Oma väri takaisin

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja elly »

Tuli yhtäkkiä mieleen, että mitähän oman värin kasvattajille kuuluu? Moniko on pysynyt omassa värissä ja onko elämä yhden värin kanssa sujunut ilman hiuskriisejä? Mulla on nykyään melkein alaselkään asti ulottuva värjäämätön tukka ja oon edelleen tosi tyytyväinen päätökseeni lopettaa värjääminen. Oma väri istuu sävyihini täydellisesti, ei juurikasvua/väärää taittoa hiusvärissä sekä iso kevennys kehon kemikaalikuormassa. Matka on ollut opettavainen ja vaikka olenkin ollut oman värini kanssa jo useamman vuoden, niin olen opetellut hiusteni ominaisuudet ja hoitamisen monta kertaa uudelleen tämän aikana. Pitäisi varmaan pitkästä aikaa myös napata kuva hiuksista tänne.
Aaa
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2016, 09:56

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Aaa »

Kävin juuri napsaisemassa viimeiset raidan rippeen latvoista, ja nyt on tällainen long bob omalla värillä. En ole vielä oikein varma, mitä olen mieltä väristä. Tai väri itsessään on mielenkiintoinen, mutta en vielä tiedä, sopiiko se mulle  ::). Todennäköisesti sopii, kuten mielestäni kaikille sopii oma väri, mutten vielä ole päässyt perille, miten se esimerkiksi vaikuttaa parhaaseen huulipunan tai vaatteiden sävyyn... Ja mietin, että tarviikohan hoitoainetta käyttää enää ollenkaan  ??? ? Käytän luonnonkosmetiikan shampoota, jotka ei vedä hiusta niin "takkuun", kuin normi shampoot.

Mielenkiintoista elly, että olet joutunut muutamaankin otteeseen vaihtamaan hiustenhoitotapaa. Mitkä on ollut isoimmat jutut tai "ongelmat"? Mitkä metodit nyt käytössä?
Lilli
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 197
Liittynyt: 24 Helmi 2014, 08:23

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Lilli »

Aika sama kuin ellyllä. Hiukset hipoo vyötärömittaa ja monta vuotta on nyt mennyt omalla värillä (mikä on siis perus maantie, eli aikalailla vaaleanruskea). Hiukset on hyvässä kunnossa ja päänahka vielä oirehtii vähän.

Oma väri on helppo, kun ei tarvi huolehtia juurikasvusta ja hiusten huonosta kunnosta. Sävy sopii, eikä ole tosiaan koskaan liian keltainen / punainen / vihertävä.

Välillä kyllästyttää ja kriiseilen, mutta helppous on vielä voittanut.  ;D Joitakin harmaita on tullut ja se houkuttaisi ottamaan vaikka vaaleita raitoja sekaan. Onni on ihana kampaaja, joka kannustaa pitämään oman värin.

Jonkin verran on myös tullut positiivista kommenttia luonnollisuudesta ja omasta väristä.

Piti ihan laskea, niin reilu 6 vuotta sitten aloitin oma väri takaisin projektin.  0_0
Viimeksi muokannut Lilli, 05 Tammi 2020, 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/2a M iii waist length. Ikuinen kasvattaja. Kihartuva ja paksu tukka (ponnari 10,5 cm).  Oman värin kasvatus 09/13-17. Omalla värillä mennään.
elly
Yleisvalvoja
Yleisvalvoja
Viestit: 1097
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 21:43

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja elly »

Isoin muutos on varmaankin ollut pesuvälin venyttäminen. Värjäämätön hiukseni on niin terve, että sen tuntuma on pesun jälkeen ihan erilainen kuin värjätyillä. Luulin pitkään, että terve (=sileä ja kiiltävä) hius olisi sama kuin likainen hius, ja siinä luulossa pesin hiukset joka päivä. Kuiva ihohan ei tuosta tykännyt ja alkoihan se käydä ihan työstäkin, kun pesi pitkää tukkaa joka päivä. Nykyään pesen hiukset kahdesti viikossa ja päänahka voi hyvin, kun se saa levätä välillä. Myös hiukset ovat paremmassa kunnossa.

En olisi uskonut myöskään sitä, että palaan silikonien käyttäjäksi. Shampoo ja huuhdeltava hoitoaine ovat kyllä silikonittomia, mutta pesupäivien välissä suihkin latvaan silikonia sisältävää jätettävää. Se helpottaa merkittävästi seuraavaa pesua ja ei tarvitse tapella takkujen kanssa. :)
Sassy
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 698
Liittynyt: 01 Tammi 2010, 18:35

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Sassy »

Löysin sattumalta täältä foorumilta kuvan kokonaan oman värisistä hiuksistani. Tämä lisäsi kummasti intoa kasvattaa luonnollista väriä takaisin, kun näki lopputuloksen tavallaan jo etukäteen ;D. Oman värin kasvatus on jatkunut nyt n. 8 kk. Tuntuu, että vähitellen olen päässyt ohi pahimmasta vaiheesta. Syksyllä oman väristen raitojen lisääminen ja joulukuussa latvan glossaaminen auttoivat tilannetta, vaikka edelleen blondi paistaa latvasta läpi. Kokonaisuus on kuitenkin ihan siedettävä liukuväri, jolle ei toistaiseksi kannata tehdä mitään, sillä lopputulos tuskin olisi yhtään parempi. Yritän tänä vuonna venyttää kampaajaväliä n. 5 kuukauteen. Tällä säästää toivottavasti rahaa ja samalla pidempi aika suuntaa ajatusta pois hiuksista ;).
Sans élégance de coeur, il n'y a pas d'élégance.
- Yves Saint-Laurent
Tahiti
Haiven
Haiven
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Loka 2017, 22:20

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Tahiti »

Minulla on 10 kk viimeisistä raidoista. Tosin silloin kampaaja laittoi vaan muutaman raidan ja jäi vähän fiilis, että juurikasvu jäi entisistä raidoista (jotka tehtiin elokuussa 2018). Nyt olin jo varannut kampaajan, mutta päätin sitten perua. Haluan oikeasti nähdä millainen hius tulee omanvärisestä. Tässä värjäysmatkalla olen siirtynyt myös curly girl aineisiin. Ne on helpottaneet hiusten rasvoittumista eikä hiukset tunnu heti rasvaisilta, kuten yleensä mun tyyppisellä sileällä ja liukkaalla hiuksella.

Pikkuhiljaa saisi siirtyä keinoihin jotka toimii sileän hiuksen kanssa mutta on liian rajuja blondille. Ehkä tämä osuus on haastavin ja saattaa olla että palaan takaisin rautoihin. Kokonaan toiseen väriin en varmaan enää siirry, sen verran rasittavaa on se heti näkyvä juurikasvu.
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Lila »

Minä värjäsin liukuvaalennuksen piiloon, Liiterissä on myynnissä Schwartzkopfin kestovärejä ja muutaman värin valikoimassa oli kerrankin tuhkainen tummanvaalea. Väri oli poikkeuksellisen viileä ja lopputulos näyttää yllättävän hyvältä ja luonnolliselta, pohjalla oleva liuku häivyttää pientä sävyeroa omanväriseen tyveen tosi tehokkaasti. Oli muutenkin hyvä väri, ammoniaklkipitoinen, mutta ei silmien kirvelyyn saakka, ja mukana oleva keratiiniseerumi ennen värjäystä levitettäväksi oli tosi toimivaa kamaa.


Kyllästyin toissasyksynä omaan väriin tosi nopeasti ja tein tuon liukuvaalennuksen, joka olikin helppo ratkaisu, ei ollut kiirettä tehdä mitään päivityksiä ja uusia vaalennuksia. Nyt omaa väriä alkoi kuitenkin olla liki 20 senttiä tyvessä ja jotain piti tehdä. Harkitsin jotain balayage-tyyppistä ratkaisua, mutta en ole tarpeeksi taitava tekemään sitä itselleni ja kampaajaan ei nyt ollut rahaa.


Ehkäpä katselen tuota omaa väriä takaisin kumminkin - ja jos jotain kaipaan, niin pehmeitä raitoja voisi joskus ottaa ilmeen keventämiseksi.


Vaalennettu ja kestovärjätty osahan ottaa myös suoraväriä vastaan, ajoittainen taitto johonkin luumuun tai ruusukultaan voi olla ihan hauska juttu hetkelliseksi piristykseksi, tummanvaalea pohja tekee kirkkaasta sävystä hauskan murretun ja savuisen. Käsitelty latvaosa tulee kulkemaan mukana pitkään, sillä se ei ole erityisen huonokuntoinen ja haluan tukkaan lisää pituutta.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
Aaa
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2016, 09:56

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Aaa »

Nyt kun olen puolitoista kuukautta katsellut omaa väriä, olen tykästynyt tähän tosi paljon  :). Olen ostanut pari uutta paitaa, ja olen miettinyt, miksi en aiemmin ole käyttänyt noita värejä, jotka oikeasti sopii mulle. Oiskohan se värjätty hius vaikuttanut vähän noihin väreihin  ::) . No, onneksi edes nyt tässä vaiheessa tuli tämä muutos. Huulipunat ei tosin tunnu sopivan värisille, pitäis varmaan käydä jossain meikkiosastolla kyselemässä apua.
Sassy
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 698
Liittynyt: 01 Tammi 2010, 18:35

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Sassy »

^Tein saman huomion hetki sitten värien kanssa! Jotenkin oma väri tuo paljon vähemmän kontrastia omiin piirteisiin, jolloin myös esim. kirkkaat huulipunat näyttävät lähinnä irrallisilta. Yritän toki käyttää nykyisiä meikkejä ja vaatteita pois, mutta monet kirkkaat värit, jotka ennen sopivat tosi kivasti, ovat liian kirkuvia omiin piirteisiin. Siinä missä ennen pystyin käyttämään "clear winter" palettia nykyään olen oikeasti varmaan ennemminkin "true summer". Lisäksi juurikasvun lisääntyessä punertava latva näyttää entistä järisyttävämmältä  ;D
Sans élégance de coeur, il n'y a pas d'élégance.
- Yves Saint-Laurent
Aaa
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2016, 09:56

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Aaa »

^voin sanoa, että ne värit muuttuu vielä senkin jälkeen, kun pääset värjätystä latvasta eroon. Ainakin itsestä tuntui, että kun vanhat vaalean raidan jämät leikattiin pois muuttui vielä se värimaailma, vaikka luulin, ettei enää vaikuttaisi. Ja nyt tosiaan tuntuu, että jotkut vanhat vaatteet siis näyttää vaan aivan kauheille  ;D. Ettei melkeen edes pysty niitä käyttämään  ::). Huulipunia en kyllä osaa enää käyttää yhtään. Mullakin on pinkkiä, punaista ja viininpunaista ja tuntuu, ettei oikein mikään käy. Varmaan aika tärkeä, onko sävyt lämpimiä vai kylmiä sävyjä, enkä niistä oikein itse ymmärrä mitään.
tupsumato
Haiven
Haiven
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Heinä 2017, 13:33

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja tupsumato »

Lila kirjoitti: Minä värjäsin liukuvaalennuksen piiloon, Liiterissä on myynnissä Schwartzkopfin kestovärejä ja muutaman värin valikoimassa oli kerrankin tuhkainen tummanvaalea. Väri oli poikkeuksellisen viileä ja lopputulos näyttää yllättävän hyvältä ja luonnolliselta, pohjalla oleva liuku häivyttää pientä sävyeroa omanväriseen tyveen tosi tehokkaasti. Oli muutenkin hyvä väri, ammoniaklkipitoinen, mutta ei silmien kirvelyyn saakka, ja mukana oleva keratiiniseerumi ennen värjäystä levitettäväksi oli tosi toimivaa kamaa.

Vaalennettu ja kestovärjätty osahan ottaa myös suoraväriä vastaan, ajoittainen taitto johonkin luumuun tai ruusukultaan voi olla ihan hauska juttu hetkelliseksi piristykseksi, tummanvaalea pohja tekee kirkkaasta sävystä hauskan murretun ja savuisen. Käsitelty latvaosa tulee kulkemaan mukana pitkään, sillä se ei ole erityisen huonokuntoinen ja haluan tukkaan lisää pituutta.
Oliko sulla miten vaalea se osa, mihin vetelit kestoväriä? Olen harkinnut viimeisille ylivaaleille latvoilleni myös jotain värikäsittelyä, mutta suoraväreillä olen tähän mennessä saanut aikaan sinistä, vihreää ja vanukkaanpunaista..  :3 Ajatus ei-leväisän sävyisestä kestoväristä kiehtoo!
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Lila »

^Oli ihan latvoista todella vaalea, melkein valkoinen. Mutta täytyy sanoa, että huonosti pysyi kestoväri ensimmäisellä värjäyskerralla ainakin. Ei ihan täysin palautunut valkoiseksi, mutta todella paljon haalistui muutamassa pesussa. Näin kyllä ainakin minulle tuppaa käymään - laitan kohta toisen kierroksen väriä päälle.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
Sassy
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 698
Liittynyt: 01 Tammi 2010, 18:35

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Sassy »

Oman värin kasvattelua 11 kuukautta takana. Melkein vuosi on hujahtanut yllättävän nopeasti, ja mitä enemmän omaa väriä on kasvanut, sitä siedettävämmältä hiukset näyttävät. Oma värini on tosiaan latvaa jonkun verran tummempi ja tällä hetkellä hiukset näyttävät lähinnä liukuvärjätyiltä. Olen tosi tyytyväinen päätökseeni kasvattaa luonnollinen väri takaisin. Tämä on niin ihanan helppoa kun ei tarvitse murehtia juurikasvusta, kalliista kampaajakäynneistä ja hiusten kuntokin on parempi.
Sans élégance de coeur, il n'y a pas d'élégance.
- Yves Saint-Laurent
Aaa
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2016, 09:56

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Aaa »

^Tää on kyllä ihanaa, kun ei tarvii kasvurajasta huolehtia  :l
Lilli
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 197
Liittynyt: 24 Helmi 2014, 08:23

Vs: Oma väri takaisin

Viesti Kirjoittaja Lilli »

Oma väri takaisin projekti aloitettu 7 vuotta sitten ja nyt olen varannut raidoitusajan. Laitetaan päälyhiuksiin pienen pieniä aurinkoraitoja piristämään väriä ja häivyttäämään muutamia harmaita hiuksia, joita on nyt alkanut ilmestymään etenkin etuhiuksiin ja ohimoille. Jännittävää ja vähän mietityttää alkaako harmittamaan. Hiukset on lähes vyötärölle joten oman värin kasvatukseen meni useita vuosia.
1c/2a M iii waist length. Ikuinen kasvattaja. Kihartuva ja paksu tukka (ponnari 10,5 cm).  Oman värin kasvatus 09/13-17. Omalla värillä mennään.
Vastaa Viestiin