Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

^ Mielenkiintoista, kiva kun kerroit kokemuksia!
Mua ihmetyttää, voiko hoitoainepala toimia, miten sitä saa ylipäätään "levitettyä" hiuksiin. Pitäisiköhän itsekin kokeilla joskus. Ihanko vain sitä palaa hankasit hiuksiin, vai oliko sulla joku erikoistekniikka?
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
FairyC
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 263
Liittynyt: 04 Touko 2011, 10:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja FairyC »

Itse tein niin että kastelin hoitoainepalaa ja sukaisin sillä hiuksia ylhäältä alaspäin. Voi myös levittää käsien kautta. Sitä taktiikkaa taidan kokeilla ensi kerralla, kun tuntuu että nyt lipsahti hoitoainetta vähän liikaa. Ei hiukset likaisilta ja lähmäisiltä tunnu, mutta ehkä vähän ylihoidetuilta.
Horros
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1878
Liittynyt: 04 Touko 2010, 22:48

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Horros »

Olen aiemmin kokeillut Lushin Jungle-hoitoainepalaa, joka sinänsä toimi tosi hyvin, kun toimi. Ongelmana oli lähinnä se, että annostelu oli palan takia hankalaa, joten osa hiuksista jäi kuiviksi ja osaan tuli taas liikaa hoitoainetta. Paras systeemi olisi jotenkin jos palan saisi sulatettua johonkin pulloon tai purkkiin, jotta sitä voisi käyttää normihoitoaineen tapaan, mutta pakkausta ei tulisi.

Famoja ajattelin koittaa siltikin, hyvä kuulla positiivista palautetta!
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.
FairyC
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 263
Liittynyt: 04 Touko 2011, 10:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja FairyC »

^Käsien kautta olen tuota Famon Takku-hoitoainepalaa levitellyt ja näin toimii ainakin minulla hyvin. Lähmää ei ole tullut kertaakaan, mutta hiukset ovat silti sileä ja kiiltävät. Eivät kuitenkaan mitenkään mahdottoman lirut. Näillä kokemuksilla nuo Famot jää kyllä jatkuvaan käyttöön.
hedgehog
Haiven
Haiven
Viestit: 14
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 22:13

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja hedgehog »

Saippuapalahuumassani kahlasin tämän koko keskustelun läpi ja täältä tulikin paljon hyviä vinkkejä aloittelijalle. Sellainen asia jäi kuitenkin erityisesti kiinnostamaan, että onko kellään kokemusta palojen käytöstä pidemmältä ajalta ja miten se on vaikuttanut hiusten kuntoon?

Itselläni on nyt takana neljä pesua Flown teepuupalalla, ja tykkään kovasti. Tukka on ihanan tuuhea eikä mitään lähmääkään ole tullut. Mulla on aika nopeasti rasvoittuva päänahka kuivat latvat ja yksi iso syy shampoopaloihin siirtymisessä oli haave pesuvälin pidentämisestä (tähän mennessä olen pessyt joka toinen päivä niin että toka päivä on mennyt kuivashampoon kanssa, shampoopalan kanssa pärjään joten kuten tokan päivän ilman kuivashampoota). Olen käyttänyt palan kanssa hoitoaineena Santen Brilliant carea ja se on toiminut ihan hyvin. Tilasin Sinunapteekista Famon piparminttushampoopalan ja takku-hoitoainepalan sekä lisäksi Flown etikkahuuhdetta. Mielenkiinnolla odotan miten ne lähtevät toimimaan 😊
Lipla
Haiven
Haiven
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Maalis 2016, 13:42

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Lipla »

hedgehog: Täällä on paloja tullut käytettyä kai parin vuoden ajan. Mietin aluksi, että räjähtävätkö latvat jossain kohtaa kun emäksisellä aineella pesee usein (Flow'n paloja lähinnä itsekin käyttänyt), mutta en ole huomannut mitään odottamatonta muutosta. Tietysti olisi pitänyt pestä vain toista puolta päästä paloilla ja sitten vertailla...  ;)

Nykyisin tulee kyllä rikottua kaikkia "sääntöjä" palojen suhteen, kun olen ehtinyt kokeilla, mikä itselle sopii. Ensisijaisesti menen päänahan ehdoilla, koska mokoma alkaa heti hilseillä/rasvoittua/pudotella tukkaa, jos kaikki ei ole juuri oikein...  ::) Nykyisellä rutiinilla se voikin paljon paremmin kuin ennen, mikä on varmasti auttanut pitämään tukankin kunnossa.

Vaihtelen siis nyt palojen ja sulfaattien välillä n. joka toinen pesukerta, etikkahuuhtelun olen vaihtanut normihoitoaineeseen, en välttele silikonia tai muotoilutuotteita, en vaahdota latvoja, enkä yleensä tee toista vaahdotusta päänahalle. Tärkeintä tuntuu olevan vaahdotuksen tekniikka, eli saippuaa joka paikkaan ja huolellinen päänahan hieronta niin, että vaahtoa tulee reilusti. Toki huuhteluun menee myös vähän pidemmän aikaa kuin sulfaattien kanssa, mutta ei hirveästi.
1c2a M ii, hennattu, miltei rintsikkamittainen tukka. Atooppinen sekaiho.
FairyC
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 263
Liittynyt: 04 Touko 2011, 10:24

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja FairyC »

Olen nyt kuukauden päivät käyttänyt hiustenpesussa shampoopaloja. Käytössä on ollut Famo ja Vuohelma. Famosta tykkään ehkä enemmän, koska heillä on valikoimissa myös tuoksuttomia tuotteita. Lisäksi olen käyttänyt Famon Takku-hoitoainepalaa ja etikkahuuhtelua. Hieman yli kuukausi sitten kävin leikkaamassa hiuksia ja ei ainakaan vielä ole löytynyt yhtään kaksihaaraista. Toki en käytä juurikaan mitään muotoilulaitteita tms. Kuitenkin aiemmin on hiukset haaroittuneet nopeammin. Jatkan mielenkiinnolla tätä kokeilua, jos nyt vaikka saisi kasvatettua tosi pitkät hiukset.
Ananas
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 744
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 15:33

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Ananas »

Shampoopalat olivat pitkään minusta todella epäkiinnostavia ja ihmettelin, miten joku jaksaa mahdollisen lähmäisyyden ja muun säätämisen. Kummasti mieli muuttui ja taustatyön jälkeen päädyin tilaamaan Famon Eedenin ja Vuohenmaidon. Ensimmäinen kokeilu Eedenillä takana ja tulos vaikuttaa hyvältä; hiukset ovat pehmeät ja normaalia taipuisammat, lähes kihartuvat. Jatkan mielelläni kokeiluja näiden kanssa. :)
irtohius
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 17:17

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja irtohius »

Satsi shampoopaloja nyt kypsymässä. Nämä ovat May Changilla ja Sitronellan eteerisillä öljyillä terästettyä. Ylirasvoitusprosentti n 5%. Sisällytin etupäässä hampunsiemenöljyä ja sheavoita, jotta ihotuntuma olisi hellempi. En yleensä laita tuoksuöljyjä tai eteerisiä öljyjä kylmämenetelmä saippuaan, mutta nyt on toisin. Kuuden tai kahdeksan viikon päästä nähdään, toimivatko hiustenpesussa. Tästä täytyy antaa napakka raportti kun ensipesu on suoritettu.


edit.

Nyt juuri äsken pesin edellä mainitulla shampoo(saippua)palalla hiukset. Hyvä tuli!
En venannut kuutta kahdeksaa viikkoa, koska ainekset olivat niin miedot tässä erässä. Tykkään miedontuneesta sitrustuoksusta (may chang, sitronella) ja ehkäpä etikkahuuhtelun ansiota tämä hiusten sileys ja keveys. Päänahka ilmeisesti sieti hyvin tätä raa`ahkoa saippuaa, sillä ei kiristä, kutise tai polta lainkaan. Huono shampoo sen sijaan tätä tekee.

Mietin vain, että hoitoaineeni sisältelevät jos jonkinlaista silikonia ja näitä neuvotaan välttämään, mutta hiustuntuma on hyvä (laitoin jätettävää hiustenhoitoainetta ja poispestävää tehonaamiota jätettävänä latvoihin - ja näissä jnk verran silikonia ja sen johdannaisia. Toisaalta sääntöjen rikkominen on a)hauskaa b)seikkailua c)juuri omanlaisen hiusrutiinin löytämistä ja onnistumista sen kanssa.
Jatkuva hyvä-tukka-päivä on mielestäni mahdollista aina, kun vain tuntee oman tukkalaatunsa ja ymmärtää lukea systemaattisesti sen tarpeita.
Luulen jatkavani saippualla ja siirtäväni shampoopullot kaappiin ettei tule kiusausta/inspiraatiota taas vaihdella aineita.
Viimeksi muokannut irtohius, 01 Maalis 2018, 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hiukset luonnostaan 2c - 4a M/C III,

Aunt Jackie's, Dark & Lovely, Queen Helene, African Pride
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja -j- »

^Kuulostaa hyvältä! :)
Voi kun jaksaisi joskus itsekin paneutua saippuan valmistukseen.

Mulla ei vaan Flown pala toimi, ei. Saippuasta jää lähmää hiuksen pintaan ja mitä useampi pesu takan, sitä pahempi tulos. Hiukset myöskin näyttävät hampulta ja ovat melko suorat latvoista. Kun pesin nesteshampoolla ja laitoin ihan samaa hoitista, kuin shampoopalankin kanssa, hiukset on jäntevät, kosteutetut ja kihartuu aika paljon.

Kokeilen seuraavaksi, jos mulla ennen ihan ok toiminut Nurmen pala toimii vielä.

Luulen ja toivon, että sitten joskus vuosien kuluttua, kun mun hiuksissa ei ole yhtään enää vaalennettuja osioita jäljellä, shampoopalat toimivat paremmin. Silloin ei olisi enää niin huokoiset hiukset, luulen että se lähmä jää huokoisiin kohtiin.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
Xhex0879
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 99
Liittynyt: 14 Elo 2017, 12:51

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Xhex0879 »

Ostin sola shampoo palasaippuaa. Olen nyt pessyt hiukset sillä kolme kertaa. Hiukset on aivan kammottavan rasvaiset, shampoo palasaippua ei pese hiuksia puhtaiksi, vaikka pyysin rasvoittuvalle hiuksille tarkoitetun saippuan. Tasoittuuko rasvoitus ajan kanssa vai siirrynkö suosiolla takaisin sulfaattomiin shampoisiin. Nekään ei kunnolla pese hiuksiamutta kyllä ne paremmin toimii.

Toimiiko mikä shampoo pala rasvoittuvaan päänahkaan?FLOW TEEPUU shampoopala rasvoittuville hiuksille? Muita?


Edit: peräkkäiset viestit yhdistetty. -ellen
Viimeksi muokannut Xhex0879, 24 Maalis 2018, 16:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vyötäröpituus, hennalla värjäystä vuodesta 2014
MAS
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 797
Liittynyt: 31 Elo 2006, 19:41

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja MAS »

Joku täällä kyseli että onko shampoopalojen pitkäaikaiskäyttäjiä, täältä yksi ilmoittautuu :)
MAS kirjoitti: Vielä on normishampoita iso läjä käyteltävänä, mutta niiden jälkeen varmaan siirryn näihin, sen verran tykästyin.
Olen tässä vuosien varrella käyttänyt lähinnä CVn paloja, ovat olleet senverran toimivia ja riittoisia. Alkuihastuksen jälkeen Mud&Clay jäi vähemmälle käytölle ja Ayervedic, Coconut ja Neem shampoot tuntuivat parhailta. Nyt viimeisetkin kulumassa loppuun, nykyisillä postikuluilla en raaski tuolta enää tilata. Korvaajaa etsin ja  iHerbista olen noita Jr Liggett'sin samplepaloja tilannut.. vielä ei niistä sen suurempaa kokemusta ole.

Mutta, shampoopalat siis: mulla on ohut ja liukas hiuslaatu, päänahka ekana rasvoittuu ja latvat kuivuu. Palojen kanssa tukka peseytyy tuuheammaksi ja ainakin kotioloissa pärjää ilman muotoilutuotteita. Tavallista shampoota käytän aina välillä vanhempien luona, kyläillessä jne, ja silloin on pakko esimerkiksi jotain muotovaahtoa laittaa että tukan saa irti päänahasta :D

Edelleen joskus satunnaisesti lähmäletti tulee jos shampoota läästii tukkaan liikaa ja/tai viivyttelee huuhtelun kanssa. Latvoissa käytän useimmiten lisäksi tavallista hoitoainetta, ainakin talvisin estää sähköisyyttä ja latvat pysyvät parempana. Sen verran eroa hoitoaineen käytössä on nykyisin että melkein mikä vaan hoitis riittää, ennen piti olla niitä kaikista kosteuttavampia apuna. Noita etikka yms happohuuhteluitakin tuli kokeiltua, mutta koin sekoittelut liian hankalaksi hyötyyn nähden.

Päänahka tykkää, hilseongelmaa ei aiemminkaan ollut eikä ole tullut näiden kanssa. Tukka pysyisi ihan hyvässä kunnossa jos vaan malttaisi pysyä erossa vaalennuksista ja kiharruksista  ::) Ainoa mikä epäilyttää on otsakulmiin tullut seborreatyylinen iho-ongelma, en tiedä johtuuko paloista vai jostain ihomuutoksista kasvoissa muutenkin..? Pysyy kurissa silloin tällöin kortisonivoidetta laittamalla.
1b F ii
Horros
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1878
Liittynyt: 04 Touko 2010, 22:48

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Horros »

Olen nyt käyttänyt useamman viikon ajan Famon hajusteetonta Takku-palahoitoainetta, ja olen ollut tosi tyytyväinen! Hiuslaatuni on kuiva, mutta pesutulos on tosi sileä ja kiiltävä, välillä melkein turhankin pehmoinen. Palasta tuntuu "irtoavan" ainetta paremmin kuin vaikkapa Lushin Jungle-palasta, joten annostelua on helpompi tarkkailla.

Ostin myös Pörrö-palan jemmaan ja kokeiluun.
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.
Puf
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 481
Liittynyt: 05 Tammi 2011, 17:32

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Puf »

^ Tulin ketjuun katsomaan jos täällä olisi kirjoitettu juuri Famon hoitoainepaloista, sattuipa hyvin! Oon katsellut juuri Takku-palahoitoainetta hajusteettomana. Ainesosissa näyttää olevan kaakaovoita ja kahvivoita, tuoksuvatko raaka-aineet kuitenkin palassa? Vaikuttaako pala riittoisalta?

edit. Kiitos Horros! :) Laitoin kaksi palaa tilaukseen matkakäyttöön.
Viimeksi muokannut Puf, 11 Huhti 2018, 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Horros
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1878
Liittynyt: 04 Touko 2010, 22:48

Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa

Viesti Kirjoittaja Horros »

^Ei kyllä tuoksu mielestäni yhtään miltään, ei edes sellaiselta "hajustamattomalta", joka on mielestäni usein epämiellyttävämpi kuin tavalliset miedot hajusteet. Vaikka pala on pieni ja Lushin palaa pehmeämmän oloinen, ei se ainakaan ole tuntunut hupenevan mitenkään erityisen vauhdikkasti. Suosittelen kyllä kokeilemaan!
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.
Vastaa Viestiin