Hiustenlähdöstä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Ei niissä hilseshampoissa pitäisi hirveästi sen kummempia riskejä olla kuin se ainainen mahdollinen ärsytys. Pakkauksessa tietenkin selostetaan tarkemmin, mutta reseptivapaita tuotteitahan ne ovat ja ohjeen mukaisella käytöllä ihan turvallisia. Mutta jos ne oireet nyt eivät yhtään muistuta mitään käyttökohteena olevista ongelmista, niin turhaahan se sitten varmaan on. Punaiset läiskät, kutina ja kuumotus ovat tavallisia oireita niin monissa erilaisissa ongelmissa, mutta jos tarkemmalla tarkastelulla mikään vaiva ei kuulosta oikealta, niin ehkä kyse on sitten vain hiustenlähdöstä ja siihen liittyvästä arkuudesta. Sellaisesta esim. löytyy juttuja että hiustenlähtö jättäisi "haamukipua" jälkeensä, jos päänahan hermot ovat herkät. Jos kuitenkin löytyisi vielä joku paremmin aiheeseen erikoistunut ammattilainen, jolta saisitte neuvoja? Jos tilanne on ollut sama jo vuosia, niin ei siinä varmaan mitään henkeä uhkaavaa tarvitse pelätä.
1cFii, oma väri.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja bast »

Mulla on ennenkin ollut hiustenlähtöä, mutta nyt on astetta pahempi ongelma. Ennen vaikka hiukset olisi ohentuneet pituuksista, niin juuresta on aina kasvanut uutta tilalle, niin että tiheys päänahassa on pysynyt samana. Nyt uutta ei tule riittävästi korvaamaan irronneita ja myös lyhyttä uudempaa kasvua irtoilee! Hiukset on harventuneet tosi paljon ja päänahka paistaa välistä. Jakaus on tuplasti leveämpi kuin ennen.

Kävin lääkärissä ja sanoi että ei tutkita jos tukkaa ei irtoile tuppoina tai ole kaljuja länttejä. Kuulemma vielä normaalin rajoissa, vaikka puolet on lähtenyt viimeisen 4 kk aikana. Ja sitten tietysti lääkärien lempitekosyy on stressi. Mä siis sairastuin vuoden alussa vakavasti, mutta sairaalassa sanottiin, että tähän vaivaan ei pitäisi liittyä hiustenlähtöä. Stressiä tässä tietysti on tullut, mutta tukanlähdön huomasin jo kuukautta ennen sairauden ensioireita, joten ei sekään sitä selitä.

Ahdistaa kun lääkärit vaan vähättelee ja pitää pelkkänä esteettisenä ongelmana. Mua enemmän huolestuttaa mistä tämä johtuu.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
helka

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja helka »

Ensimmäisenä tuli mieleen, että onko kilpirauhasarvosi testattu? Kilpirauhasongelmiin liittyy usein hiustenlähtöä.
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja ellen »

Rauta-arvot kannattaa myös tarkistuttaa, alhainen ferritiini aiheuttaa myös hiustenlähtöä.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja bast »

^^ Kilpirauhasarvojen pitäisi olla kunnossa.

^ Ferritiini oli jotain 10, mutta syön nyt rautaa.
Viimeksi muokannut bast, 29 Maalis 2019, 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja ellen »

^ Ferritiini on siis todella alhainen ja hiustenlähtö voi hyvinkin johtua siitä. Kun rauta-arvot alkavat parantua, niin hiuksetkin pysyvät päässä taas paremmin.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja bast »

^ Ferritiiniä on mitattu mulla vasta viime vuosina ja se on ollut 5-10. Hemoglobiinia on seurattu teinistä asti ja huonoimmillaan se on ollut 74. Silloin ei ollut tukanlähtöä. En tosiaan tiedä mitä ferritiini silloin oli, mutta voisi kai olettaa, että sekin on ollut aina matala. En tiedä voisiko keho sitten olla alkanut iän myötä reagoimaan siihen herkemmin.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja bast »

Olen syönyt raudan lisäksi priorinia ja uutta tukkaa alkoi taas kasvaa. Hiusrajassa näkyy vauvahiuksia. Olin jo toiveikas, että homma korjaantuu, mutta kun jouduin aloittamaan tujun kortisonilääkityksen, niin tukanlähtö yltyi entisestään. Varsinkin pestessä lähtee aina iso kourallinen. Saa nähdä miten tässä käy. Kortisonia joudun kuitenkin syömään vähintään vuoden, että jos lääkitys tuon tekee, niin klonkkua alan muistuttaa ennen pitkää.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
Manna
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 3592
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 21:22

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Manna »

Mulla on ollut jostain maaliskuusta alkaen ihan käsittämätön hiustenlähtö ja se ei vieläkään tunnu vähenevän tai loppuvan. Jokaisessa hiuksessa tuntuu olevan sellainen pallomainen pää mukana. Itse tunnen miten hiuksista on lähenyt varmasti lähemmäksi 1/3 pois. Viimeisempien verikokeiden mukaan sekä kilpirauhasarvot että ferritiini ovat hyvällä tasolla. Olen syönyt alkukesästä alkaen mm. B-vitamiinia. Vähitellen kyllä hirvittää miten pitkään tämä jatkuu ja jos ei ollenkaan lopu :P
That’s the thing about life; It is fragile, precious and unpredictable and each day is a gift, not a given right.
Anamaria
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Touko 2015, 14:41

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Anamaria »

Onks noi multivitamiinien sisältämät vitamiini- ja hivenainemäärät ihan riittävät hiustenlähtöä vastaan? Biotiinia ja sinkkiä löytyy ainakin tuosta minun versiosta, 30 ja 15 mikrogrammaa.
Chronos
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 948
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 17:35

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Chronos »

Tämä nyt ei varsinaisesti liity hiustenlähtöön mutta sivuan aihetta. Mulla oli useamman vuoden hiustenlähtöä jonka syytä en saanut selville. Se alkoi 2017  ja pikkuhiljaa tasoittui normaaliksi. Hiukset eivät ole palautuneet siihen tilaan mitä ne olivat ennen. Huomasin myös toisen efektin joka on ilmestynyt parin vuoden aikana. Hiukset eivät enää kasva, kasvu on hidastunut. Aiemmin kuukauden kasvu oli n. 1,5cm tai vähän alle. Nyt kuukauden jälkeen värjäyksestä juurikasvua tuskin havaitsee ja silmämääräisesti arvioin pituudeksi ehkä 0,5cm. Vaikutus on myös kaikissa muissakin karvoissa, ne eivät enää kasva. Säärien ajelun jälkeen sängen ilmestymiseen  menee viikko, aiemmin meni pari päivää. On jotenkin vaikea uskoa että ikä vaikuttaisi näin nopeasti karvan kasvuun. Olen siis 34. Googlettelu tuotti huonosti tulosta, löysin linkkejä joissa oli vaihdevuosioireiluasiaa mutta ei kai nyt vielä.
Viimeksi muokannut Chronos, 01 Touko 2021, 09:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1a M ii, vyötäröpituus. Hennavärjäilyä vuodesta 2003. Musiikilla toimiva ihminen <3
Shi Shi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1212
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 12:32

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Shi Shi »

^^Voisiko olla joku elintapa- tai elämänmuutos? Verikokeella näkisi puuttuuko jotakin tai onko esim kilpirauhasen toiminnassa häikkää. Mun sulkasadot on tähän asti johtuneet syömishäiriöstä, stressistä ja hormoneista (e-pillerien lopetus, synnytys), ja sukurasitteesta. Sain viimeksi nyt vuodenvaihteessa sen kuriin Solgarin hiusravintolisällä, mutta nää on tosi yksilöllisiä juttuja. Olen samaa ikäluokkaa, ja vaihdevuodet kai tulisi vasta reilun kymmenen vuoden päästä.
Viimeksi muokannut Shi Shi, 01 Touko 2021, 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
:: 2a M-F i&nbsp;::&nbsp;" When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix
Manna
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 3592
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 21:22

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Manna »

^^onko sinulta tutkittu varastorautaa eli ferritiiniä? Sen ollessa alhaalla monilla ilmenee hiustenlähtöä ja näin on ollut itselläkin.
That’s the thing about life; It is fragile, precious and unpredictable and each day is a gift, not a given right.
Chronos
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 948
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 17:35

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Chronos »

Hiustenlähtö alkoi 2017 ja siihen liittyi elämänmuutos, muutimme täysin vieraalle paikkakunnalle opiskelujeni perässä. Tuntui pienelle katastrofille. Olemme kyllä muuttaneet jo takaisin kotikaupunkiin. Mutta siis hiuksia ei enää lähde, ei ole lähtenyt kohta&nbsp; 1,5 vuoteen, mutta ne eivät kasva,kuten eivät kasva muutkaan karvat. Ferritiiniä tai muutakaan ei ole tutkittu koska olo on ollut ihan normaali. Tosin ei se varmaan pahaa tekisi käydä tutkituttamassa. Syön omasta mielestäni ihan monipuolisesti ja FerroFortea sen lisäksi. Kokeilin Hankintatukun Piimax C+Biotiinia pari purkkia mutta ei tapahtunut mitään.
Viimeksi muokannut Chronos, 01 Touko 2021, 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1a M ii, vyötäröpituus. Hennavärjäilyä vuodesta 2003. Musiikilla toimiva ihminen <3
Shi Shi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1212
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 12:32

Vs: Hiustenlähdöstä

Viesti Kirjoittaja Shi Shi »

^^Kasvun lepovaihe kenties? Jos yhtään huolettaa niin paras kuitenkin ehkä tarkistaa veriarvot? Lisäravinteiden kanssa olisin varovainen, ellei ole ihan todettua puutosta. Itse uskalsin ottaa Solgarin kokeiluun, koska siinä ei ole rautaa (sukuvikana paksu veri), lähinnä MSM:ää ja lisänä vähän sinkkiä, c-vitamiinia ja muutamaa aminohappoa, joita saa parhaiten ruoka-aineista, joita syön aika vähän (liha, pavut ja maitotuotteet). Raudan, aliravitsemuksen ja ravintoaineiden ohella kaiketi kilpirauhasen vajaatoiminta on niitä yleisimpiä hiusten kasvuun vaikuttavia juttuja. Kilpirauhasvaivat on Suomessa "kansantauti" ja muissa maissa annetaan jo tyroksiiniresepti arvoilla, jotka Suomessa vielä katsotaan normaaleiksi.
:: 2a M-F i&nbsp;::&nbsp;" When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix
Vastaa Viestiin