NW/SO-pesu (no water, sebum only)

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

NW/SO-pesu (no water, sebum only)

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

No niin, tässä tämä tällä foorumilla uusi aihe, kuten jo WO-ketjussa lupasin.

Aihe on ollut The Long Hair Communityssa esillä jo kauan, mutta Juurikasvussa ei ole näkynyt innostusta asiaan. Ymmärrettävästi varmaankin, en minäkään suhtautunut siihen kovin innostuneesti esim. vielä vuosi sitten. Täällä on LHC:n ketju ko. aiheesta:

The Official NW/SO Thread
(Itse en tuolle foorumille tosin enää juurikaan pääse, koska sinne yrittäessä tulee melkein joka päivä ja joka kerta vastaus "The server is too busy at the moment. Please try again later." Näin on ollut kai jo useamman kuukauden ajan. Mikähän ruuhka siellä oikein on? En oikein usko että mut on bannattu siellä, vaan joku muu ongelma lienee...)

Olen kokeillut tähän mennessä suunnilleen kaikkea. Tavallisista sulfaatillisista shampoopesuista (hoitoaine tietysti sen jälkeen) silikonittomuuteen ja CO-pesuihin, yrttipesuihin, kananmunaan, takaisin shampooseen, sulfaatittomuuteen, shampoopaloihin, sitten lyhyesti WO-kokeilua  -  ja nyt sen luontevana jatkona NW/SO.  Ajattelin tänä vuonna, että melkein kaikkea voi lopulta kokeilla, koska eihän mihinkään ole pakko jämähtää koko loppuiäksi. Aloitin WO:n heinäkuun lopussa ja siirryin siitä NW/SO:hon elokuun puolivälin maissa.

Ai miksi? WO-pesun jälkeen hiukseni olivat kivemmat vasta parin päivän kuluttua, kun olin puhdistanut niitä harjaamalla parina päivänä luonnonharjasharjalla. Se todella puhdistaa hiuksia, kun muistaa puhdistaa harjaamisen jälkeen aina sen harjan. Ajattelin siis skipata koko WO:n ja antaa mahdollisuuden vielä yhdelle asteen extrememmälle kokeilulle, jossa hiukset puhdistetaan vedettömästi. Sitä kokeilua ennen kannattaa tietysti poistaa hiuksista mahdolliset silikonien jäämät, jos ei ole sitä jo tehnyt kuten itse olin tehnyt jo ennen WO:ta.

Minun tapauksessani päivittäinen tai vähintään joka toinen päivä suoritettava puhdistus toimii NW/SO:ssa niin, että rapsutan ensin päänahasta kevyesti kaiken turhan pois. Sen voi tehdä joko jollain kammalla, harjalla tai omilla kynsillä, ja olen pitänyt kynsiä kätevimpänä välineenä. Kun se homma on hoidettu, harjaan huolellisesti luonnonharjasharjalla pää alaspäin, osio kerrallaan. Olen tyytyväisempi hiusteni ulkonäköön näin. Eivät näytä edes omiin silmiini häiritsevästi likaisilta letillä tai nutturalla, mutta auki en ole rohjennut pitää julkisella paikalla. En tosin pitäisi muutenkaan, koska auki tiellä pyörivät hiukset ovat minusta rasittavat muualla paitsi lyhytaikaisesti kotona. Sen puolesta ei hirveästi haittaa. Myöskään pari rehelliseksi tietämääni tuttua (äiti ja yksi kaveri) eivät ole sanoneet hiusten näyttävän kiinni likaisilta tai haisevan miltään erikoiselta. Jos jotain tuoksuongelmaa tulisi, voisi tietysti laittaa ensiavuksi harjaan muutaman tipan vaikka eteeristä laventeliöljyä. Laventeliahan voi laittaa suoraan iholle ilman että se ärsyttää yhtään. Käytin jossain vaiheessa eteerisiä laventeli- ja seetriöljyjä, mutta jätin ne sittemmin pois.

En tiedä miten pitkään harrastan tätä kokeilua vai onko se pysyvämpää. Päänahka voi hyvin, hiuksiin ei tule koskaan yhtään mitään takuntynkää, ne kiiltävät ja asettuvat hyvin kampauksiin, kampaukset pysyvät paremmin kuin ennen koska hiukset ovat vähemmän liukkaat. Ainut miinus siitä että auki ne eivät ehkä ole ihan niin salonkikelpoiset kuin voisi toivoa. Toisaalta tilanne voi tästä vielä edistyä, koska joskus hiukset ovat pahemmat ja joskus paremmat. Tällä hetkellä toimii paremmin se, että harjaan vain joka toinen päivä, jolloin pituudet ehtivät puhdistua paremmin siinä välillä. Mitään hoitoainetta ei tällä tavalla tarvita minnekään, paitsi jos ihan latva tuntuu joskus liian kuivalta, laitan aavistuksen kookosöljyä. Harvoin tarvitsen sitäkään.

Tämä on joka tapauksessa paljon paremmin minulle sopiva menetelmä kuin WO. Aikaahan se tietysti vie 10-15 min. päivässä rapsutteluineen ja harjauksineen, mutta se on ihan rentouttavaa ja edistänee myös hiuspohjan verenkiertoa. Hiukset eivät vaikuta kärsineen tästä mitenkään. Haaroittuneita latvoja ei löydy, hiukset eivät katkeile. Voi tietysti olla että tuo harjaaminen pää alaspäin ja hiusten selvittely sen jälkeen kun nousen siitä ylös, on hankalampaa kun hiukset tulevat nykyistä BSL-mittaansa pidemmiksi. Nyt tämä toimii vielä hyvin eivätkä hiukset takkuunnu oikeastaan missään tilanteessa.

Jännä kyllä, etteivät lähimmät ihmiset ole edes tajunneet, että olen kokeillut mitään erikoista. Ovat hämmästyneet aidosti, kun olen kysynyt lopulta heiltä näyttävätkö/tuoksuvatko hiukset (normaalilta sosiaaliselta etäisyydeltä havainnoiden) erilaisilta kuin ennen. Tai näyttävätkö suoraan sanottuna hirmu likaisilta. Ei kuulemma mitenkään erityisesti.  Ovat hämmästyneet siitä että pesusta on aikaa lähes 3 kk.  

Jossain vaiheessa kiinnostaa kokeilla myös vielä kananmunalla pesemistä verratakseni, tuleeko sillä miten puhdasta jälkeä nyt kun hiuksissani ei varmuudella ole mitään ylimääräisiä mömmöjä. Jos kyllästyn jossain vaiheessa tähän, palaan todennäköisesti shampoopaloihin, jotka toimivat minulla hyvin. Käytin niitä tämän vuoden helmikuusta heinäkuuhun ilman ongelmia tai minkäänlaista siirtymäkauttakaan.

Toki hiukset ovat NW/SO:lla tuntumaltaan erilaiset kuin shampoopesuilla. Vaikka ne eivät näyttäisi likaisilta, ne tuntuvat käteen enemmän tai vähemmän vahamaisilta. Tuntuma ei ole rasvainen kuten silloin, kun päänahka tuotti rasvaa oikeasti ihan liikaa. Vahamainen on eri asia kuin rasvainen. Vähän kuin jonkin eläimen karva.

Ehkei tätä kokeilua pystyisi toteuttamaan jos olisi parisuhteessa (tai riippuisi tietysti kumppanin avoimuudesta kokeiluille), koska siinä voisi jotakin kumppania haitata se ettei hiukset ole juurikaan auki tai jos ovat, niin silloin eivät näytä ihan samalta kuin shampoopesuilla. Parisuhteettomuudessa on se onnellinen puoli, että voi tehdä tukkansa kanssa vapaasti mitä lystää. Mulla on viimeisimmän suhteen jälkeen edelleen sellainen vaihe, että hahaa, ihanaa kun kukaan ei määrää ulkoa päin miltä minun tulee näyttää tai miltä ainakaan en saa näyttää. Kyllä, tiedän ettei se suhde ollut muutenkaan ihan terve, mutta siitä syntyi sisälläni jonkinlainen kapinavaihe joka tuntuu kestävän vieläkin. Tai vähintään vapaus kokeilla kaikkea mitä ei silloin olisi voinut edes harkita. Siihen aikaan jo CO oli liian extremeä.

Hmm, olikohan tämä nyt hirveän ällöä kuitenkin muille, jotka aiheesta lukevat? ;D Uskaltaako kukaan lähteä mukaan kokeilemaan tätä?  :3 Nythän alkaa olla pipokausikin, joten letin voi peittää jos homma ei mene alusta asti ihan putkeen...

Heh, nyt on tästäkin aiheesta jotain tällä foorumilla.

Tässä vielä kuvia hiuksistani siltä ajanjaksolta, kun olen ollut NW/SO:lla. Ensimmäisenä viimeisimpänä (lokakuun lopussa) otettu kuva:

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä vaiheessa oli poikkeuksellisen likaisen näköinen tulos, jos oli hiukset auki, mutta otin kuitenkin silloin letti- ja pituuskuvat. Taisi olla syyskuun alkua:

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut pitkätukka, 04 Marras 2012, 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
Jekku
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 277
Liittynyt: 03 Marras 2007, 05:06

Vs: NW/SO-pesu (no water, sebum only)

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Mä en oikeasti tarkoita olla ilkeä, mutta miks hyvä ihminen teet itsellesi noin? Eikö tuosta tule jo paha olo fyysisesti ja henkisesti? Hiustenpesustakin voi tehdä oikeilla aineilla ja tuoksuilla nautinnon, tai edes siedettävää että sen tekisi edes kerran viikossa. WO on jo mun mielestä erittäin epäilyttävää, mutta nyt on pakko avata sanainen arkku. Ja kyllä muut takuulla haistaa sun päänahan, itse et kun olet elänyt sen kanssa koko ajan. Mä olen suorasanainen lähes kaikessa, mutta hajuasiat on niin arkoja että niissä ei käytännössä kukaan ole rehellinen koska se toinen kuitenkin pahoittaa mielensä vaikka pyytäisi rehellistä mielipidettä. Esimerkiksi kun läheinen serkkuni puhui ettei hän käytä dödöä kun ei hikoile ollenkaan ja kysyi multa että eihän hän hielle haisekkaan, niin olin kirkkain silmin että et, vaikka ajattelin mielessäni että ilmankos välillä on niin karsea lemu. Sama serkku myös joskus ihmetteli mitä järkeä pestä hampaat kahdesti päivässä, hän pesee vain iltaisin, eihän hänen henkensä haise pahalta? No sanoin että ei haise, vaikka oikeasti haisee. Jos käyttäisin sanamuotoa "haisevan miltään erikoiselta" niin haju olisi jo tyrmäävää luokkaa.
Jennyh

Vs: NW/SO-pesu (no water, sebum only)

Viesti Kirjoittaja Jennyh »

Kuvien pohjalta ainakin hyvältä näyttää! :) Itse yritän tällä hetkellä siirtyä WO-pesuihin, 1-2 viikon välein olen vielä pessyt kananmunalla. Toisin kuin edellinen kommentoija, mä uskon kyllä, että hajuttomuus on mahdollista. Mulla on vielä tässä WO-siirtymisessä aika vaihtelevia hetkiä - välillä kun en ole vedelläkään moneen päivään pessyt, ovat hiukset hyvinkin rasvoittuneen näköiset ja silloin huomaan kyllä hajun kun päänahkaa sormilla hieron ja sen jälkeen sormia nuuhkaisen. Mutta toisenlainen, uusi kokemus on ollut se, kun hiukset kyllä tuntuvat "vahamaisilta" ja käsiin jää jotain tuntua päänahan hipeltämisen jälkeen, mutta kädet eivät oikeasti haise miltään eikä hiukset näytä ollenkaan likaisilta. Silitin vanhemmillani asuvaa meidän perheen koiraa pari päivää sitten, ja silittämisen jälkeen tajusin, että käteen jäi juuri samanlainen tunne, kuin tuo kuvaamani vahamaisuus, mutta ei mitään hajua. Uskon kyllä ihan vilpittömästi, että ihmisenkin on mahdollista saavuttaa tuo sama tila hiuksiinsa.

Pari vuotta takaperin koitin itseasiassa myös tätä vedetöntä menetelmää. Joinain päivinä hiukset näyttivät aika pahalta, mutta toisina kyllä muistan, että eroa ei huomannut. Mulla vaan sattui sitten niin, että tapasin silloin nykyisen poikaystäväni niihin aikoihin kun olin vielä enemmän tai vähemmän siinä siirtymävaiheessa. Aluksi siirryin muistaakseni ruokasooda-omenaviinietikkapesuihin, mutta sitten iski joku tarve "tuoksua hyvältä" poikaystävän vuoksi (en siis usko haisseeni pahalta aiemmin, hiukset vaan eivät tuoksuneet miltään) ja siirryin takaisin perusaineisiin. Nyt ollaan jo pidemmän aikaa asuttu yhdessäkin, joten hyvällä omallatunnolla voin nyt olla liimalettinä ilman, että tuntuu pahalta :D

Kattoo nyt, minkälaisilla fiiliksillä tässä edetään, mutta epäilen, etten ihan siihen vedettömyyteen enää tohdi lähteä. Toivotan kuitenkin onnea kaikille, jotka siihen ryhtyvät!
Jekku
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 277
Liittynyt: 03 Marras 2007, 05:06

Vs: NW/SO-pesu (no water, sebum only)

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Multa unohtui eilen tärkeä asia kun keskityin hajuasioihin, eli tuo kynsillä rapsuttaminen. Kynsien alla on kaikenlaisia pöpöjä ja muutenkaan päänahka ei tykkää rapsuttamisesta, tiedän erittäin hyvin koska pienenä kun aloin itse pestä hiukseni niin käytin kynsiä sormien sijaan. Sain jonkun ikävän tulehduksen päänahkaan jota hoidettiin sitten jollain liuoksella.
Jennyh

Vs: NW/SO-pesu (no water, sebum only)

Viesti Kirjoittaja Jennyh »

Tuosta rapsuttamisesta olen vähän Jekun kanssa samalla linjalla. Löysin jonkun aikaa sitten tälläisen blogikirjoituksen, jossa kirjoittaja on vuoden ollut ilman shampoota, huomannut jakauksen viereen kehittyneen kaljun läikän ja päätellyt syylliseksi juuri tuon Long Hair Communityllä hehkutetun rapsuttelun. Itse yritän kovasti välttää päänahan rapsuttelua, koska mulla se helposti äityy ihan liialliseksi, ja sitten pää kutisee kokoajan ja on rupia täynnä. Sormenpäillä sen sijaan olen hieronut päänahkaa. Mutta jos tuo rapsuttelu jonkun päänahassa toimii, niin mikäs minä olen siihen mitään väittämään vastaan :)
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: NW/SO-pesu (no water, sebum only)

Viesti Kirjoittaja tipson »

Jos en nyt aivan väärin muista, niin olet pitkätukka mainunnut, että sinulla on seborrea? luulisi tämän vaan entisestään lisäävän seborreaa, kun rasvahiiva saa muhia rauhassa päänahassa? :o minulla on siis itsellänikin seborrea niin jäänyt mieleen, että olisit siitä ehkä omaväri keskustelussa tai jossain maininnut..

Pakko myöntää, että minäkään en kehtaisi sanoa hajusta  :-\ ja uskon, että siihen hajuun voi tottua niin, ettei sitä enää itse haista.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
lynx
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3032
Liittynyt: 01 Syys 2006, 15:32

Vs: NW/SO-pesu (no water, sebum only)

Viesti Kirjoittaja lynx »

Hyvälle näyttää pitkätukan hiuksisto, ja mikäs siinä jos itsestä tuntuu toi metodi hyvälle. Mä en kuitenkaan oikein ainakaan omalla kohdallani voisi uskoa, että päänahan rapsuttelu tekee pidemmän päälle hyvää :( Mulla on ollut erinäköisiä iho-ongelmia päänahassakin, ja kaikenlainen mekaaninen kajoaminen on saanut vaan enemmän pahaa kuin hyvää aikaiseksi. Jotenkin se vaan kiihdyttää talin ja kaiken muun negatiivisen tuotantoa, ja jos vielä sattuu joku sienikin päänahkaan pesimään niin tilanne vaatii äkkiä vähän ärhäkämpiäkin kortisoneja. Aika varovainen saa olla kyllä tuon suhteen, ettei raavi liikaa. Etenkin jos hiuspohja tuntuu likaiselle, niin se raapiminen voi mennä jotenkin vähän yli.
Mir
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 650
Liittynyt: 22 Loka 2007, 17:01

Vs: NW/SO-pesu (no water, sebum only)

Viesti Kirjoittaja Mir »

Mä jo innostuin tästä, mutta auts minkälaista vastaanottoa tää on saanut!  :D Mä en ymmärrä tuota kehtaamista, eikö tuo ole suoraa valehtelua jos ei sano jos toinen haisee? Kyllä mä sanoisin suoraan jos suoraan kysyttäisiin, ei siitä voi pahoittaa mieltään - varsinkin jos on jokin kokeilu menossa.

Itse en ole edes WO:ta kokeillut, edustava kun tällä elämäntilanteella pitäisi olla melkeimpa joka päivä niin siirtymäkautta ei juuri nyt jaksaisi mennä läpi. On varmasti vaikea länkkäreiden vaikea ymmärtää tällaista tuotteettomuutta, kun niin pitäisi olla kymmeniä tuotteita eri tilanteisiin MUKA. Sitä se on mihin tottuu... Jos miettii niin nämä NW ja WO ovat olleet about ainoat keinot alkuajoista lähtien ihmisillä tukanhoitoon toisin kun nämä nykyiset hiustenhoitotuotteet ovat ehkä 50 vuotta olleet käytössä. Terve päänahka ja tali eivät haise, kunhan se oleellinen puhdistautuminen on tapahtunut kaikenmaailman kemikaaleista, ja tosiaan huolehtii siitä päänahan putsauksesta muutenkin, eikä vaan jätä sitä talia sinne muhimaan. Kevyt rapsutus ei ole sama kuin raapiminen, mä rapsuttelen päätäni yleensä ennen suihkuun menoa, eikä ole ärtymystä ollut. Toisille jatkuva kemikaalien käyttö voi olla "henkisesti ja fyysisesti pahaa oloa tuova", toisille taas oman talin rapsutus, ja nautintokin on niin subjektiivinen juttu.  ;D (Iski silmään Jekun viestistä.)

Nostan hattua pitkätukalle!  :)
1c F i
Oma väri saavutettu, pituus kainaloihin.
Luomushampoot ja co-pesut <3
Kauris
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2846
Liittynyt: 24 Syys 2011, 16:47

Vs: NW/SO-pesu (no water, sebum only)

Viesti Kirjoittaja Kauris »

^ Oon aika samaa mieltä Mirin kanssa. Tuossa 50 vuodessa on totuttu siihen, ettei ihmiset tuoksu / haise miltään muulta kuin kemikaaleilta, joten ollaan vieraannuttu siitä, miltä ihmiskeho oikeasti tuoksuu. Länsimainen kulttuurihan on ihan hysteerinen tuoksujen suhteen, ihmisruumis ei saisi varmaan kuolleenakaan haista kuin ruusuilta. Joten uskon, että periaatteessa miedotkin tuoksut mielletään helposti pahoiksi, kun ne eivät olekaan mitään kukkaishajuja. Kyllähän joku hento hienhaju tai päänahan tuoksu on vähän eri asia kuin joku ripuli.
Vyötärö-alaselkämitassa.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: NW/SO-pesu (no water, sebum only)

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

tipson kirjoitti: Jos en nyt aivan väärin muista, niin olet pitkätukka mainunnut, että sinulla on seborrea? luulisi tämän vaan entisestään lisäävän seborreaa, kun rasvahiiva saa muhia rauhassa päänahassa? :o minulla on siis itsellänikin seborrea niin jäänyt mieleen, että olisit siitä ehkä omaväri keskustelussa tai jossain maininnut..
Ei ole ollut enää pariin vuoteen, pikemminkin on ollut pari vuotta kuiva hiuspohja joka vaikutti yhtään pesua tarvitsevalta vasta noin viikon kuluttua pesusta, silloin kun käytin vielä shampoota. Nyt vaikuttaa normaalilta eikä ole yhtään ärtynyt toisin kuin oli enemmän tai vähemmän jatkuvasti shampoo- ja co-aikoina. Seborrea ja akne katosivat kun lopetin kokonaan kotimaisten viljojen syömisen. Ilmeisesti yliherkkyyttä niille. Siihen asti vaikeahko astmani helpotti samalla melkein välittömästi. Jouduin käyttämään siihen sitä ennen päivittäin monta eri lääkettä. Kortisonia myös meni monet kuurit vuodessa tablettimuodossa, kun hengitys ei pelannut jokapäiväisesti maksimiannoksella höngittävällä kortikosteroidi-inhalaattorilla + Singulair-tabuilla. Nykyisin en tarvitse kokoaikaisesti mitään lääkitystä, koska astma muistuttaa olemassaolostaan äärimmäisen harvoin. Iso muutos sekä iholle että laajemmin koko terveydelle, kiitos Antti Heikkilän, jonka vinkistä keksin jättää kokeeksi viljat ruokavaliosta kokonaan pois ja olen edelleen sillä tiellä.

Ja nyt on menossa vaihe jossa haluan kokeilla elämää minimaalisella kosmetiikalla, kemikaaleilla ja hajuilla (joista saan helposti migreenin kuitenkin). :) &nbsp;Tämä kattaa sekä ulkoisesti kehoon työnnettävät kemikaalit että sen mitä syön. Huima määrä kaikenlaisia jalosteita jäi pois alkuvuodesta, aika monia ravintolisiä ja yleensäkin luomu tuli samalla tilalle, ja olo on fyysisesti parempi kuin vuosiin. Tuntuu turhalta tunkea itseen (mitään kautta) takaisin mömmöjä joiden jäämiä toisaalta puhdistan edelleen kehosta pois mm. clorellaa syömällä.

Tokihan tämä on aihe joka herättää varmasti tunteita puolesta ja varsinkin vastaan, mutta sehän on jokaisen oikeus. :) Arvasin toki että länsimaissa voi lievästi järkyttää ;)

EDIT: Siis tarkennan että kaikenlainen päänahan kutina on kadonnut myös kokonaan. Ennen kutisi kaikenlaisilla shampoilla, hoitiksilla, lyhyellä ja pitkällä pesuvälillä, ennen ja jälkeen pesun ja myös siinä välillä. Koko ajan enemmän tai vähemmän, mutta pointtina että kutisi. Silloin kun oli seborreaa ja sittenkin kun se katosi ja hiuspohja oli muuten joko normaali tai kuiva. Sellaiseen ärtymiseen viittasin tuossa edellä. Homma on tällä hetkellä kunnossa ja ihan hyvällä mielellä mennään tässä kokeilussa. Kyseessähän on kokeilu jonka toimiminen ei selviä vielä viikossa tai kuukaudessakaan, vaan täytyy jaksaa hiukan pidempään jotta näkee onko siitä mihinkään vai ei.

Ja äitee todellakin töräyttää rehellisen mielipiteensä jos sitä häneltä kysyy :D Sanoo kysymättäkin, jos jokin häntä häiritsee, se on koettu niin monta kertaa. Jos näyttäisin tai haisisin siltä ettei ihmisten ilmoille kehtaisi &nbsp;lähteä, siitä kyllä olisi jo kuullut. Että luotan hänen arvioonsa siitä etten haise sen enempää kuin ennenkään &nbsp;;) Ja tämä kokeiluhan ei tarkoita sitä ettei peseytyisi yleensäkään. Käyn edelleen päivittäin suihkussa (iho sietää sitä nykyisin hyvin toisin kuin pari vuotta sitten jolloin se ärtyi kaikesta mahdollisesta) ja jalkoja lillutan suolakylvyssä kera eteerisen laventeliöljyn peräti päivittäin. Laventelilta tai esim. seetriltä tai sitrukselta tiettävästi tuoksun aika useinkin &nbsp;:D Jännä juttu muuten, että pääni alkoi boikotoida synteettisiä hajusteita, mutta aitoja eteerisiä öljyjä se taas sietää ilman että tulee migreeni. Kyse on mulla huomattavasti laajemmasta elämäntaparemontista kuin vain jostain hiusten pesusta tai pelkästä kosmetiikasta ja se on ollut menossa viime keväästä asti.
Viimeksi muokannut pitkätukka, 15 Marras 2012, 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: NW/SO-pesu (no water, sebum only)

Viesti Kirjoittaja -j- »

Onpas tämä ketju hautautunut. Onko juureksissa tällä hetkellä ketään, joka ei pese hiuksiaan?

Olen itse koittanut käyttää shampoopaloja, mutta koska tulos vaihtelee niin paljon ja saippuajäämää jää hiuksiin aina vaan, taidan seuraavaksi kokeilla WO-menetelmää. En sulje pois sitä, etteikö tätä NW/SO:takin voisi kokeilla. Aika mielenkiintoista, että monet jotka ovat siirtyneet pelkkään vesipesuun tai pesemättömyyteen, kertovat iho-ongelmien vähentyneen ja monella on hiusten hapertuminenkin loppunut.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
Vastaa Viestiin