tottuu ja ainoa keino saada tietää oikea tilanne, on mittauttaa arvo labrassa yhdessä herkän crp:n ja trfesat-arvon kanssa.

FerroForte on todella mieto rautavalmiste eli se saattaa auttaa pysymään arvoa kohtuullisena, mutta sillä ei saa matalaa arvoa nostettua. Lisäksi se on todella kallis tuote, jos aikoo syödä isompaa annosta, mutta toki vatsaystävällinen :)
That’s the thing about life; It is fragile, precious and unpredictable and each day is a gift, not a given right.
vadelma
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 54
Liittynyt: 27 Marras 2009, 13:16

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja vadelma »

Itse olen kokenut elämäni aikana muistaakseni 3 tosi kovaa hiusten lähtöaikaa, kaikki seurausta rajusta stressistä, elämänmuutoksista ja sen rinnalla huonosta ruokavaliosta. Nyt olen todennut että stressistä en pääse koskaan eroon, joten on vaan muistettava pitää huoli siitä, että tukka saa ne tarvittavat ravintoaineet. Viimeisimmän hiustenlähdön aikaan (muutenkin ohut tukka oheni puoleen) aloitin tehokuurin rautaa, monivitamiinia, kalsiumia, MSM-tabletteja ja piimaata. Ruoassa lisäsin proteiinia ja vehnänalkioita ja muita leseitä ja kasviksia. Meni PUOLI VUOTTA, ennen kuin tulokset alkoi näkymään tukassa. Nyt pätkähiukset alkaa sulautumaan muun tukan joukkoon ja tukkaa kehtaa jopa pitää auki long bob - pituudessa.

Mutta pointti tässä oli siis se, että muista tavoista huolimatta ainakin itsellä suurin vaikutus on ravinnolla. Ja kun ravintoaineita alkaa taas tulla, menee tukalla pitkään ennen kuin se alkaa kasvattaa uutta hiusta niin että sen myös silmillä havaitsee. Ja sen verran mainittakoon että asialla on myös huono puoli; juurikasvua tulee nyt kuukaudessa lähes kaksi senttiä, eli sitä saa olla vaalentamassa usein. Ja samalla sheivata saa päivittäin.
vaalennettu long bob
Jessie
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1396
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 01:38

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Jessie »

Itselle ilmestyi sitten päänahkaan noin 1x3cm kalju läntti. Ei oo aiemmin ollut tällaista, ja stressi nousi kohisten. Taustalla siis aiempaa stressiä ja ruokavaliokin on ollut hieman retuperällä jonkin aikaa. Mut sen verran säännöllinen läntti kyseessä, että viittaisi farmaseutin mukaan johonkin päänahan mahdolliseen ongelmaan.
Seborrooinen ekseemahan mulla on ollut mikä uusiutuu ajoittain, mut ei se oo aiheuttanut ikinä tällaista  0_0

Lääkäriaika mulla on onneksi varattu muiden asioiden tiimoilta, joten sikäli apua varmaan saa nopeasti. Kai sitä hakee täältä vertaistukea, josko jollain muulla on ollut vastaavaa ja hiukset on kasvaneet takaisin. Ainakin edellisellä sivulla oli jotain juttua ja toivonpilkettä takaisinkasvusta, vaikka kyse taisi olla hiustenlähdöstä kaikkialta ilman rajatun läntin ilmestymistä.
Manna
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 3592
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 21:22

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Manna »

Huh, mulla on jälleen ihan hurja hiustenlähtöaika. Suihkun kaivosta saa jatkuvasti kaivaa tuppoja ja samoin hiusharjasta. Hieman hirvittää, kun toinen sulkasato oli vasta keväällä. Toki mulla hiusmassaa ja pituutta riittää, mutta siltikin mietityttää mistä tämä johtuu. En nyt keksi muuta syytä kuin hormonaalisen vaihtelun.
That’s the thing about life; It is fragile, precious and unpredictable and each day is a gift, not a given right.
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

Jessie, mun kaverilla löytyi joskus pieni kalju läntti päänahasta. Jonkin ajan kuluttua päälaelle ilmestyi toinen samanlainen, jolloin hän sai aikaiseksi mennä lääkäriin. En muista mistä siinä oli kyse, mutta lääkäri määräsi jotain lääkeliuosta, jota piti päivittäin laittaa niihin laikkuihin ja pian niihin alkoi kasvaa uutta tukkaa, eikä ongelma ole sen jälkeen uusinut. Toivottavasti sullakin on kyse jostain helposti hoidettavasta vaivasta.

Manna, mulla lähti kolmasosa hiuksista viime talvena hormonaalisista syistä. Olen nyt syönyt biotiinia, mutta en tiedä yhtään onko siitä apua. Uutta hiusta kyllä kasvaa, mutta tuskastuttavan hitaasti.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Chronos
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 948
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 17:35

Re: Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Chronos »

Manna kirjoitti: 08 Touko 2021, 14:58
Chronos kirjoitti: Mutta siis hiuksia ei enää lähde, ei ole lähtenyt kohta  1,5 vuoteen, mutta ne eivät kasva,kuten eivät kasva muutkaan karvat. Ferritiiniä tai muutakaan ei ole tutkittu koska olo on ollut ihan normaali. Tosin ei se varmaan pahaa tekisi käydä tutkituttamassa. Syön omasta mielestäni ihan monipuolisesti ja FerroFortea sen lisäksi.
Varastorauta on siinä mielessä petollinen, että sen alhaisuuteen tottuu ja ainoa keino saada tietää oikea tilanne, on mittauttaa arvo labrassa yhdessä herkän crp:n ja trfesat-arvon kanssa.

FerroForte on todella mieto rautavalmiste eli se saattaa auttaa pysymään arvoa kohtuullisena, mutta sillä ei saa matalaa arvoa nostettua. Lisäksi se on todella kallis tuote, jos aikoo syödä isompaa annosta, mutta toki vatsaystävällinen :)
Veriarvot testattu ferritiinin ja kilppariarvojen kanssa. Hakeuduin testeihin kovan unohtelun vuoksi, mutta missään arvoissa ei ollut poikkeamaa. Syy jää siis arvailujen varaan: stressi, juminen niska ja sitäkautta huono päänahan verenkierto tai hormonitoiminta.
Xhex0879
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 99
Liittynyt: 14 Elo 2017, 12:51

Re: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Xhex0879 »

Harmittaa, kuukausi sairaalassa vuodepotilaana todella huonossa kunnossa, hiuksista lähti yli kolmasosa. Vyötärön alapuolelle yltäävät hiukset enää lapaluihin, olivat niin ohkaiset että latvat oli rumat. Nyt hiukset tuntuu todella ohuilta, kasvaahan hiukset takaisin, mutta se ei paljon lohduta. Ja taistelu liikarasvoittuvan päänahan kanssa vain pahentaa tilannetta, nyt lääkäri käski kokeilla nizoralia. Se jos ei auta, täytyy mennä ihotautilääkärille. Onko jotain jolla hiukset sais näyttämään paksummilta? Mitään hiuslakkaa en tahdo käyttää.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Re: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja bast »

^ Mulla sairaalan pesuaineet sai päänahan puskemaan ihan mahdottomasti rasvaa. Tilanne rauhoittui XZ:n koivunmahla shampoolla viikossa tai parissa.

Mä kun aina kokeilen milloin mitäkin hömppää, niin nyt testissä rosmariinivesi. Sen pitäisi auttaa hiustenlähtöön ja kumma kyllä hiuksia tosiaan tuntuu irtoavan vähemmän kun ennen! Saa nähdä miten pitemmän päälle, yleensä nämä pienemmän hiustenlähdön kaudet on hetkellisiä ja kohta taas on viemäri tukossa joka suihkun jälkeen.
Keitän siis tuoretta rosmariinia ja haudutan pitkään, neste siivilän läpi suihkepulloon. Säilyy jääkaapissa n. viikon. Sitä litkua sitten hieron päänahkaan joka ilta. Tuoksuu ainakin hyvälle, jos ei muuta. ;D
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Re: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja bast »

Tämä on yllättävää, mutta vaikka mulla taas irtoaa paljon hiuksia (vähän vähemmän kuitenkin kun ennen), niin mulla kasvaa uutta tukkaa sellaisissa kohdissa hiusrajaa, joissa ei ollut aiemmin mitään! Kyllä se rosmariini tosiaan jotakin tekee.
Sateenvarjo
Haiven
Haiven
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Marras 2022, 11:44

Re: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Sateenvarjo »

Eilen laitoin ensimmäistä kertaa tuota rosmariiniöljyä. Sitä ennen olen käyttänyt Rogainea, mutta säännöllisestä käytöstä on jo niin pitkä tauko että tulokset ehtivät nollaantua. Mitä nopeasti luin, niin tämä rosmariini olisi yhtä tehokas kuin 2% Rogaine. Tosin sitähän ei ole ollut enää markkinoilla vuosiin, vain enää sitä vahvempaa, muistaakseni 5%. Lopetin Rogainen koska se aiheutti kamalan hilseen ja kutinan plus oli todella kallista. Niin ja lisäksi mulla on käytössä Nizoral-voide (senkin pitäisi blokata DHT:tä, josta luulen oman hiustenlähdön osittain johtuvan). Eli tällä hetkellä ONNEKSI ei ole akuuttia suurta sulkasatoa mutta usein tulee kuumottava ja kutiseva alue päähän, ja siitä sitten lähtee hiuksia. Siihen olen laittanut sitten Nizoralia. Surullista on se että suurin osa lähtevistä hiuksistani on uusia. Eli vielä lyhyitä ja sellaisia suippopäisiä.

Olen käynyt kerran lääkärissä mutta hän ei ottanut mua ollenkaan vakavasti ja oli muutenkin jotenkin ihan pihalla eikä edes uskonut mitä sanoin :-\ oli todella masentavaa, ehkä mun pitää kasata uudestaan rohkeus jos oikeasti saisin apua näihin oletettuihin hormoneihin.

Tämä on ihan kamalaa kun hiukset vaan lähtee. Olen kokenut ainakin 3 sulkasatoa. Ensin tulee hirveä kutina, joka vastaa hyttysen pistoa tai lintukirpun puremaa, ja sitten hiuksia lähtee ihan tuppo kaupalla. Yhdellä haraisulla tyyliin 20 ja niitä lähtee niin pitkään kuin hiusta on enää puolet jäljellä. Mulla on päässä muutama alue, jotka ihan todellakin kuultaa läpi, ja käytän päivittäin paljon aikaa ja vaivaa että saan läntit piiloon. Lisäksi tupsuttelen suuret määrät Toppikia, joka myös kallista. Ponnari on reilusti alle puolet siitä mitä joskus on ollut. Tällä hetkellä etusormen paksuinen. Osaan kuitenkin käsitellä ne niin, että ne näyttävät normaaleilta (huom ei siis lähellekään paksulta mutta sellainen ohuehko normaali). Mulla siis kasvaisi hiukset ainakin puoleen selkään jos niitä olisi. Tällä hetkellä pidän näitä 10 karvaa pitkinä jotta saan niistä tekaistuja nutturan tms mutta hiukset auki en todellakaan voi kulkea. On niin jäätävä näky. Mutta kombinaatiolla tuuheuttava aine pohjalle + hiuspuuteri + lakka näistä saa lähes normaalit.

Takana hormonien heilahtelua ja valtavaa stressiä uniongelmineen ja huonoine syömisineen. Mä niin toivon että tästä olisi apua. Olen melko toiveikas, sillä tosiaan Rogaine aikanaan auttoi. Toki muutkin elintavat tulee korjata ja se on jo työn alla.

Naisena tämä hiusten lähtö on jotenkin kamalan häpeällistä.

Mähän voisin tänne sitten raportoida kuinka prosessi etenee, kun sen olen vasta aloittanut ;D

Edit 1 Mietin tuota rytmiä kuinka lähtisin etenemään. Aion ostaa rosmariinisuihkeen myös. Lisäksi mulla on 1.5 pulloa Rogainea jäljellä, käytän nekin kyllä pois.

Tuo öljy vaikuttaa olevan niin jankkia ettei sitä voi jättää hiuksiin, eli se varmaan menee sitten öljyhoitona. Riittää kerta viikkoon? Toivottavasti se suihke, jota aion kokeilla, ei jätä hiuksia näin lähmäiseksi ja sopii päivittäiseen käyttöön. Jos ei tule mitään reaktioita, niin kokeilen laittaa Rogainen illalla ja suihkeen aamulla (tai kummin päin lähmää vähemmän), ja sitten viikoittain vielä öljyhoito. Eli sitä Rogainea pitäisi oikeasti laittaa 2 kertaa päivässä, niin toisen kerran korvaisin rosmariinilla ainakin kunnes purkit loppuu. Toivottavasti tällä lähtee kasvu taas käyntiin.

Edit 2. Luin tätä ketjua nyt alusta saakka ihan ajatuksella ja sain rohkeutta varata uudelleen ajan lääkäriin! Toivottavasti tällä kertaa sujuu paremmin ja saa selvitettyä just noi kilpparit, veriarvot, hormonit jne tai ainakin suljettua pois. Viime lääkäri ei tosiaan edes laittanut mihinkään verikokeisiin eikä mitään jatkotutkimuksia, se oli täysi hukkareissu, suorastaan erittäin masentava ja lannistava kokemus.
Belladonna
Haiven
Haiven
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Maalis 2022, 19:00

Re: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Belladonna »

Aloin aikoinaan sisällyttämään sarviapilaa hiustenhoidossa. Uutan sarviapilan siemeniä viikkokaupalla oliiviöljyssä lasipurkissa pimeällä hyllyllä, tää viimeisin setti on uuttunut jo useampi kuukausi ja tarttis varmaan uutta kohta pistää tulemaan sen varalle kun edellinen ennenpitkää loppuu. Sarviapilasta löytyy tubesta hakusanalla Fenugreek vaikka minkälaista hiusreseptiä, mut oon käyttänyt teenä kasvivärjäyksiin ja sit tehnyt omaa päänahkaöljyä johon oon vielä sekoittanut eteeristä rosmariiniöljyä ja muita öljyjä.

Sen pitäisi kans blokata DHT:tä ja vilkastuttaa hiustenkasvua, joten annoin tilaisuuden ja totta puhuen ensimmäise n kokeilujakson jälkeen tuntui että tukkaa lähti suihkun yhteydessä vähemmän kuin tavallisesti. Lopetin öljyn käytön pidemmäksi ajaksi ja hiustenlähtö alkoi taas hiljalleen yltymään, nyt mä aloitan öljyn käytön uudestaan josko se ei ollutkaan pelkkää unta. Sekoitan siis sarviapilaöljyä ja muita mun lempiöljyjä pipettipulloon ja hieron päänahkaan ennen shampoopesua. Aloitin kans tekemään rosmariinivettä jota suihkin illalla juuriin, ylijäävän ajattelin käyttää viikonlopulla hiushuuhteena ettei mene haaskuun. Toivottavasti siitäkin olisi apua.

Olen tippunut tummaihoisten naispuolisten hiustubettajien maailmaan ja sieltä tuon sarviapilankin bongasin, valtavasti sellaista tietämystä josta on ihana ammentaa.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Re: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja bast »

Voiko vesi vaikuttaa näin paljon hiustenlähtöön? Kotona tukkaa lähtee pestessä aina iso tuppo, mutta nyt kun olin eri kaupungissa, sitä lähti 1/4 siitä mitä normaalisti. Shampoo ja muut aineet oli samat kun yleensä ja en keksi oikein muuta eroa kun se vesi ja ehkä aavistuksen pienempi vedenpaine. Outoa. Pystyyköhän kotona tähän mitenkään vaikuttamaan? Meillä oli joskus suihkusuodatin, mutta en huomannut siitä mitään hyötyä.

Rosmariiniveden käyttö mulla on jäänyt kun se oli kuitenkin loppujenlopuksi aika työlästä hyötyyn nähden. Se tummensi mun tukkaa aika paljon, mutta väri haalistui pikkuhiljaa normaaliksi kun käytön lopetti.
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Re: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Mena »

Jos vedessä on metalleja niin kai se voi. Aika hurjalta kyllä kuulostaa. Oletko myös harjannut hiukset ennen pesua samalla tavalla?

Mulla on hiukset ohentuneet viime kesään verrattuna ja ahdistaa kun päänahka näkyy tosta päältä. Varmaan tää tumma hiusväri mikä mulla on nyt pahentaa vielä lisää tilannetta. Olen nyt ottanut taas käyttöön viikoittaisen öljyämisen (sekoituksessa risiiniöljyä, rypäleensiemenöljyä ja rosmariiniöljyä, annan vaikuttaa tunnin ennen pesua). Otin myös kaapista uudelleen käyttöön Famon palashampoon (oisko Haituva, ei tehdä enää) ja harkitsen tuota Famon Fenugreek palaa myös. Normaalisti pesen Wellan invigo senso calmilla mutta se on sulfaattipommi eikä ehkä siten niin hellävarainen. Toki tällä silikonien määrällä pituuksissa ja latvoissa tarvitsen sulfaattipesua säännöllisesti.
Epäilen hiustenlähdön syyksi Slinda-pillereitä joita syön tupla-annoksella endometrioosin takia. En kuitenkaan tämän takia ole niitä vaihtamassa pois ellei nyt oikeasti ala tulemaan isompia kaljuja länttejä, kun nämä on ainoat pillerit millä pystyn elämään lähes kivutonta elämää suurimman osan ajasta. Mietin myös ferritiiniä, se oli vähän tippunut reilu vuosi sitten ja sen jälkeen olen endon takia vuotanut paljon ennen kuin sain nämä nykyiset pillerit. Alankin taas popsimaan rautalisää ja hilpaisen sitten jossain vaiheessa taas verikokeisiin tsekkaamaan tilanteen.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Re: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja bast »

Sama systeemi oli myös harjaamisen suhteen kuin yleensä. Luulisin että metalleja ei kovin paljoa ole, kun suihkusuodatin pysyi aika siistinä silloin kun oli käytössä.
Vastaa Viestiin