Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

muori Pippuri
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3826
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 11:35

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja muori Pippuri »

Lähteekö teiltä normaalia enemmän hiuksia hennatessa? En ole uskaltanut hennata juurikasvua, koska hiuksia näytti lähtevän viime värjäyksen huuhteluvaiheessa ihan hirveästi.Johtuukohan se siitä kakkuuntuneesta värimassasta, että niitä irtoaa?
korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

^ Kovettuuko se massa siis? Mulla ainakin on pysynyt kosteana ja juoksevana/mönjämäisenä kun on peitettynä ollut. Miten/millä huuhtelet hennan? Itse olen käytin vaan vettä, mutta cassian kanssa hoitoainetta koska se lähtee niin vaikeasti. Lähtihän hennatessa hiuksia aina ihan hirveä määrä, mutta sama on homma shampoo-/hoitoainepesussa ja muiden seosten huuhtelun kanssa.

Luulisin, että jos massa oikeasti repii hiuksia päästä, sellaisiakin jotka eivät itsestään ole irtoamassa, niin se varmaan sattuisi tai ainakin tuntuisi. Ja varmaan osa hiuksista katkeaisi eikä irtoaisi kokonaan. Takkuuntuminen, mitä henna joillekin aiheuttaa, voi myös aiheuttaa irtoamista kun takkukasan huuhtelu herkästi on repivää touhua. Ehkä hiuksesi ovat saaneet liikaa hennan rakennepaikkausta ja kaipaavat kosteutusta?
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Mena »

Kokeile pestä pää alaspäin. Musta tuntui että lähtee enemmän hennatessa, kunnes pesin shampoolla pää alaspäin.
mois
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Joulu 2006, 12:36

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja mois »

Hei mitäs meinaatte kun löysin tuollaisen hennan(?), joka saattaa olla vanhentunutta (yhteisömme kirppikseltä, ei lukenut mitään infoa). Kokeilin sitä pieneen osaan hiuksia, annoin vaikuttaa n.1,5h, tulos oli sellanen hento kuparisen/oranssihtavan ruskea (aika samanlainen kuin oma väri, mutta intensiivisempi). Toinen arvaukseni on, josko se oiskin cassiaa..? En oo ikinä kokeillut, niin en oikeen tarkkaan tiedä millasta se on.
Mietin voiko tuo tehdä jotain huonoa hiuksille, jos on jotenkin menny vanhaksi. Ja lisäksi en tietty tiedä merkkiäkään... Tekis nyt vaa mieli läntätä se päähän, ja pidemmällä vaikutusajalla (niin josko se antais vähän syvempää sävyä kuitenkin sitten). :D
korkkiruuvi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 11 Joulu 2015, 01:24

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja korkkiruuvi »

Cassiasta ei tule kuin kultaista vivahdetta vaaleisiin/vaaleahkoihin hiuksiin, veikkaisin sävyn perusteella että löytösi on hennaa, joka on menettänyt tehojaan vanhentuessaan tai ei ole alkujaankaan ollut voimakasta (eri erissä, merkeissä ja lajikkeissa on eroja). Tietääkseni henna ei muutu vahingolliseksi, sehän on vaan kasvijauhetta (puhdas henna), mutta täyttä varmuutta asiasta mulla ei ole enkä ole vanhentunutta itse kokeillut. Itse en kyllä käyttäisi hennaa, jonka puhtauteen en luota, sillä hennaan voidaan lisätä vaikka mitä - myös hiuksille ja/tai koko keholle vahingollisia aineita.
mois
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Joulu 2006, 12:36

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja mois »

Kiitos korkkiruuvi! Kävi lopulta niin että väri syveni muutamassa päivässä huomattavasti! :) Nyt kyllä tykkään sävystä, vaikka haluan vielä hitusen selkeämmän punasen, seuraavaksi taidan laittaa Cultivatorsin Hennan...
Eli katastrofia ei tapahtunut, nyt vain toivon ettei ollut mitään heikkolaatuista kamaa (itsekin oon tosi tarkka etten mitään myrkkyjä kehooni laita). Mutta jos olikin, niin tuli nyt onneks vaan tuon yhden kerran laitettua!
tuatara
Haiven
Haiven
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Heinä 2008, 15:38

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja tuatara »

Hei, oliskohan täällä kuulolla joku kasvivärjäyksistä vähän mua enemmän ymmärtävä, joka voisi auttaa pähkäilyissäni :)

Tilanne on sellainen, että tuossa kuukausi sitten laitoin ensimmäistä kertaa kasvivärin päähäni. Lähtötilanne oli 4-5 cm tyvikasvu (osin harmaantunutta, tummuudeltaan ehkä 6-tasoa, tai vähän tummempaa - vaikea arvioida) ja loput ihan synteettisillä väreillä värjättyä, kulahtanutta viileähköä tummanruskeaa. Päädyin laittamaan Cultivator'sin Walnut-sävyä, siis (yllättävänkin) lämpimään taittavaa tummanruskeaa. Ihan tykkäsin ekan värjäyskerran antamasta sävystä, se taittoi enemmän kultaan kuin kupariin, mutta juurikasvu jäi tottakai vielä muuta tukkaa vaaleammaksi. Harmaat hiukset olivat tuossa vaiheessa lähinnä keltakupariset (mulla harmaat ovat luonnostaan aika valkoisia).
Pari viikkoa sitten laitoin samaa sävyä toisen kerroksen. Väri tummeni ja syveni todella hyvin, mutta - ja tämä ei varmaan muille tule yllätyksenä - se taittaakin nyt kullan sijasta punakupariin tai johonkin sen tapaiseen. Riippuu tosi paljon valosta, miltä se näyttää, mutta joka tapauksessa tämä ei nyt ole ollenkaan sitä, mitä olisin halunnut....

Kysymys kuuluukin siis, mitä seuraavaksi? En haluaisi väriä yhtään enää tummemmaksi, mutta tuota punaisuutta haluaisin pois. Harmaat saavat näkyä raitoina, mutta olisi kiva, jos nekin olisivat vähän neutraalimman sävyiset. Itse olen tässä päätellyt, että indigo voisi olla vastaus - vai olenko ihan väärässä? Puhdasta indigoa en tähän kuitenkaan uskalla laittaa, joten tilasin Radicon pari tuhkaista sävyä, joissa ei ole hennaa mukana ollenkaan ja harkitsen niiden kokeilemista.

Eli siis, te tietäväisemmät, onnistuisiko noilla todennäköisesti saamaan väriä neutraalimmaksi? Vai onko vaarana, että punaisuus vaan taittuu viileämmäksi punaiseksi ja olen entistä syvemmällä suossa? Haluaisin tästä siis oikeasti neutraalimman ruskean. Apua!

lisäys: Kaapistani löytyy myös Cultivator'sin sävy Chestnut, jota mainostetaan viileämmäksi tummanruskeaksi (mutta sisältää myös hennaa). Sitä ehkä olisi alunperin kannattanut käyttää, en tiedä. Ja on myös yksi harkitsemistani vaihtoehdoista.
Viimeksi muokannut tuatara, 10 Heinä 2019, 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hipitti
Haiven
Haiven
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Syys 2013, 18:05

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja hipitti »

Tuatara, jos laitat hennan päälle indigon, väri tummuu. Saattaisit saada jopa ihan mustanruskean. Hennasta punaisuus lähtee parhaiten pois tomaattimehulla. Kyllä, iso pullo tomaattimehua päähän ja odota. :'D Tomaattimehua voit pitää tunninkin ja tehdä useamman käsittelyn peräkkäisinä päivinä. Lopputulos pitäisi olla jotakuinkin lämmin ruskea, sellainen neutraali tuli aikoinaan itselle kun näin tein. :') Hennaa vois myös yrittää vaalentaa askorbiinihapolla tai sitruunahapolla, mutta se kuivattaa hiuksia hirmuisesti. Vaalennusteho tosiaan vain poistaa punaisuutta, itse sävy ei vaalene juuri. Ja jos kokeilet noita happoja niin hyvin varovasti happovesi tukkaan eikä saa pitää yli 10min!

Onnea matkaan. ^^

Nuo valmissekoitukset mitä olet käyttänyt, eivät suoriltaan toimi sillä tavoin että pim, uusi sävy vanhan päälle. Hennaa kun kerrostaa millä vain hennasekoituksilla, se tummuu ja tummuu. Sävystä riippuen joko enemmän syvänpunaisen tai tummanruskean suuntaan punaisella hohdolla. Kuulostaisi siltä, että haluamasi sävy syntyisi jollain cassia-amla-shikakai-ripaus hennaa-ripaus indigoa-seoksella. :) Tietysti nyt kun sinulla on pituuksissa synteettistä väriä ja juuri hennattu, on varminta mennä ekokampaamoon värjäämään. ^^


2cFi, yrittää kasvattaa ohutta rimpulaansa. Tällä hetkellä yli bsl (jos kasvaa niin antaa mennä vaan)
Chronos
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 948
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 17:35

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Chronos »

Mä olen nyt maaliskuusta asti värjäillyt cassia/henna-seoksella suhteessa 65/35. Tavoitteena kuparisemman värinen tukka. Lopputulos puolen vuodenkaan jälkeen ei miellytä. Ilmeisesti pohjavärini on sen verran tumma, että mitään kirkasta kuparia tästä ei saa. Keinovalossa hiusten väri näyttää yhtä tummalta juuresta latvoihin (ei yllätä koska kasvivärihän ei vaalenna). Hiuksen kiillon sävy on juuresta keltaisempi ja latvoja kohti sävy muuttuu punaisemmaksi.  Haluaisin myös että punainen näkyisi paremmin, koska nyt hiuksissa on  jännä tumma sävy, joka näyttää punaiselta kun valo osuu. Mahonki on varmaan oikea sana kuvaamaan väriä. Plussa seoksen käyttämisessä on se että juurikasvu ei näy niin selkeästi kuin pelkällä hennalla värjätessä.
1a M ii, vyötäröpituus. Hennavärjäilyä vuodesta 2003. Musiikilla toimiva ihminen <3
kuskus
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 145
Liittynyt: 06 Syys 2018, 20:26

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja kuskus »

Mä hennailin noin vuoden Cultivatorsin hennalla, välillä laitoin seokseen mukaan pussin saman merkin mahogany-sävyä. Tulos oli ihan nätti punaruskea, mutta innoissani hennailin vähän liian usein ja väri tummeni nopeasti omaan makuuni liian tummaksi, halusin enemmän oranssia/kuparista sävyä. Vuosi sitten tein värinpoiston ja laitoin päälle henna-cassia-sekoituksen (muistaakseni 50-50). Tästä tuli ihan nätti vaalean oranssi, jopa vähän kellertävä, toki mun sävyihin hiukan liian vaalea. Ajattelin, että siitähän se tulevien hennausten myötä tummuu.
Mun oma sävy on sen verran tumma, että säilyttääkseni kuparin sävyn mun on aina vaalennettava tyvi ennen hennausta. Vuoden aikana olen jaksanut tehdä sen kahdesti, enkä aina ole jaksanut laittaa edes hennaa päälle. Hiusten sävy on ollut siis hyvin kirjava monen sentin tyvikasvuineen, vaalennettuine hennaamattomine osioineen ja hennattuine pituuksineen&nbsp; ;D Kesällähän tällä nyt ei ole ollut mitään väliä, kun hiukset kuitenkin ovat jatkuvasti kiinni.

Nyt eilen jaksoin vihdoin käyttää koko päivän vaalennus-hennaus-operaatioon, ja olen tosi tyytyväinen tulokseen! Vaalensin tyven Rialin vaalennusvoiteella (mielestäni hellävaraisempi ja myös vähemmän tehokas kuin varsinainen vaalennusaine, eli suht turvallinen käyttää), levitin vaalennettuun osioon pussillisen Cultivatorsin hennaa ja lisänä noin puoli pussia Auburn Copper -sävyä, parin tunnin päästä pituuksiin mössön jämiin lisätty loput Auburn Copperista ja hoitoainetta, tunnin glossaus tällä seoksella. Täysin tasainen ei koko hiuksiston sävy ole edelleenkään, mutta kotihennailijan tulokseksi mielestäni oikein hyvä.
2abc M ii häntäluupituus, ruskeista hiuksista hennattu kettutukka
Kathy
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 842
Liittynyt: 04 Elo 2010, 16:19

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Kathy »

Aloitin lähes kymmenen vuoden tauon jälkeen hennaamaan hiuksia, koska kyllästyin haalistuviin suoraväreihin ja tyven vaalentamiseen. Tein ensimmäisellä värjäyskerralla 50/50-sekoituksen Khadin cassiasta ja hennasta, tuloksena vaalea kupari, joka tosin ei kovin hyvin kestänyt käsitellyssä latvassa. Olin siis haalistellut kirkkaan punaista suoraväriä ja pohjana oli epämääräinen persikkapinkki muutaman sentin maantienharmaalla tyvikasvulla. Plussaa värin koostumuksesta, sain tehtyä todella tasaisen tahnan eikä Khadin jauheissa ollut mitään soraa ja silppua. Värjäsin eilen uudestaan, tällä kertaa Utrekramin punaisella ja huhheijaa miten huonompilaatuista se oli, kamalan karkeaa verrattuna Khadiin. Sävystä tuli kuitenkin hyvä, syvempi kupari mitä olin alun perin toivonutkin ja nyt ei ole läheskään niin suurta sävyeroa tyvessä ja latvassa.
1aMii, punapää
Herkästi näppyilevä pintakuiva sekaiho (sinkkitabut rulaa)
Chronos
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 948
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 17:35

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Chronos »

Kyllästyin cassia/henna seoksella värjäilyyn. Kokeilin myös kamomillateetä, nokkoshaudetta yms. seoksen teossa. Sitruunamehua kippoon, hennat ja vedet perään, muhitus pöydällä sekä värjäys. Lopputulos on taas sellainen tumma mahonki/punaruskea mutta en kai toisenlaisessakaan värissä osaisi olla. Väri on parhaimmillaan heti pesun jälkeen, punaisuus näkyy silloin eniten. Hennaforhairin sivulla myydään Copperberry nimistä jauhetta joka ilmeisesti jättää värjäystuloksen punaisemmaksi kun sitä sekoittaa hennajauheeseen. On siis jauhettua acerola-kirsikkaa ja teho perustuisi C-vitamiiniin joka vähentää hennan hapettumista (tummumista) värjäyksen jälkeen. Siis mikäli ymmärsin oikein. Tästähän sitten kotikemistin ajatukset heräsivät että toimisikohan askorbiinihappo hennajauheessa samoin... En ole löytänyt muualta acerolajauhetta tai copperberry-nimellä jauhetta hiusten värjäystarkoituksiin.
1a M ii, vyötäröpituus. Hennavärjäilyä vuodesta 2003. Musiikilla toimiva ihminen <3
Chronos
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 948
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 17:35

Vs: Sekalaisia kysymyksiä hennasta ja muista kasviväreistä

Viesti Kirjoittaja Chronos »

Lueskelin netistä hennajauheista ja kiinnitin huomioni lisättyihin väriaineisiin. Olin siis tietoinen siitä että joihinkin jauheisiin lisätään vihreää jotta hennajauhe olisi "tuoreen" näköistä. Joihinkin lisätään punaista jotta värjäystulos olisi punaisempi. En ollut tietoinen että joihinkin jauheisiin lisätään lawsonea jälkikäteen nostamaan heikkolaatuisen jauheen lawsonepitoisuutta. Eli värjää näennäisesti hyvin ja nopeasti mutta peseytyy pois, koska lisätty lawsone on jo hapettunutta eikä pysty sitoutumaan hiuksen keratiiniin. Mietin että käviköhän uudelle Satvalle näin? Koska mun mielestä värjäsi epäilyttävän hyvin ja nopeasti sekä valutti oranssia pyyhkeisiin usean pesun jälkeen. Esim. Jamila ei tee samaa kun pesee hyvin shampoolla värjäyksen jälkeen. Satvassa ei auttanut sekään.&nbsp; ???
1a M ii, vyötäröpituus. Hennavärjäilyä vuodesta 2003. Musiikilla toimiva ihminen <3
Vastaa Viestiin