Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
huisku
Haiven
Haiven
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Touko 2017, 12:33

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja huisku »

Olen hiljakkoin tutustunut Curly Girl-metodiin ja olen jo tovin yrittänyt saada sitä alulle ja aika epätoivoista on muotoilutuotteiden osalta. Suomessa ei todellakaan vaan voi mennä kauppaan ja ostaa jotakin, varsinkin kun haluaisin eläinkokeetonta ja edes semi-luonnonmukaisia tuotteita.

Shampoo, hoitoaine ja mahdolliset jätettävät hoitotuotteet on helpompia, mutta muotoilutuotteiden kanssa en oikein osaa lähteä mistään liikkeelle. Tilasin nyt pöntöllisen Bouclemen geeliä, mutta haluaisin löytää jonkun hitusen jämäkämpää pitoa antavan tuotteen jota voisin lisätä tarvittaessa. Löytyisiköhän luonnonkosmetiikan puolelta sellainen? Olen katsellut muun muassa tätä Less Is Moren geeliä, mutta siinäkin on alkoholia, kuten sunnilleen kaikissa muissakin geeleissä (tai vaahdoissa) joita muuten voisi harkita. Kuinkakohan paha juttu alkoli on tuollaisessa tuotteessa, jos oletetaan että alla on kunnolla jätettävää hoitoainetta jne. ?
Viimeksi muokannut huisku, 28 Kesä 2018, 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

^ Jämäkkä pito ja luonnonkosmetiikka on aika vaikea yhdistelmä. Linkkaamassasi less is more:ssa alkoholi on kakkosena incissä, joten itse en sitä edes harkitsisi.

Mitä tapahtuu jos annostelet bouclemea vähän enemmän? Tai mitäs jos kokeilisit tuon bouclemen alle laittaa kevyen pidon antavaa tuotetta, esim. itse tehtyä pellavansiemengeeliä? Sen pito on lähes olematon, mutta on sitä siinä vähän. Hunajan lisääminen geelin pitäisi parantaa pitoa, mutta en ole tätä itse kokeillut.

Ainoa tuote-ehdotus mitä keksin bouclemen tilalle on iherbistä Giovannin geeli. En ole itse tuota kokeillut, mutta tiedän että monet kiharapäät tykkäävät siitä.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
huisku
Haiven
Haiven
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Touko 2017, 12:33

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja huisku »

^Tuossa Giovannissa taas on toisena VP/VA Copolymer ja mua epäilyttää muovipolymeeri ns. ekotuotteessa (ja siis muutenkin yritän vältellä muoveja). Haluaisin jotain biohajoavaa tavaraa, mutta monessa muuten järkevän oloisessa tuotteessa on alkoholia. Myös joissakin jätettävissä luomuhoitoaineissa olen siihen törmännyt, mikä pistää miettimään kuinka paha juttu pieni määrä alkoholia muiden tuotteiden päällä lopulta on.

Bouclemen pito perustuu juurikin pellavansiemeniin ja ksantaanikumiin (ja mahdollisesti johonkin muuhun) joten pelkällä pellavansiemengeelillä ei tässä tapauksessa varmaan ole vaikutusta. En ole vielä ehtinyt kokeilla kun en ole jaksanut hakea pulloa postista :D Olen vaan lukenut että sen pito ei monipäivisiin kiharoihin aina riitä.

Nyt törmäsin yhteen kommenttiin jossa haukuttiin tuo Bouclemen geeli ja kehuttiin tässä John Masters Organicsin geelissä olevan parempi pito. Siinä näyttäisi olevan ainakin guarkumia jota mulla sattuu olemaan, pitäisiköhän kokeilla tehdä siitä jotain liejua. Tuli myös mieleen että hevosille syötettävä psyllium on liotettuna myös melkoista liejua, olisikohan siinä pitoa :D
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja ellen »

Suncoatilla on muutama todella luonnonmukainen muotoilutuote: muotoilusuihke ja seerumi. Pitoa on molemmissa ihan kivasti, mutta ainakin minun hennoilla hiuksilla noiden kanssa on ongelmana se, etteivät ne tee hiuksia yhtään kiiltäviksi, vaan enemmänkin antavat mattaisemman lopputuloksen. Mutta saattaa olla vain minun hiustyypin ongelma, ei välttämättä ole ongelma muilla. Ovat olleet ihan miellyttäviä käyttää, jos on joskus tarvinnut aloe vera -geeliä enemmän pitoa.
Mintsi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 128
Liittynyt: 06 Syys 2015, 13:18

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Mintsi »

En nyt tunne tässä keskustelussa esitettyjä tuotteita, joten en osaa verrata suoraan niihin. Minä kuitenkin olen pitänyt Beautiful Curlsin Activating Creamista. Sen antama pito on hieman kevyempi kuin KCCC:n,mutta minusta luonnollisemman oloinen. Ja purkki tuntuu kestävän minun käytössäni.

Muutenkin tykkään monesta Beautiful Curlsin tuotteesta. Omien hiusten sarja olisi keltainen (wavy to curly), mutta monessa tuotteessa tuo punainen sarja on parempi. Tällä hetkellä minulla on säännöllisessä käytössä punaisen sarjan shampoo ja tuo Activating Cream. Keltaisesta sarjasta puolestaan käytän leave-in hoitoainetta. Muitakin tuotteita olen kokeillut ja pitänyt, mutta eivät ole niin huippuja, että ostaisin lisää. Esimerkiksi keltaisen sarjan shampoo oli minulle liian pesevää.
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Lila »

Minullakin on noita Beautiful Curlsin tuotteita, ovat kyllä hyviä ja riittoisia. Tuoksut ovat myös onnistuneita: aika persoonallisia, luonnollisia ja mietoja. Tällä hetkellä käytössä jätettävä hoitoaine, oikein kosteuttava, ei mikään paras selvittävä, mutta selvittääkin jos käyttää reilummalla kädellä. Ei silti lähmää. Ja kiharanvirkistyssuihke, tämä on minusta todella hyvä! Testasin myös tuon loivempien kiharoiden geelin, siitäkin tykkäsin, nyt otan testilistalle tuon punaisen linjan geelin. Rumista pakkauksista miinus  :o .
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
huisku
Haiven
Haiven
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Touko 2017, 12:33

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja huisku »

Kiitos vinkeistä! Tuo kiillottomuus on ollut juuri yksi haittapuoli johon olen esim. parin luonnonkosmetiikan muotovaahtojen arvosteluissa törmännyt, ainesosat ja pito ok, mutta tukasta tulee kuivan näköinen. Ja sattuipa sopivasti että löytyi kokemuksia noista Beautiful Curlsin tuotteista, niitä on tullut jossain youtube-videoissa vastaan.

Nyt on tuota Bouclemen geeliä päässä ja järkytys on todellinen, en ole ennen tainnut nähdä päätäni näin näteillä kiharoilla! Pitoa tässä ei tosiaan ihan hirveästi tunnu olevan (tosin mulla ei ole vertailukohdetta), mutta hillitsee kuitenkin pörröä ja kiharat pysyvät kasassa. Annostelin aika varovasti kun en ole ennen mitään tällaista kokeillut ja enemmänkin voisi taatusti laittaa, geeli tuntuu kosteuttavalta mutta ei yhtään lähmäävältä. Pieni miinus tulee vähän voimakkaasta tuoksusta, joka on kuitenkin ihan miellyttävä, vähän sitruunainen. Mulla tosin on superherkkä nenä, miehen mielestä ei haise pahasti vaikka tunki nenänsä ihan hiuksiini kiinni.

Seuraava hankinta olisi sitten hiustenkuivaaja jossa on diffuusorisuutin, tukka kuivuu sen verran hitaasti ja geelien kanssa on märkänä sen verran ruma etten kehtaa kovin kauas ihmisten ilmoille lähteä :D Vanhan kuivaajan nokka on niin lyhyt ettei siihen saa edes sellaista silikonista yleissuutinta. Jos on jotain suosituksia kuivaajan tai suutinten osalta niin saa kertoa, oma ajatus on katsoa edullisimpien mallien suutinten kokoa ja ottaa se missä on järkevimmän oloinen diffuusori.
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

huisku kirjoitti: Bouclemen pito perustuu juurikin pellavansiemeniin ja ksantaanikumiin (ja mahdollisesti johonkin muuhun) joten pelkällä pellavansiemengeelillä ei tässä tapauksessa varmaan ole vaikutusta. En ole vielä ehtinyt kokeilla kun en ole jaksanut hakea pulloa postista :D Olen vaan lukenut että sen pito ei monipäivisiin kiharoihin aina riitä.
En löytänyt bouclemen incistä pellavansiementä lainkaan?

Tuo Mintsin mainitsema KCCC (Kinky Curly Curling Custard) oli aika hyvä vinkki, siinä on ihan oikeasti pitoakin.

Mulla on ebaysta ostettu kiinakopio devacurlin diffuuserista (löytyy hakusainoilla hair diffuser hand), maksoi max 5e postikuluineen. Se on olevinaan universaali kiinnitykseltään ja siinä se kiinnitysosa on silikoninen että jonkinlainen kokovariaatiomahdollisuus siinä on, mutta harmikseni se ei sovi hiustenkuivaimeeni, mullakin on  kuivaajassa liian lyhyt nokka. Käytän sitä silti, joudun vain pitämään sitä toisella kädellä kiinni siinä kuivaimen nokassa mikä on vähän akrobatiaa vaativaa mutta olen sitkuttanut sillä.

Toi devan diffuuserin malli on ihanteellinen kuivaamaan nimenomaan hiusten tyveä erityisesti tuolta takaraivo-niska akselilla, mikä on mulla se hankalimminkuivuva osa hiuksista. En muutenkaan koskaan pöyhi hiuksia kuivatessa yhtään, vien vain diffuuserin lähelle hiuksia ja kuivaan tekemättä mitään. Jos haluat kuivata hiuksia niin että laitat hiusten pituudet diffuuseriin ja tuot sitten kuivaimen nokkaa kohti päänahkaa, niin siihen tuo devan malli ei ole ihanteellinen, vaan siinä toimii paremmin sellainen perinteisemmän mallinen tai ihan kunnon kuppimainen malli.

Jos nyt olisin uutta hiustenkuivaajaa ostamassa, niin hankkisin ehdottomasti sellaisen pitkänokkaisemman että noi universaalikiinnitykset sopisi siihen. Harmittaa kun en ajatellut tätä silloin kun uudesta kuivaajasta haaveilin ja sain sitten lahjaksi tuon nykyisen GHD:n kuivaajan. Siihen on ostettavissa oma diffuuserinsa, mutta en ole saanut aikaiseksi ::)
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
huisku
Haiven
Haiven
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Touko 2017, 12:33

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja huisku »

Morrigan kirjoitti: En löytänyt bouclemen incistä pellavansiementä lainkaan?
Kyllä se siellä on, tieteellisellä nimellään Linum usitatissimum.

Täytyy sanoa että olen positiivisesti yllättynyt, pesupäivän jälkeisenä aamuna kiharoista oli suurin osa vielä järkevässä kunnossa, alimmat suortuvat olivat vähän oienneet, kastelin ne ja rutistelin lisää geeliä. Lisäsin geeliä vielä samalla koko päähän ottamalla pienen turauksen geeliä käteen, lisäsin vettä ja rutistelin osio kerrallaan, ja tuolla geelimäärällä pito alkoi olla jo aika hyvä ja jopa koppurainen kuivuttuaan, koppura oli kuitenkin helppo rutistella pois. Kolmannesta päivästä en osaa sanoa, koska aamulla raavin päätäni puoliunessa aika antaumuksella ja se luonnollisesti hajottaa kiharat. Ei ollut tänään asiaa ihmisten ilmoille joten kampaus sai olla räjähtänyt tämän (eli kolmannen) päivän.

Näiden havaintojen perusteella voisin melkein suositella tee se itse-henkisille kokeiluja ksantaanikumin parissa, sitä voisi lisätä pellavansiemengeeliin ja ehkä saada jotain saman tyyppistä aikaiseksi. Toki tuossa Bouclemen geelissä on myös öljyjä, ja se onkin yllättävän kosteuttavaa. Jos omatekoiseen mönjään lisää öljyjä, säilöntaine olisi erittäin suositeltava lisä, ellei sitä sitten käytä pois ihan muutamassa päivässä.

Huomasin juuri että Beautiful Curls on seuraamani listan mukaan harmaalla alueella eläinkokeettomuutensa suhteen  :-\ Kinky Curly taas vaan käsittelyä odottavalla statuksella, joten pitää vielä selvitellä mitä sitä uskaltaisi kokeilla.
irtohius
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 17:17

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja irtohius »

Tämän hetken rutiini ja tuotteet:

Pesu Syoss’n tai muun sulfaattishampoolla. Haluan hiuspohjan jossa ei ole viime vuoden jäämiä.

Poispestävää hoitoainetta

(Tigi Color Goddess, African Pride:n jotakin, Queen Helenen Cholesterol -naamiota, As I Am -sarjasta jtkin, Salerm:n Keratin Shot -naamiota, Organic Root Stimulatorilta Olive -hoitista joka tuoksuu aivan ihanalta appelsiiniöljyltä tai Hair Mayonnaisea)
Näiden annan tehdä työnsä n. 5-20 min. Kauempaa en pysy kärsivällisenä.

Jätettävänä tuotteena:

XZ Herneproteiinihoitoainetta, toimii erinomaisena pohjana muotoiluun
Tresemme Luxurious Moisturea isosta tonkasta pikkutipan.
Ok, näitä on miljoonia muitakin ja vaihtelen mielivaltaisesti niiden käyttövuoroja.

Muotoiluun:

Suolasuihketta (mitä tahansa miedon tuoksuista). Itsetehty on paras. Julkaisin tänne vuosia sitten reseptin aiheesta. Myös Lorealin Beach waves täyttää nämä määreet loisteliaasti.

KMS California: Curl Up -sarjasta mitkä vaan! Harva sarja saa sydämen tikahtumaan yhtälailla kuin Kms. Perfecting Lotion on pienestä 100ml pakkauskoostaan huolimatta lähes täydellistä kiharuuttaan epäileville kutreille.
Nämä kutrit lässähtävät kuitenkin siihen, että hinta on Stockmannilta netistä lähes 30 euroa. Ulkomailta edullisemmin.

Hiusten viimeistelyyn

Sheavoi. Mangovoi. Kiiltospray esim Goldwellilta.
hiukset luonnostaan 2c - 4a M/C III,

Aunt Jackie's, Dark & Lovely, Queen Helene, African Pride
Mintsi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 128
Liittynyt: 06 Syys 2015, 13:18

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Mintsi »

Kyselenpä täällä, kun näihin karvoihini kaipaan suosituksia ja kiharat ovat.

Eli hakusessa olisi hyvä ja kohtuuhintainen jätettävä hoitoaine. Käytin monta pulloa XZ:n persikkanektarin latvahoitoainetta, mutta nyt en ole löytänyt etsimisestä huolimatta uutta pulloa. Toiveina olisi kohtuullinen hinta, silikonittomuus ja helppo saatavuus.

Käytän koko hiusten pituuksiin Beautiful Curlsin jätettävää hoitoainetta, mutta ihan latvat tuntuvat kaipaavan lisähoitoa tai ovat tosi hamppuiset. Kombo BC:n jätettävä, XZ:n latvahoitis toimi todella hyvin ja hiukset näyttivät koko pesuvälin siistiltä ja ne sai tarvittaessa selviksi ja esim. letille. Yksi vaihtoehto olisi joku XZ:n vähemmän hoitava hoitoaine. Normikäytössä on Niittyvilla, mutta se jättää latvat rasvaisen näköisiksi, jos sitä ei huuhtele pois.
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Lila »

irtohius kirjoitti: KMS California: Curl Up -sarjasta mitkä vaan! Harva sarja saa sydämen tikahtumaan yhtälailla kuin Kms. Perfecting Lotion on pienestä 100ml pakkauskoostaan huolimatta lähes täydellistä kiharuuttaan epäileville kutreille.
Nämä kutrit lässähtävät kuitenkin siihen, että hinta on Stockmannilta netistä lähes 30 euroa. Ulkomailta edullisemmin.

Tälle komppaus! Minulla on tuota Perfecting Lotionia ollut pullo jemmassa edellisen muotoiluvoiteen loppumista odottamassa. Nyt olen käytellyt pari viikkoa - ja on kyllä todella ihanaa tavaraa kiharoille. Peruskuivatteluun upotan pehkoon pari pumppausta - ja kiharasta tulee selväpiirteisen kaunista, täysin muotoilemattoman tuntuista, pehmeää, silti kestävää, sähköisyys häviää kokonaan. Toimii mielettömän hyvin myös kiharan virkistämisessä - ja tykkään kun ei tarvitse suihkia ilmaan mitään. Omani olen tilannut eBaysta, saa sieltä huomattavasti inhimillisempään hintaan.


^Mintsi - onko iHerbistä tilaaminen liian hankalaa? Minulla on Beautiful Curlsin Wavy to Curly jätettävä, olen tykännyt aika lailla. Tämä on varsin kevyt, ei anna pienellä määrällä oikein mitään selvittävää efektiä, ei lähmää helposti. Toimii itselläni parhaiten melko reippaana annoksena tosi märkään tukkaan, tällä tavalla auttaa selvittämisessä hyvin - mutta ei myöskään tee lähmälettiä, varmaan osa hoitoaineesta jää pyyhkeeseen plopatessa. Tekisi mieli kokeilla tuo Curly to Kinky -versio myös. Mieto ja makean hedelmäinen tuoksu, joka ei itseäni häiritse ollenkaan, ei jää leijailemaan. Iso pakkaus, on kestänyt melko reilusta käytöstä (jätettäväksi) huolimatta pitkään.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
Mintsi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 128
Liittynyt: 06 Syys 2015, 13:18

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Mintsi »

^ Ei ole tilaaminen hankalaa. Tietäisi vaan mitä tilata. Tota Beautiful Curlsin Wavy to Curly jätettävää hoitoainetta käytän ihan säännöllisesti ja tykkään. Taitaa olla kolmas purkki menossa. Kaipaan vaan ihan latvoihin (viiminen 5-10 cm) vielä jotain lisää. Niihin ainakaan toi oranssi/keltainen ei riitä. Tietty sitä Curly to Kinkyä voisi kokeilla, käytän sen sarjan shampoota ja tykkään.

Tarkoitus siis olisi, että voisi esimerkiksi letittää hiukset, ilman että latvat pistävät kamalasti vastaan. Nyt letitys on aina repimistä ja tappelemista. XZ:n latvasuojalla kyseistä ongelmaa ei ollut.
Avatar
Morrigan
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1312
Liittynyt: 31 Maalis 2011, 21:00

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

Pitkästä aikaa kikkarakuvaa. Tässä taisin käyttää jätettävänä tresemmen kookoshoitsikkaa ja perään curlkeeperiä tai pellavansiemengeeliä ja viimeiseksi devacurlin light defining geeliä, kuivaus diffuuserilla.
Kuva
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Kiharat hiukset, Curly Girl Method

Viesti Kirjoittaja Lila »

^Ehkä noin täydelliset nuo kiharat&nbsp; <3
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
Vastaa Viestiin